• mariaskogsrud

Är du en henfeminist?

Så! ;-D

Jag har lagt märke till att endast vissa sorters människor använder ordet hen, och ofta är de feminister. Men stämmer mina förutfattade meningar? Är du feminist och använder ordet hen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en henfeminist?
  • Anonym (Hen)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 12:05:12 följande:
    Hen är dock ett ord som kommer från ideologiska feministvänstern, och inte från naturlig språkutveckling. Jag har aldrig hört eller sett någon som är konservativ använda ordet hen. Det så gott som bara vänsterfeminister som brukar ordet.

Det är därför man direkt märker vilken typ av människor man pratar med. Använder de hen så tänker man direkt "jaha, hon är en sådan".
    Både fördomar och okunskap, ja där ser man...

Som sagt, det gör det bara extra kul att använda hen då.
  • mariaskogsrud
    Anonym (Hen) skrev 2020-01-21 13:59:20 följande:
    Både fördomar och okunskap, ja där ser man...

Som sagt, det gör det bara extra kul att använda hen då.
    Specificera fördomarna och okunskapen då. Annars blir det svårt att bemöta.
  • Anonym (Hen)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-21 20:54:08 följande:
    Specificera fördomarna och okunskapen då. Annars blir det svårt att bemöta.
    Du tror dig veta vilka som använder ordet, och du tror att det kommer från den vänsterfeministisk ideologi. 
  • mariaskogsrud
    Anonym (Hen) skrev 2020-01-21 21:21:27 följande:
    Du tror dig veta vilka som använder ordet, och du tror att det kommer från den vänsterfeministisk ideologi. 
    Man märker ju i skolan och ute på stan vilka som använder ordet. Det är ingen fördom, utan en iakttagelse. Och att det är vänsterfeminismen som ligger bakom märkte man sedan start, då det alltid var dem som använde ordet i media.
  • Anonym (Nej)

Jag ogillar ordet hen rätt skarpt men har använt det ändå vid några enstaka tillfällen i diskussioner. Kommer nog inte göra om det. Är ingen feminist och vill inte ta i feminismen med tång ens. Jämställdhet och jämlikhet viktiga för mig. Anser inte att man är bakåtsträvare när man tycker som jag. Allt nytt behöver inte vara bra, nyttigt, eftersträvansvärt eller vad man nu vill kalla dem.

• Deceree1

Tänk att det kan vara så jobbigt att skriva - han eller hon ! Människan blir bara latare och latare...

• KlantSmurfen

Jag har ett dåligt ordförråd så jag använder 'h*n' i meningar som "h*n skrev". Hen används ofta av genusfolket när de tycker att det spelar roll och för att motverka sociala konstruktioner som han och hon. Med ett postmodernistiskt tänkande skapar man sin egna verklighet genom att beskriva något annat än det man ser.

• Anonym (H)

Jag använder ordet hen om jag inte vet om det är en tjej eller kille det talas om. Innan jag visste t.ex vad mitt barn i magen hade för kön sa jag hen. Nu säger jag han. Och ja, jag är feminist vilket jag hoppas de flesta är..

• Anonym (Hatar hen)

Avskyr ordet hen och är verkligen inte feminist.

Det finns gott om neutrala ord som man kan använda t.ex personen, barnet. Ett exempel är som när jag läser artiklar från 1177 så har jag märkt att de använder ordet hen väldigt flitigt istället för patienten. Så jävla svårt är det inte att vara neutral.

• Anonym (suck)

Jag tycker att folk som hatar ordet hen bara för att några de inte gillar ibland använder det är så jävla barnsliga. Finns ju ingen feminist i världen som kommer att störa sig på er för att ni säger "vederbörande" istället för "hen", så varför stör ni er på folk som säger "hen" istället för "vederbörande"? 

Ordet fungerar som komplement till han/hon på samma sätt som syskon fungerar som komplement till syster/bror. Om man inte kan greppa att vissa bara tycker att det är ett praktiskt ord (på samma sätt som syskon är ett praktiskt ord) så måste man ju vara bra fantasilös och trångsynt.

Svar på tråden Är du en henfeminist?