• Anonym (.)

    Vad är konsekvens av att ge bort barnets ägodelar utan att förvarna/fråga barnet om det är okej

    Hej!

    Denna kategori tillhör psykologi, men jag tänkte att det kanske skulle kännas bekvämt om man kunde få välja att vara anonym eller inte.

    Jag är nyfiken på vad för konsekvenser som skulle hända om man t.ex är orättvist mot barnet. Liksom ger bort barnets leksaker. Utan att fråga/förvarna barnet. När barnet lärt sig att föräldern faktiskt ger bort dennes saker utan att förvarna och barnet ber om att inte ge bort dennes saker och föräldern gör det i alla fall. Vad händer det för konsekvens för barnet växer upp med detta? Vad skulle hända med barnet i tonåren/vuxnalivet?

    Vad händer med barn som får fysisk misshandel. Inte som bestraffning så barnet lär sig. Utan mer när föräldern tappar sitt humör.

    Vad händer med barnet när föräldern uttalar sig om att man skall akta sig för vissa folkgrupper.

    Detta skulle i min värld vara väldigt skönt att få information om.

    Jag kan berätta lite om mig själv: Jag är uppväxt med just dessa punkter. Jag vet inte själv riktigt vad för konsekvenser jag fått i vuxnalivet. Men det har i alla fall gjort att jag totalt avslutat kontakten med min familj helt. Jag tycker jag någorlunda klarat mig i vuxnalivet.

    Jag har en äldre bror dock. Som verkar vara enormt osäker inför kvinnor men även inför människor rent genrellt. Han blir mer kritisk och spelar gärna aggresiv inför människor han vet att han skulle kunna slå ner lätt om så skulle behövas. Så han är endast modig med sina aggressioner mot de människor som är mindre än honom, inkl kvinnor. Han har varit väldigt våldsam och det är egentligen mest på grund av honom som jag stack ifrån familjen.

    Min mor gav alltid bort mina saker, trots att jag sa åt henne att inte göra det. Många gånger under barnåret. Men även senare i tonåren började hon med det återigen och det var på grund av när Facebook startade olika säljgrupper. Där hon sålde mycket av mina saker, inkl en akvarium som jag skaffade. När jag även sa åt henne att inte sälja det. Jag visste dock att hon skulle göra det om hon ville det. Så jag gav henne friheten att sälja mina fiskar men inte hela akvarium, om hon nu kände för att sälja. Hon sålde dessvärre alltihopa.

    Min mor lärde mig under barndomen att man skall inte lita på icke troende. För de försöker hela tiden få en att gå en annan väg.

    Hon visste att det hon gör är fel, även fysisk misshandel. Därför berättade hon många gånger för mig att i en familjehushåll berättar man inte vad som händer i hemmet till någon utomstående.  Så hon visste mycket väl att det hon gjorde var fel.

    Idag tänker jag tillbaka. Jag har avslutat kontakten och brukar ibland tänka om hon ens begriper sig på varför jag har dragit. Jag tänker även på hur mycket negativt det där har påverkat mig i livet. Det hade självfallet varit bra om jag fick en normal och trygg upväxt. Men hurdan har min uppväxt med den dyskfunktionella familjen påverkat mig? Det vet jag inte.

    Det skulle kännas skönt om jag fick infomration om vad ni tror kan hända för ett barn med sådan här uppväxt, med de punkter jag har skrivit in här.

    Ja, jag har försökt kontakta Vårdcentralen för att prata om det här. Men kontakten har avslutats för att psykologerna inte märkt några deppressiva eller annat saker som är bekymmer hos mig. SÅ jag frågar här och hoppas få bra svar. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad är konsekvens av att ge bort barnets ägodelar utan att förvarna/fråga barnet om det är okej
  • Barbro45

    Ni växte båda upp i en dysfunktionell familj. Så varför verkar det som om din bror tagit mer skada än vad du har gjort? Vi människor är olika, vissa är starka andra inte. Det gäller både fysiskt och psykiskt. Jag gissar att du är ett maskrosbarn, du insåg tidigt att det du utsattes för var fel så en kärna i dig blev inte skadad. Likt maskrosen som kan växa genom asfalten så växte du i stort sett oskadad trots din familj. Din bror blev skadad, det han lärde sig var att om man är svag så blir man utsatt och att det var så det skulle vara. Han vet säkert att det är fel det han gör men skadan är för stor för att ha ska kunna komma ur det själv.
    Det som tar skada i såna familjer är förmågan till tillit, förmågan till omsorg. Men det är aldrig försent. Föreslår att du läser Ben Furmans bok Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom. En bok med konkreta råd för att hantera en svår uppväxt.

