• Trolltrixie

    Bryta arbetskontrakt pga personligt kaos

    Jag träffade en man, blev blixtkär, allt kändes rätt. Blev gravid efter 4 månader och hoppades på ett lyckligt liv tsm. Flyttade till hans stad, och nu ett år senare sitter jag här med 5 månader bebis och ett trasigt förhållande. Min fråga handlar om ett arbetskontrakt med kollektivavtal som jag skrivit på inför våren. Ca 20% för att dryga ut föräldrarpenningen. Nu vill jag ju bara hem till min stad. Finns det något som kan göra att jag slipper fullfölja mitt jobb här 1 gång i veckan tom juni? Ser inte hur vi löser det..

  • Svar på tråden Bryta arbetskontrakt pga personligt kaos
  • Anotherone

    Vad har du för uppsägningstid? Kolla det, kanske kan du säga upp dig direkt. Arbetsgivaren är väl inte sugen på att ha en medarbetare anställd som inte kan fullgöra sitt arbete så det behöver inte bli en så stor sak om man är ärlig.

  • CitronTulo

    Vet inte hur det funkar, men tänker att man måsta kunna säga upp ett anställningsavtal redan innan man har tillträtt på en tjänst? Vet du vad du har för uppsägningstid?

  • LoveRain

    Givetvis kan du säga upp kontraktet redan innan du börjar arbeta. Om inget annat är avtalat så har du 1 månads uppsägningstid. Har du bestämt dig för att flytta är det bättre att du kontaktar arbetsgivaren snarast och är ärlig med varför du behöver säga upp dig i förtid och be om ursäkt för att detta ställer till det för arbetsgivaren (som måste rekrytera igen).

  • Trolltrixie

    Tack för svar. Efter googling verkar det som om loverain har rätt och det endast är en månads uppsägningstid! Nu har jag ju börjat jobba redan, kontraktet började 7 januari men det ser ut att ändå vara endast 1 månad vilket känns så sjukt skönt.

    Nu måste jag bara möta sambon idag och göra slut på riktigt. Fy fan.

  • Drottningen1970

    Annars har du ju alltid rätt att ta föräldraledigt.

    En annan femma är ju att du inte kan ta barnet och flytta utan pappas medgivande om ni har genensam vårdnad, men det visste du kanske redan.

  • Anotherone
    Drottningen1970 skrev 2020-01-15 10:43:57 följande:

    Annars har du ju alltid rätt att ta föräldraledigt.

    En annan femma är ju att du inte kan ta barnet och flytta utan pappas medgivande om ni har genensam vårdnad, men det visste du kanske redan.


    Enligt lag ska man söka f-ledigt två månader i  förväg så det är nog inte ett alternativ.
  • Trolltrixie

    Nej, får nog säga upp mig.

    Och ja, pappan kommer nog gå med på att låta mig åka, med barnet. Ammar fortfarande och han vet att jag inte har någonting här utan honom. Dessutom har han andra barn här i stan att fokusera på.

Svar på tråden Bryta arbetskontrakt pga personligt kaos