• Anonym (Annabell)

    Gemensam middag med 3 familjer där en betalar dubbelt så mycket?

    Vi är tre familjer som firar nyår tillsammans, och har många grillkvällar/middagar ihop.

    Dock så har 2 av familjer som tradition att äta ihop varannan söndag och laga lite extra god mat. Tredje familjen har stående inbjudan och väljer själva när de ska vara med då de har annat för sig på söndagarna oftast.

    Menyn på söndagarna delar jag upp så att vi betalar lika varje familj.

    Nu vill tredje familjen vara med och jag har varit sjuk och varit skittrött så jag bad andra familjen att skriva listan istället, vilket de faktiskt gjorde.

    Överslagsräknade deras lista.

    Vi betalar ca 130:-

    Familj 2 ca 120:-

    Familj 3 ca 250:-

    Då har familj 2 skrivit 4 ingridienser som bara DE äter på sig själva (Hon är kräsen så hon äter egen mat, och han äter lätt för 2-3 vuxna.) De har även en 10-årig son.

    Vi, är mig som är GBP-opererad, och min 9-åriga son.

    Familj 3 är en mamma och 4 barn mellan 5-9 som är små i maten...

    JAG VILL VERKLIGEN INTE LÄGGA MIG I, familj 2 och kvinnan i familj tre skaver det mellan. Vet inte om de gjort listan för att de hoppas att de inte ska komma?

    Vad hade ni gjort? Får hon ta sina strider själv? Jag hamnar alltid på något sätt mellan mina vänner och jag hatar det så jag vill inte lägga mig i.

    Min sambo säger att vi ska säga till att de borde byta lista med varandra, först då kommer han inse hur orättvis den är. Men han säger också att han bryr sig inte för han ska ändå inte vara med.

    Och jag borde vara tacksam när de faktiskt gjorde jobbet med att skriva en lista...

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Gemensam middag med 3 familjer där en betalar dubbelt så mycket?
  • Anonym (dumheter)

    ja, för det är ju jättejobbigt att skriva en lista (not)!

  • Anonym (Anna)

    Jag förstår inte, varför skriva meny och lista, vad står på listan?

    Varför inte bara säga vad det kostar?

    Äter ni alltid hemma hos er?

  • Anonym (Annabell)
    Anonym (dumheter) skrev 2020-01-14 20:55:18 följande:

    ja, för det är ju jättejobbigt att skriva en lista (not)!


    Jo det är faktiskt jobbigt att alltid behöva vara den som måste hålla ordning på att alla recept blir hemhandlade, varje gång, och glömmer jag någon ingridiens så får jag skit för det. Kärleksfull skit i och för sig, men jätteskönt att någon annan tog det.

    Men jag antar av ditt svar att jag bara borde allt vara som det är..
  • Anonym (Stina)

    Jag hade sagt att ni ska dela alla kostnader rakt av. Det är väl det enda rimliga om man ska laga mat och äta tillsammans?

    165 spänn per familj blir det. Det är 35 spänn mer för familj 1. Klart värt det kan jag tycka? Att alla ska betala olika känns bara onödigt snålt och petigt.

    Ni är tre vuxna och 6 barn. Det är ingen jättesumma ni lägger. Jag har väldigt svårt att förstå varför man ska dela upp så små summor.

  • Anonym (Annabell)
    Anonym (Anna) skrev 2020-01-14 21:17:07 följande:

    Jag förstår inte, varför skriva meny och lista, vad står på listan?

    Varför inte bara säga vad det kostar?

    Äter ni alltid hemma hos er?


    När vi träffas alla tre familjerna (männen i familj 2 och 3 är bästa vänner men mannen i familj 3 är inte med denna gången) så tar varje familj med det de vill äta.

    Men på söndagarna äter vi samma mat alla, och för att det inte ska bli så mycket att kasta så köper vi ihop och lagar maten ihop.

    ex Säg att vi ska göra plankstek, då behövs potatis, grädde, ost, kött, bacon, sparris, tomat, Beasås, rödvinssås, sallad, gurka... Så delas det upp på hälften så handlar vi efter det.

    Fråga 2 förstår jag inte riktigt? Vem ska jag säga det till?

    Nej, vi går runt och äter hos alla. Denna gången är det hos mig.
  • möjligt
    Anonym (Annabell) skrev 2020-01-14 21:19:30 följande:

    Jo det är faktiskt jobbigt att alltid behöva vara den som måste hålla ordning på att alla recept blir hemhandlade, varje gång, och glömmer jag någon ingridiens så får jag skit för det. Kärleksfull skit i och för sig, men jätteskönt att någon annan tog det.

    Men jag antar av ditt svar att jag bara borde allt vara som det är..


    Varför delar ni upp själva handlandet? Det blir ju jättekrångligt? Varför inte ha det så att en sköter inhandlandet och delar slutkostnaden på 3?
  • möjligt
    Anonym (Annabell) skrev 2020-01-14 21:19:30 följande:

    Jo det är faktiskt jobbigt att alltid behöva vara den som måste hålla ordning på att alla recept blir hemhandlade, varje gång, och glömmer jag någon ingridiens så får jag skit för det. Kärleksfull skit i och för sig, men jätteskönt att någon annan tog det.

    Men jag antar av ditt svar att jag bara borde allt vara som det är..


    Varför delar ni upp själva handlandet? Det blir ju jättekrångligt? Varför inte ha det så att en sköter inhandlandet och delar slutkostnaden på 3?
  • möjligt
    Anonym (Annabell) skrev 2020-01-14 21:19:30 följande:

    Jo det är faktiskt jobbigt att alltid behöva vara den som måste hålla ordning på att alla recept blir hemhandlade, varje gång, och glömmer jag någon ingridiens så får jag skit för det. Kärleksfull skit i och för sig, men jätteskönt att någon annan tog det.

    Men jag antar av ditt svar att jag bara borde allt vara som det är..


    Varför delar ni upp själva handlandet? Det blir ju jättekrångligt? Varför inte ha det så att en sköter inhandlandet och delar slutkostnaden på 3?
  • Anonym (Annabell)
    Anonym (Stina) skrev 2020-01-14 21:25:44 följande:

    Jag hade sagt att ni ska dela alla kostnader rakt av. Det är väl det enda rimliga om man ska laga mat och äta tillsammans?

    165 spänn per familj blir det. Det är 35 spänn mer för familj 1. Klart värt det kan jag tycka? Att alla ska betala olika känns bara onödigt snålt och petigt.

    Ni är tre vuxna och 6 barn. Det är ingen jättesumma ni lägger. Jag har väldigt svårt att förstå varför man ska dela upp så små summor.


    Summan har jag uppskattat efter familj 2s lista nu i efterhand. Tyckte den var orättvis, men vill inte lägga mig i. Men jag skäms över att det blitt så orättvist...

    Och familj 2 är helt medvetna om priserna.

    Måste gå lite, återkommer med svar till dig...
Svar på tråden Gemensam middag med 3 familjer där en betalar dubbelt så mycket?