  • Anonym (.)
    Barbro45 skrev 2020-01-14 08:19:05 följande:

    Ni växte båda upp i en dysfunktionell familj. Så varför verkar det som om din bror tagit mer skada än vad du har gjort? Vi människor är olika, vissa är starka andra inte. Det gäller både fysiskt och psykiskt. Jag gissar att du är ett maskrosbarn, du insåg tidigt att det du utsattes för var fel så en kärna i dig blev inte skadad. Likt maskrosen som kan växa genom asfalten så växte du i stort sett oskadad trots din familj. Din bror blev skadad, det han lärde sig var att om man är svag så blir man utsatt och att det var så det skulle vara. Han vet säkert att det är fel det han gör men skadan är för stor för att ha ska kunna komma ur det själv.
    Det som tar skada i såna familjer är förmågan till tillit, förmågan till omsorg. Men det är aldrig försent. Föreslår att du läser Ben Furmans bok Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom. En bok med konkreta råd för att hantera en svår uppväxt.


    Hur vet man till fullt säkerhet att man egentligen är ett maskrosbarn. Jag tänker att tänk om att jag själv inte förstår hur skadad jag är?

    Jag har dock förmågan av att kunna se mina styrkor och svagheter i andra saker. Men just det här. Har jag ingen susning på om jag är skadad för min uppväxt eller inte.

    Tänkte att det kanske vore något om någon förklarar vad för skador det kan ske utifrån de punkterna jag har skrivit. Då kanske jag känne rigen mig i vissa saker?

    Tack för ditt svar! Gjord emig glad när jag fick höra om psykisk styrka och maskrosbarn.
  • Anonym (Aj!)

    Det där om att ge bort barnets ägodelar gick rakt in i hjärtat på mig. Usch. Minns när jag var runt 12 år och min kusin hälsade på och min pappa började ge bort mina saker till henne. Han tittade sig omkring i mitt rum och gav henne en klockradio, en bärbar cd-spelare och något annat som jag inte minns längre. Jag kommer ihåg att jag började gråta och blev så där hysteriskt ledsen och försökte säga ifrån och min kusin som var några år yngre försökte trösta mig och säga att hon inte behövde ta emot sakerna. Så sjukt, av pappa alltså. Jag fattar fortfarande än idag ingenting av det och hur han tänkte.

    Kommer ihåg att jag även blev tvingad att låna ut saker till mina (andra) kusiner som jag sällan eller aldrig fick tillbaka och att dom tog saker från mitt rum bakom min rygg och när jag berättade det för mina föräldrar så gjorde dom aldrig något åt saken så jag fick aldrig någon uppbackning. Så mina saker fick försvinna utan att jag fick någon hjälp eller ens blev bekräftad i det.

    Hur det har påverkat mig har jag svårt att sätta ord på men säkerligen påverkade det mig negativt. Jag har i varje fall stenkoll på mina saker idag fast det hade jag iofs som barn också.

    Känner igen andra saker i din text också.

  • Anonym (.)
    Anonym (Aj!) skrev 2020-01-14 16:51:53 följande:

    Det där om att ge bort barnets ägodelar gick rakt in i hjärtat på mig. Usch. Minns när jag var runt 12 år och min kusin hälsade på och min pappa började ge bort mina saker till henne. Han tittade sig omkring i mitt rum och gav henne en klockradio, en bärbar cd-spelare och något annat som jag inte minns längre. Jag kommer ihåg att jag började gråta och blev så där hysteriskt ledsen och försökte säga ifrån och min kusin som var några år yngre försökte trösta mig och säga att hon inte behövde ta emot sakerna. Så sjukt, av pappa alltså. Jag fattar fortfarande än idag ingenting av det och hur han tänkte.

