• Anonym (rökare)

Ni som slutat röka

Alla ni som slutat röka, snälla dela med er hur ni mår! Tänker ni fortfarande på att ta en cigg igen? Hur är det när man dricker ex vin eller om en bekant röker, känner ni suget? eller är ni helt oberörda som att se en snusare bredvid?

Jag har kommit till punkten att jag inser att jag måste fimpa för gott nu. Det är ingen nyhet att det är giftigt, äckligt, dyrt och sunkigt.. men man måste ha viljan själv, och visst jag njuter av ciggen men tycker samtidigt att det är äckligt och jag är konstant sjuk! Men jag är bara så rädd för att jag ska kämpa dag ut och in, och alltid känna suget. Varje gång jag dricker en kopp kaffe eller tar ett glas vin, ätat middag etc. Är det en evig kamp mot beroendet eller släpper det?

• Svar på tråden Ni som slutat röka
  • Hansmar

Jag laddade ner en app, kommer tyvärr inte ihåg vad den hette men den visade hur mycket pengar du sparade, hur du mådde bättre med tiden beroende på hur många cigg du rökt. Sen kommer du ha uppförsbacke i början och vissa vanor kommer du ha länge. Jag personligen rökade alltid efter en träning och varje gång jag går ut så får jag lite sug på en. Men det viktigaste är din mentala inställning, bestäm dig för att sluta. Kroppen tar ett tag att vänja sig från all nikotin/tjära osv men det går. Ställ in dig, fimpa, lev bättre. All lycka till dig!

• Anonym (Relif)

Jag slutade röka i maj! Om man räknar bort alla gånger jag slutat röka, vid graviditeter etc., så hade jag rökt i 25 år. Och testat precis allt. Nu kommer det att låta som värsta reklamen, men jag blev tipsad om en laserterapi som heter Relif. Finns över hela landet, även om man kan behöva åka en bit. Jag gjorde en behandling i maj och har sedan varit helt rökfri. Jag har dessutom aldrig haft ett riktigt röksug. Lite saknad kände jag i början, så där när man är utomlands och sitter på kafé och tar en cigarett. Att gå ut på altanen några minuter för sig själv. Men aldrig något riktigt röksug! Jag förstår faktiskt inte varför sjukvården subventionerar sluta-röka-produkter eller mediciner som kostar enorma skattepengar, när det går att göra en 45-minuters laserterapi och sedan vara rökfri. Det kostar 2400 kr och behöver man så får man inom ett år göra om behandlingen. Tror att ca 80% blir rökfri med den här metoden.

• Elda86

Detta blir lättare med tiden och suget släpper. Varit rökfri i tre år och även om det händer att tanken slår en att en cigg hade varit gott men försvinner lika snabbt igen

• MsM84

Jag läste en bok om att sluta röka som var fantastisk - den fick mig att inte vilja röka på ett känslomässigt plan också när jag innan kände att jag borde men inte riktigt ville.

• Anonym (Rökfri)

Rökfri i snart tvåår här, saknar vissa saker men kan inte tänka mig att dra ner den äckliga giftiga röken i lungorna igen nu när jag vant mig vid att få in luft i dem istället. Rökte 20 år och tog några dagar innan slemmet och rökhostan försvann. Underbart. Go for it!

• Anonym (4 år sedan)

Slutade röka för 4 är sedan första veckan var absolut värst då låg jag vaken på nätterna och kände mig rastlös osv. En månad ungefär kände jag starkt sug. Idag är jag helt oberörd känner mig aldrig röksugen i någon situation.

Har helt slutat hosta,nte ens när jag varit förkyld har jag hostat, har fått tillbaka blodcirkulationen i händer och fötter som tidigare alltid var kalla, jag har bättre flås dock har jag gått upp i vikt och har lättare att lägga på mig vikt än innan jag slutade

När jag slutade röka så hade jag bestämt mig för att göra ett test på hur länge jag kunde hålla upp istället för att bestämma mig för att det skulle vara aldrig mer. När jag kände att röksuget blev för stort så tillät jag mig själv att ta em cigg men att jag innan jag gjorde det skulle hänga em tvätt eller ta en dusch osv och det hjälpte för innan jag hade gjort dessa saker så hade röksuget gått över och jag kunde hålla upp ett tag till och ett tag till. Ganska snabbt så blev det glesare mellan sugen.

