• Emmie167

Naturvetenskaps Programmet på Gymnasiet

Hej, det börjar närma sig gymnasievalet för min del och jag har lite funderingar. Jag har tidigare skrivit trådar då jag är lite tveksam till allt möjligt men jag tänker nog lite på min magkänsla. Så till att börja med har jag många drömmar mina drömyrken är Inredningsarkitekt eller Läkare för tillfället. Vilket egentligen är två helt olika saker vilket inte gör någonting lättare. Iaf så funderar jag på att gå naturvetenskaps programmet på gymnasiet men mitt problem är MATTEN! Matte har alltid varit ett av mina svåraste ämnen, för tillfället är det i själva verket det ämne jag har sämst betyg i- D (det enda ämnet jag har D i, men min lärare säger att jag förmodligen kommer nå ett C till nästa termin) Hursomhelst så vet jag att det är mycket och svår matte i Gymnasiet. Men vad gills som svårt? Jag menar det är matte C, 1, 2 och 3 vad jag förstår det, jag har sammanlagt runt 280 meritpoäng just nu vilket räcker för att komma in på linjen där jag bor. Men ni som har gått natur. hur svår är egentligen matten? Naturämnena i sig har jag väldigt lätt för och tycker är otroligt kul, det är matten som håller mig tillbaka. Så har ni några tankar/erfarenheter? Tror ni att jag skulle klara det även fast jag tycker så illa om matten och inte heller är särskilt bra på det? (kan väl tillägga att jag är en väldigt flitig och motiverad person som jagar min mål. Men jag vill ju fortfarande inte jobba ihjäl mig för det) Sedan tänker jag att även läkarutbildingen är otroligt svår att komma in på. Är ens allt slit värt det? 

• Svar på tråden Naturvetenskaps Programmet på Gymnasiet
  • Anonym (Naturare åk 2)

Hej, hade också 280 i merit när jag slutade nian. Går just nu andra året på NV. Pluggade knappt något under högstadietiden, gick ut med c i matte. Har nu på gymnasiet gräppat matten, bättre studieteknik och mer plugg. Fick b i matte 1c, b i 2c och har fått A på båda 3c proven vi haft. Notera att jag är inget geni, utan har ett intresse och pluggar lite. Jag tror inte matten kommer vara ett stort problem för dig, dels eftersom det finns så mycket hjälp en kan få. På youtube hittar du allt genomgångar, ex prov, räkneexempel. Själv kollar jag inte men hört andra som gör det. Hoppas det kommer till hjälp.

Hälsningar

• Anonym (Jo)

Matten blir ju mer och mer avancerad. Och naturämnena alltså kemi fysik och biologi kommer mest handla om avancerad matte. Tycker du att det är roligt alls? Du kommer behöva lägga mycket tid på matten särskilt om du har de yrkesambitioner du har för dina betyg måste upp.

• Kjell2

Läkarprogrammet kräver matte 4. Matte1 och 2 är mycket en fördjupning av högstadiet. Matte 3 och 4 lämnar man räkning och börjar med matematik. Chock för vissa, lättare för andra.

• Elsa891

Natur är en otroligt bra linje då du får behörighet till de flesta högskoleprogram. Hade man C i matte på högstadiet sa bra lärare att man skulle klara sig. Mer avancerad matte ingår även i fysiken, som är mest matte faktiskt. I kemin är det mer grundläggande matte, inte så svårt. Samma med biologin, men där vart det väldigt lite matte. Tycker du ska söka! Tror absolut att du klarar det!

• Anonym (Petra)

Om enda anledningen till att du  vill gå natur är att bli läkare så kanske du ska tänka om - det krävs väl typ A i alla ämnen för att komma in?
    Vad har du för betyg i andra ämnen, och hur mycket har du kämpat för att få dem? Vilka ämnen gillar du? och är bra på? 
    Vad skulle du kunna tänka dig att jobba med som inte är dina drömyrken? Visst ska man ha drömmar, men det är väldigt svårt att bli läkare eller lyckad inredningsarkitekt. Finns det någon annan typ av jobb/ämnen som du gillar? Är det NO som är dina favoritämnen, eller gillar du att jobba med människor? Dator/tekniska saker? Jobba med barn? Är du praktiskt lagd?
    Hur ambitiös och stresstålig är du? 

• Emmie167
    Anonym (Naturare åk 2) skrev 2020-01-17 14:47:20 följande:

Hej, hade också 280 i merit när jag slutade nian. Går just nu andra året på NV. Pluggade knappt något under högstadietiden, gick ut med c i matte. Har nu på gymnasiet gräppat matten, bättre studieteknik och mer plugg. Fick b i matte 1c, b i 2c och har fått A på båda 3c proven vi haft. Notera att jag är inget geni, utan har ett intresse och pluggar lite. Jag tror inte matten kommer vara ett stort problem för dig, dels eftersom det finns så mycket hjälp en kan få. På youtube hittar du allt genomgångar, ex prov, räkneexempel. Själv kollar jag inte men hört andra som gör det. Hoppas det kommer till hjälp.