    Kommer ihåg att jag även blev tvingad att låna ut saker till mina (andra) kusiner som jag sällan eller aldrig fick tillbaka och att dom tog saker från mitt rum bakom min rygg och när jag berättade det för mina föräldrar så gjorde dom aldrig något åt saken så jag fick aldrig någon uppbackning. Så mina saker fick försvinna utan att jag fick någon hjälp eller ens blev bekräftad i det.

    Hur det har påverkat mig har jag svårt att sätta ord på men säkerligen påverkade det mig negativt. Jag har i varje fall stenkoll på mina saker idag fast det hade jag iofs som barn också.

    Känner igen andra saker i din text också.


    Det känns upprörande när jag får läsa detta. Det blir så när jag känner igen mig hos andra. Det lätt väldigt spontant det som din pappa gjorde. Jag kan ju bara svara för min del varför min mamma gav bort och det var för att hon ville ses som generös. Men det var bara mina saker, så hon är ju inte generös egentligen men hon vill gärna ses som det.

    Det där om att inte föräldrarna bryr sig när man faktiskt vänder sig till dom om hjälp måste ha känts ganska tungt. Jag minns när jag faktiskt vände mig till min mamma och sa att jag vill ha tillbaks sakerna, men hon lyssnade inte på mig och stämplade mig istället som bov och snål. Min tillit till henne försvann ganska tidigt.

    Försvann den för dig? Det där om pålitligheten till föräldranra? Hade du någon vuxen förebild?

    Hur är din kontakt med föräldrarna idag?

    Jag vill gärna inte göra min egna tråd till Off-Topic. Men kan inte låta bli att fråga.

    Någon som kanske är lite sjukt är att jag har alltid gömt en speciell docka som jag fick ifrån sjukhuset som barn. Den har jag hållit i stenhårt. När jag bröt kontakten med familjen och flyttade hemifrån var den nästan första saken jag tänkte att jag absolut inte får glömma. Den har jag kvar här i lägenheten. Det kanske är någonting som jag kan säga är en ''skada'' kanske? Att jag i första hand hållit stenhårt på och som jag vägrade överlämna när jag flyttade hemifrån.

    Att akvarium försvann var egentligen inte så jättelänge sedan. Men ilskan har släppts. Det ger mig abra beviset över att hon adlrig kommer ändra sig. Inte heller respekterar andra/mina saker. Jag trodde det skulle hjälpa om jag sa att hon får sälja fiskarna om hon måste, men absolut inte hela akvarium. Men nej, hon gjorde det ändå.  Sa dessutom att hon måste köpa en ny. Vilket hon på ett hånade vis och med ironi sa: ''Javisst skall jag göra det. Jag skall köpa den absoluta världens största akvarium till dig så du blir nöjd''.

    Så hon är enorm respektlös.

    Hur var dina föräldrar när det kom till att du kanske eventuellt begärde om att få dina saker tillbaks eller att föräldrarna är skyldiga till attt ersätta de? Det är ju egentligen i princip stöld..Var de bra föräldrar annars?
  • Anonym (Think)

    Det finns positiva effekter. Det mesta kan hanteras positivt. Om anledningen är moraliskt rättfärdigad. 
    Ett barn behöver förstå anledning. Barnet skulle lära sig att bidra. Barnet skulle förstå att döda ting är oviktiga.

  • Anonym (.)
    Anonym (Think) skrev 2020-01-26 07:38:39 följande:

    Det finns positiva effekter. Det mesta kan hanteras positivt. Om anledningen är moraliskt rättfärdigad. 
    Ett barn behöver förstå anledning. Barnet skulle lära sig att bidra. Barnet skulle förstå att döda ting är oviktiga.


    Jag tror du missförstånd.

    Jag tror i ärlighetens namn att det inte ger någon som helst positiv effekt om man tar barnets ägodelar och ger bort de utan att fråga denne först och/eller förvarna.  Då kan man passa på att vara pedagogisk.

    Men att ge bort barnet utan någon som helst förvarning, sårar man barnet rejält.
Svar på tråden Vad är konsekvens av att ge bort barnets ägodelar utan att förvarna/fråga barnet om det är okej