• Tue 14 Jan 2020 20:34
    1315 visningar
    10 svar
    10
    1315

    Utebliven mens, efter p piller bidrottninggele och Provera

    Hej,

    Jag slutade med mina p piller i juli 2019. Jag har sedan dess inte fått min mens.

    Efter ha googlat runt lite så köpte jag bidrottninggele apiforce och även rosenrot. Tar detta dagligen nu och har gjort det i en vecka.

    Än så länge känner jag inget alls i kroppen förutom möjligtvis lite mer lust till sex än vad jag gjort innan, vilket ändå känns positivt. Men ingen mens i sikte.

    Jag har nu även tagit kontakt med en gynekolog som skrev ut Provera till mig som jag skall ta i 10 dagar för att se om mensen kan kicka igång efter det. Om inte mensen kommit igång tills efter sommaren skall jag uppsöka en fertilitetsklinik.

    Känns så frustrerande att mensen uteblir, det går ju inte ens att försöka ordentligt.

    Är det någon annan som varit med om samma sak? Några tips på hur jag kan tänka eller göra? Eller bara följas åt?

  • Svar på tråden Utebliven mens, efter p piller bidrottninggele och Provera
  • Wed 15 Jan 2020 22:35
    #3

    Ja det känns väldigt jobbigt då jag inte får mens. Egentligen så har jag i princip aldrig haft "riktig" mens då jag ätit p piller så länge. Men p piller mens har jag itne haft några problem alls med att få tidigare... 

    Jag har ätit p piller ända sen jag var 14 år med ett kort uppehåll då jag hade p stav i ca ett år. Då hade jag blödningar mest hela tiden och det fungerade inte alls. Jag är 28år. 

    Okej spännande jag skall kika på munkpeppar, tack för tipset. 

    Jag har nu varit inne och läst i min journal och lagt ihop det med vad jag minns att läkaren sa vid mitt besök. Han gjorde ett ultraljud och jag fick även ta blodprov. Vid ultraljudet kunde han se att jag hade många äggblåsor på äggstockarna vilket kan vara ett tecken på PCOS tydligen.
    Idag har jag tjuvkikat på provsvaren från blodprovet och just värdet för S-testosteron och S-SHBG för beräkning av fritt androgenindex, FAI (= totaltestosteron/SHBG). Ett förhöjt FAI (> 0,05-0,1) innebär biokemisk hyperandrogenicitet. Jag har 0,06. Vilket då enligt mina sökningar på nätet bockar i ett till kriterium för PCOS...

    Så just nu lutar det i alla fall i min egen tanke att jag kan ha PCOS... Jag har ett inbokat telefonsamtal med läkaren nästa vecka för att gå igenom mina provsvar. Visar det sig då att jag har PCOS så kommer jag gå på hårdare och försöka att få hjälp, då har man i alla fall något att lägga fram. Och vad jag har förstått när jag kollat runt lite så får man hjälp direkt vid PCOS diagnos (man behöver inte försöka bli gravida i ett år innan man får hjälp). 

    Finns det någon kunskap hos er om PCOS? 

  • Wed 15 Jan 2020 22:37
    #4

    Tack Snodden för dina peppande ord, tyvärr inte gravid :( 

  • Sun 19 Jan 2020 18:37
    #6
    Snodden65 skrev 2020-01-19 06:36:55 följande:

    Men då är det nog PCOS. Försökte bara komma med orsaker, vissa av dem kanske var "out of the box" men försökte tänka brett. Om jag gjorde dig ledsen eller något sådant så ber jag om ursäkt. Hoppas iallafall det bästa för dig! :)


    Nej då ingen fara, du gjorde mig inte ledsen. Tack så mycket för att du ansträngde dig och försökte :)
  • Tue 21 Jan 2020 18:05
    #8
    Ma18 skrev 2020-01-21 11:44:52 följande:

    Om man får hjälp direkt vid pcos varierar nog beroende på vart du bor, jag var ändå tvungen att försöka ett år först, fast jag hade diagnos sen flera år tillbaka..


    Okej, ja det känns tufft om jag skulle behöva vänta ett år. Troligtvis är det nog så i mitt fall också, återstår att se.

    Men har du lyckats bli gravid nu? Vad hände efter ett år?
Svar på tråden Utebliven mens, efter p piller bidrottninggele och Provera