• Mon 13 Jan 2020 23:59
    719 visningar
    8 svar
    8
    719

    Bra skor för promenader? Ont som fan

    Är ute på promenader på 6-7km varje dag men har så sjukt ont under fötterna + får vidriga skavsår. Går mycket på asfalt och har ju fel skor på mig såklart. Men vad ska jag köpa för skor? Priset bör inte vara överdrivet mycket.

    Ps. Varnar för vidrig bild. Men ville bara visa vad jag får genomlida. (Och ja, jag har införskaffat mig skavsårsplåster men som inte håller)

  • Svar på tråden Bra skor för promenader? Ont som fan
  • Tue 14 Jan 2020 05:09
    #1

    Vad har du för slags skor nu? Ganska ofta finns en hård kant där bak vid hälen, men inte på alla skor. Känn efter i skon innan du köper den! Är skorna ordentligt uppbyggda i sulan? Har man mycket problem med fötterna kan det vara värt pengarna att skaffa personligt anpassade iläggssulor. Lågbudgetvarianten, om man behöver mer stöd under hålfoten, är att köpa hålfotsinlägg att lägga under skons innersula.

  • Tue 14 Jan 2020 06:52
    #2

    Bra och bekväma skor är A och O när man ska motionera. Sommartid går jag i joggingskor och vintertid i fodrade goretexkängor. Besök en frilufts/sportaffär och låt dom hjälpa dig med att välja skorl

  • AnnaZL
    Tue 14 Jan 2020 10:22
    #3

    MBT! Det bekvämaste jag provat, använder nästan bara dem.

  • AnnaZL
    Tue 14 Jan 2020 10:22
    #4

    MBT! Det bekvämaste jag provat, använder nästan bara dem.

  • Cheesc­ake
    Sun 19 Jan 2020 15:06
    #5

    Jag brukar använda märket Acis på träningsskor. De har olika gelé dämpning som passar till olika träningsformer.

  • Sun 19 Jan 2020 15:48
    #6

    Jag får lätt skavsår och har insett att jag har problem med att bakkappan är för hård på de flesta skor. Jag brukar gå i skoaffären och känna på bakkappan och bara prova skor med mjuk bakkappa.

    Efter att ha jämfört mina fötter med vänner som aldrig får skavsår har jag konstaterat att mina hälar är något spetsigare än de flestas Bara några millimeter liksom, men det verkar spela roll.

    När det gäller sulorna gäller det att de är tjocka och kan ta upp stötar. Har man minsta problem med fötterna gäller det att aldrig gå i tunnsulade skor.

  • Mon 27 Jan 2020 18:43
    #7
    bbarajag skrev 2020-01-13 23:59:38 följande:

    Är ute på promenader på 6-7km varje dag men har så sjukt ont under fötterna + får vidriga skavsår. Går mycket på asfalt och har ju fel skor på mig såklart. Men vad ska jag köpa för skor? Priset bör inte vara överdrivet mycket.


    Problemet med skavsår på hälarna löser du inte genom skavsårsplåster utan genom tejp. Den vanligaste tejpen för att förebygga skavsår är troligen Leukoplast men det finns även andra sorter som fungerar. Notera docka att all tejp inte är skapt likadan och att det bara är vissa som lämpar sig för att tejpa fötter. Apoteket eller en sportbutik borde kunna hjälpa dig att hitta rätt.

    Det finns även lite olika sätt att tejpa på ( till exempel:

    ). Själv använder jag en smalare tejp än den i filmen och lägger bara tejp där jag av erfarenhet vet att jag kommer att få problem. Du kan söka på nätet efter "tejpa fötterna" för att få tips.

    Angående ont under fötterna så kan du om dina skor tillåter det prova med någon form av iläggssulor. Tyvärr kan jag inte ge något rekomendation på en särskild sula då det beror lite på ens egna preferenser.
  • Wed 11 Mar 2020 15:29
    #8

    lägg lite pengar på bra promenadskor istället.. du blir en vinnare i längden

Svar på tråden Bra skor för promenader? Ont som fan