• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Mayjel

Jag vill ställa på nytt en fråga om modereringen här på forumet.

Varför tar det så lång tid för moddar att ge respons på anmälningar? Det finns folk som blir trakasserade och förföljda här och därför vore det bra om modereringen kunde ske med lite jämnare mellanrum? 

Jag trodde att Familjeliv var en plats där medlemmar borde få känna sig trygga? Detta är relevant för tråden då det handlar om en funktion som, i min uppfattning, är väldigt dålig?

• Mayjel
    Anonym (Ew) skrev 2025-06-30 21:57:43 följande:
    Om det hade varit en prioritet för FL hade sidan skötts på ett annat sätt. Så det kommer inte bli bättre.
    Om man inte ger dem en liten knuff? Det är medlemmarnas förtjänst att forumet ens kan leva och finnas kvar. Jag tycker att det minsta vi då kan få i gengäld är att känna sig trygg och välkommen. Varför ens ha moddar isåfall.

Även forumsvärden verkar omöjlig att få kontakt med. 
  • Mayjel

Har säkert ställt denna fråga förut men kan inte minnas att jag fått nåt svar - hur kan det komma sig att gensvar från mods. i PM eller Gmail dröjer såpass? 

Jag kontaktade både mod. och forumvärd för en stund sen då jag fick se vid inloggning att någon på forumet olovligen använt mitt forumsnamn igen, bl.a. i en tråd som jag själv ofta skrivit i, och även i några andra trådar. 

Jag frågar återigen - när enskilda medlemmar här på forumet blir utsatta för förföljelse, förtal, identitetsstöld och trakasserier, hur kan det komma sig att ni inte agerar fortare? 

Finns det en speciell tid på dygnet då det är säkrare att posta sina inlägg härinne? En tid då moderatorer är som mest aktiva? Hade känts lite lugnare för mig att få veta detta, så jag kan få posta mina inlägg utan att känna obehag. 

• Mayjel
    molly50 skrev 2025-09-15 20:15:07 följande:
    Jag såg i en annan tråd någon som använde ett nick som var snarlikt ditt.
    Det var i denna tråd:

www.familjeliv.se/forum/thread/83511142-har-sexforumet-blivit-samre
    Tack för tipset 🌸 Kollar nu med en gång.

Förresten, har du ett hum om hur det ser ut med moderatorernas närvaro här på forumet? Om det finns nån speciell tid då de är som mest vaksamma och mottagliga för kontakt?
  • Mayjel
    molly50 skrev 2025-09-15 20:46:25 följande:
    Jag ska tillägga att det var på sista sidan i den tråden som jag såg den användaren.
    Japp, stämmer bra det.

En annan sak som oroar mig är att han också skrev under ett snarlikt forumsnamn imorse och då som sista personen i en tråd som handlar om ett 9-årigt barn. Tyvärr så hann jag aldrig se vad som skrivits i mitt namn eftersom modden hunnit radera texten.

Men det hela gör mig ändå orolig och smått illamående, för vad kan han tänkas ha skrivit om en därinne, i syfte att smutskasta? I en tråd som handlar om barn, om du förstår vad jag menar?

Han har redan skrivit obscena, grova saker om mig i olika sextrådar (vilket jag sett och anmält) och det verkar som att det rör sig om någon med ett gränslöst beteende. 
  • Mayjel

Ville bara ge mig själv en påminnelse här som möjligen kan vara till nytta i framtiden. Mellan 21.30-22.00. Blir väl vid denna tid man får skriva sina inlägg i fortsättningen då. Först nu så ingrep mod.

• Mayjel
    molly50 skrev 2025-09-16 12:38:05 följande:
    Bra att de har ingripit. Är personen spärrad nu?

Vill först tacka dig så mycket för din hjälp här i tråden 🌻

Och ja, när namnet är rättstavat och ej sitter inom paranteser så är det jag, den riktiga Mayjel som skriver.

Jag vet inte om stalkern är spärrad men kan bara hoppas att så är fallet och att han lär sig nån gång. Det han sysslat med under flera månader nu är rena trakasserier och förföljelse online. 

Frågan är om det finns tillräckligt med underlag för en polisanmälan? Vad tror du? Jag har en aning om vem stalkern är, har hans namn också då det kan röra sig om en person jag haft kontakt med på ett tidtagare forum.

Kan polisen spåra medlemmars IP-adresser här på forumet tro?

• Mayjel
    molly50 skrev 2025-09-16 15:17:20 följande:
    Så lite så. Glad

Ja,det var lite så jag tänkte. Personen verkar skriva med dubbelanonyma nick.
    Och ibland felstavat.
    Men om det fortsätter komma inlägg riktade mot dig så är nog personen dessvärre inte spärrad. Om det nu är samma person.
    Men det ska ju moderatorerna kunna se,om de kan se ip-adresser.

Polisen kan ju begära ut ip-adresser av forumet om det finns misstankar om att en person gör något olagligt.
    Du kan ju alltid ringa och rådfråga dem.
    Ja, och jag gissar även på ett 10-tal olika konton, om inte fler, då han envist dyker upp titt som tätt. 

Medlemmen har tidigare också varit hotfull och påpekat flera gånger att "jag vet vem du är" och att han ska komma och möta mig.

Detta, i kombination med alla obscena lögner och förtal han spridit övertid (ett trettiotal inlägg bara idag) får mig att känna ett starkt obehag och att forumet inte längre en trygg plats att vistas på. Moderatorerna verkar inte heller särskilt engagerade eftersom det kan dröja så långt som ett halvt dygn innan de ingriper.

Samtidigt så tänker jag att man inte ska låta sig skrämmas bort av dessa översittare utan kämpa emot dem så de inte vinner. Jag kommer ej att besvara fler av stalkerns bråkiga inlägg men däremot fortsätta anmäla dem. 

Och blir det inte bättre övertid så får jag nog överväga en polisanmälan. 
Svar på tråden Varför fungerar familjeliv så dåligt?