Det var inte roligt att sluta röka men det var definitivt inte så jobbigt som jag trodde att det skulle vara är sjukt glad att jag gjorde det!

• CarpeNoctem

Varit rökfri i ganska exakt ett år nu, efter 17 års rökande. Skulle ljuga om jag sa att det var enkelt och att jag inte är röksugen varenda jävla dag fortfarande.. Men trots det så går det att hålla sig ifrån skiten och jag har inga problem att vara kring människor som röker konstigt nog..njuter lite i smyg av att känna lukten, haha.

Mycket sitter i huvudet, bara att ge sig fan på att det ska gå.

• Anonym (...)

Läste Allen Carrs - Äntligen Icke-rökare. Sen dess är jag befriad från allt sug. Helt fantastiskt! Inte ett bloss på 12 år nu.

• AndreaBD

Nej då. Jag har inget (obehagligt) sug. Det enda som jag känner ibland när någon röker nära mig är att jag kan känna ett slags igenkännande och att jag upplever det lite grann som en trevlig, bekant lukt. I motsats till folk som aldrig har rökt som tycker att det bara luktar äckligt. Men jag känner inte något sug så att jag känner att jag måste röka. Det är snarare att jag kan känna en pytte-aning av sug, men känner snabbt att jag inte egentligen vill röka ändå. Jag känner, det luktar ju ändå bara gott på lite avstånd. 

• Tonkeryd

Min storasyster V var beroende i en termin p.g.a. grupptryck från två as i hennes dåvarande klass - hon var då knappt tonåring (!!!)

Efter att jag blev varse situationen (vid terminssslutet) hjälpte jag henne ur skiten genom att bl.a. ta alla ciggpaket "kompisarna" gav henne och spola ned dem i toaletten.

Under avvänjningsperioden (5-6 veckor) drabbades V (i avtagande mån) av lågt blodtryck, illamående, törst, huvudvärk, nedstämdhet och godtyckliga irritationsutbrott. Dessa symptom lindrades bl.a. genom utökat vätskeintag samt mer intensiv kampsportsträning än vanligt (så småningom konfronterade jag även en av V:s "vänner" och förtydligade att de skulle hålla sig borta från henne, varpå detta försvann ur ekvationen).

Efter 6 veckor var V:s röksug helt borta och hon kände sig äcklad vid insikten om vad hon stoppat i sig. Hon får numera rysningar av blotta lukten av en cigarett.

Så ja, det kan vara himla jobbigt (har läst om desto svårare fall), men det är absolut värt det. Ifall exempelvis kaffe eller vin gör dig mer röksugen, skippa det tills du vet att röksuget är bortblåst för gott.

• Xlr8

Drar ett paket på sommaren nu det är allt.

Inget sug mer än män kan vara på en säg pizza

• Gizmo

Jag bestämde mig att sluta röka 2007 efter många år som rökare.
    Tuggade nicotugg några månader och sedan vanliga tuggummin. 

Suget minskar med tiden, för mig hjälpte det att motionera mera. 
    Jag är så tacksam för att jag har varit rökfri i snart 13 år!

• Duppedu
    Anonym (...) skrev 2020-01-16 00:44:42 följande:

Läste Allen Carrs - Äntligen Icke-rökare. Sen dess är jag befriad från allt sug. Helt fantastiskt! Inte ett bloss på 12 år nu.

Ja, den där har man fått nerkörd i halsen ett par gånger, haha. Om att ändra inställning ang bl.a. belöning eller hur?

Gemensamt för 90% av de i min närhet som slutat röka är att de börjat snusa istället. Till och med "fina sociala medier-kvinnor" som länge ryggat åt snus. Jag frågade och de blir sugen på en cigg några gånger per år men det är inget kraftigt behov utan en liten längtan efter en rökpaus. Samtliga säger att det var lätt att sluta.