Hälsningar

Okej, tack för ditt svar! Väldigt hjälpsamt!GladHjärta
  • nnnnnnnn

Det är ju samma matte, nästan iallafall, på alla högskoleförberedande program. Så om du inte vill gå en yrkesutbildning så kommer du möta samma svårighetsgrad i matten oavsett program.
    Och ett D-C räcker om du lägger tid på matten.
    Så välj det du känner mest för

• Anonym (lärare)
    nnnnnnnn skrev 2020-03-14 15:19:40 följande:

Det är ju samma matte, nästan iallafall, på alla högskoleförberedande program. Så om du inte vill gå en yrkesutbildning så kommer du möta samma svårighetsgrad i matten oavsett program.
    Och ett D-C räcker om du lägger tid på matten.
    Så välj det du känner mest för

Nja, på natur läser man ma  c-kurser (1c,2,c,3c,4c). På sam läser man b-kurser så det skiljer lite grann.

Jag arbetar på ett gymnasium och många elever som är bra i matte, sliter ändå när de kommer till kurs 3 och 4, men det går om de jobbar hårt. Det jag sett är att elever som kanske får E i mattekurserna tycker att fysikkurserna är oerhört svåra och kanske får F i dem. 
    Men klart du ska söka det program du tror att du vill gå, oavsett om det upplevs svårt eller lätt. Du får jobba på och krisar det kan man alltid läsa kurser på komvux efter gymnasiet. 

Det är förstås också  så att du lär dig varefter mattekurserna rullar på. Det du kan från åk 9 har inte speciellt mycket betydelser efter ma 1c. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (lärare) skrev 2020-03-14 15:27:12 följande:
    Nja, på natur läser man ma  c-kurser (1c,2,c,3c,4c). På sam läser man b-kurser så det skiljer lite grann.

Jag arbetar på ett gymnasium och många elever som är bra i matte, sliter ändå när de kommer till kurs 3 och 4, men det går om de jobbar hårt. Det jag sett är att elever som kanske får E i mattekurserna tycker att fysikkurserna är oerhört svåra och kanske får F i dem. 
    Men klart du ska söka det program du tror att du vill gå, oavsett om det upplevs svårt eller lätt. Du får jobba på och krisar det kan man alltid läsa kurser på komvux efter gymnasiet. 

Det är förstås också  så att du lär dig varefter mattekurserna rullar på. Det du kan från åk 9 har inte speciellt mycket betydelser efter ma 1c. 
    Inget c på ma 4, det är ju bara natur som läser den Glad
  • Emmie167
    Anonym (Petra) skrev 2020-01-17 19:22:54 följande:

Om enda anledningen till att du  vill gå natur är att bli läkare så kanske du ska tänka om - det krävs väl typ A i alla ämnen för att komma in?
    Vad har du för betyg i andra ämnen, och hur mycket har du kämpat för att få dem? Vilka ämnen gillar du? och är bra på? 
    Vad skulle du kunna tänka dig att jobba med som inte är dina drömyrken? Visst ska man ha drömmar, men det är väldigt svårt att bli läkare eller lyckad inredningsarkitekt. Finns det någon annan typ av jobb/ämnen som du gillar? Är det NO som är dina favoritämnen, eller gillar du att jobba med människor? Dator/tekniska saker? Jobba med barn? Är du praktiskt lagd?
    Hur ambitiös och stresstålig är du? 

Det är inte den enda anledningen. Jag älskar alla NO ämnena! För att komma in på läkarlinjen behövs det nog A i alla ämnen, men Naturprogrammet varierar ju från år till år och efter efterfrågan samt vart man bor. Men som sagt så både gillar jag och är bra på NO ämnena. Men jag är också intresserad av bild och språk (framför allt svenska och engelska). Jag gillar också att arbeta med människor, barn och skulle säga att jag är ganska praktiskt lagd- musik,konst och skriftligt. Men det är inte vad jag vill jobba med. (förutom konst, eftersom det hör ihop med inredning) Jag skulle säga att jag är ambitiös och målinriktad  och väldigt stresstålig. Däremot inte särskilt teknisk/datorintresserad! Mina betyg just nu är väl bra skulle jag väl säga. Jag har som medel B i alla ämnen vilket motsvarar ungefär en 4 (Jag och min lärare räknade på det). Sedan hur mycket jag har jobbat för mina betyg är ju svårt att säga. Det varierar ju såklart men inte särskilt mycket tror jag. Jag har ju vänner som pluggar betydligt mycket mer. Men jag vet inte riktigt. Jag menar det är klart jag pluggar en del, men jag har ingenting emot det eftersom jag lär mig ganska snabbt och enkelt. 
Svar på tråden Naturvetenskaps Programmet på Gymnasiet