Inlägg från: SolblommaSthlm |Visa alla inlägg
  • SolblommaSthlm

Forskar du?

Jag gick en kurs i släktforskning för ett par år sedan och hade då ett abonnemang på Arkiv digital. Tyckte det var kul i början men efter ett tag blev det för oroligt i "själen". Vet inte riktigt hur jag annars ska beskriva det. Kanske beror det på att jag inte har några levande släktingar att diskutera mina "fynd" med? Någon mer som upplevt någonting liknande? Min farmor hade t ex 9 syskon, varav 6 gick bort som barn och fyra av dem inom loppet av 4 dgr när en epidemi (scharlakansfeber) härjade. Detta var i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet och i Norrbotten. Jag har även "upptäckt" att min morfar hade en son med en tidigare fru (frun gick bort i barnsäng alt. när sonen var liten, har inte hittat hennes dödsdatum än) och denne son gick bort när han var 4 år. Jag har aldrig hört talas om denna son och har även kontrollerat detta med ett par av mina kusiner. Sätter nu hoppet till en kusin som är drygt 70 år och som bodde med min mormor och morfar. Nu har jag tecknat abonnemang en månad på Arkiv digital igen men tänker då mest forska "framåt", dvs se om min farfars syskon fick barn och dessa i sin tur.

Svar på tråden Forskar du?