Ja, logiskt att det är tack vare snuset men det är mindre giftigt, kostar mindre, märks inte och luktar inte. Inte alla som orkar sluta.
  • Anonym (hjälpmedel)

Slutade för snart sex år sedan efter 35 år som storrökare. 

Eftersom jag inte ville misslyckas, tog jag rökstoppsmedicin i ett par månader, den gav effekt efter ett par veckor. Sög på många syrliga halstabletter, så att det "hände" någonting i munnen när jag tänkte på cigaretter.

Konditionen blev bättre, jag slutade hosta osv. 

Har inte haft något sug alls, men ibland kan jag sakna rökpausen - alltså själva pausen, inte rökningen. 

Det gick förvånansvärt lätt att sluta, kanske för att beslutet var mitt eget och jag slutade för min egen skull.

• Anonym (...)
    Duppedu skrev 2020-01-16 08:08:56 följande:

Ja, den där har man fått nerkörd i halsen ett par gånger, haha. Om att ändra inställning ang bl.a. belöning eller hur?

Gemensamt för 90% av de i min närhet som slutat röka är att de börjat snusa istället. Till och med "fina sociala medier-kvinnor" som länge ryggat åt snus. Jag frågade och de blir sugen på en cigg några gånger per år men det är inget kraftigt behov utan en liten längtan efter en rökpaus. Samtliga säger att det var lätt att sluta.

Ja, logiskt att det är tack vare snuset men det är mindre giftigt, kostar mindre, märks inte och luktar inte. Inte alla som orkar sluta.

Ja den tar itu med det psykiska beroendet som är betydligt starkare än det fysiska. Man fortsätter röka genom boken. Sen fimpar man för gott..
  • MsM84

Den boken syftade jag på, jättebra!
  • Anonym (Ja)

Jag kunde verkligen uppskatta doft och smaksinnena som höjdes av att sluta röka. Men ja, det var jättejobbigt i början. Första veckorna typ.

• Anonym (Grabben bredvid)
    Anonym (rökare) skrev 2020-01-15 14:40:10 följande:

Alla ni som slutat röka, snälla dela med er hur ni mår! Tänker ni fortfarande på att ta en cigg igen? Hur är det när man dricker ex vin eller om en bekant röker, känner ni suget? eller är ni helt oberörda som att se en snusare bredvid?

Jag har kommit till punkten att jag inser att jag måste fimpa för gott nu. Det är ingen nyhet att det är giftigt, äckligt, dyrt och sunkigt.. men man måste ha viljan själv, och visst jag njuter av ciggen men tycker samtidigt att det är äckligt och jag är konstant sjuk! Men jag är bara så rädd för att jag ska kämpa dag ut och in, och alltid känna suget. Varje gång jag dricker en kopp kaffe eller tar ett glas vin, ätat middag etc. Är det en evig kamp mot beroendet eller släpper det?

Det är synd om människan som måste lida...
    Man måste faktiskt emellanåt ta tag i saker som kan verka obehagliga och pina sig igenom dom. Detta är inget undantag. Klart att du kommer längta dig sjuk efter en cigg men, det kommer aldrig bli lika gott efter att du väl slutat och hållit upp ett tag.
    Detsamma gäller alkohol. Har man väl slutat så blir smaken och effekten aldrig densamma.
  • LaserFrida

Jag läste boken Äntligen rökfri av Alan Carr och när boken var slut så ville jag inte röka längre. Superskumt. Min mamma läste samma bok och hon hade rökt i typ 40 år, hon slutade också på dagen och har inte rökt sen dess, typ 10 år sedan.

Jag har vart rökfri i snart 7 år (Tidigare rökte jag 1 paket om dagen) Första två åren kunde jag ibland vid utgång eller gest vara sugen och då tänkte jag feströka, men det smakade så jäkla äckligt så kunde typ knappt ta ett bloss! Jag tycker att det är SÅ skönt att slippa röken och tvånget, en befrielse!

• Anonym (Hm)
    Den är jättebra.
Svar på tråden Ni som slutat röka