• Vappo

    PT-hjälp

    Hej,

    Min fru har börjat träna lite nu när hon är gravid och har börjat med en PT. Hon har tidigare rökt men slutade nu när hon är gravid (v.24) men enligt honom så är hon rätt stressad och har hör puls.
    PT sa att hon skulle fundera på att börja ta ett par till 5 cigg om dagarna för att lugna ner sig och att det skulle vara mindre skadligt för barnet än att hon går med stress och hög puls.

    Jag tycker detta verkar märkligt då jag inte hört detta tidigare. Någon annan som varit med om denna rekommendationen?

  • Svar på tråden PT-hjälp
  • Fillibom

    Håller med ovanstående, det finns ingen som jobbar professionellt med träning, friskvård eller  hälsa som rekommenderar någon att röka under några som helst omständigheter. Skulle tro att det är den gravida tjejen som vill röka och hittar på detta som svepskäl.

  • Vappo
    Fillibom skrev 2020-01-15 15:42:28 följande:

    Håller med ovanstående, det finns ingen som jobbar professionellt med träning, friskvård eller  hälsa som rekommenderar någon att röka under några som helst omständigheter. Skulle tro att det är den gravida tjejen som vill röka och hittar på detta som svepskäl.


    Men hon har ju inte rökt på 20 veckor. Verkar orimligt.
    Tror inte hon skulle ljuga om detta
  • Vappo
    Långbenopluto skrev 2020-01-15 15:40:29 följande:

    Vilket bullshit! Rökning är mycket värre än stress.


    man har ju ändå läst lite om att stress är ganska dåligt också. Ingen aning om hur det påverkar foster. 
    Folk som röker, och som studeras röker ju typ 1 pack om dagen. Det är jävligt mycket. Vet man hur rökning är skadligt om man bara tar 2 cigg om dagen? Kan inte tänka mig att bananer är speciellt bra om man äter 2 kg om dagen i 25 år heller.
  • Fillibom
    Vappo skrev 2020-01-15 16:02:01 följande:
    Men hon har ju inte rökt på 20 veckor. Verkar orimligt.
    Tror inte hon skulle ljuga om detta
    Det är helt omöjligt att det kan vara sant, fråga vem som helst som arbetar inom området. Möjligtvis kan pt-n sagt det ironiskt:
    "Ja, jag ser att du är lite stressad du har hög puls etc, så det kanske var bättre när du rökte... hehehehehe"

    Och så har din tjej tolkat det bokstavligt.
    En "riktig" tränare skulle kunna rekommendera hur mycket andra saker som helst för att minska din flickväns stress (mindfullness, mjuk yoga, "skogsbad", avslappnande simning, massage, meditationsövningar etc etc).
    Tycker ni skall byta tränare för hen och din flickvän förstår uppenbarligen inte varandra (om nu inte din flickvän faktiskt vill börja röka igen).
  • Vappo
    Fillibom skrev 2020-01-15 16:15:43 följande:
    Det är helt omöjligt att det kan vara sant, fråga vem som helst som arbetar inom området. Möjligtvis kan pt-n sagt det ironiskt:
    "Ja, jag ser att du är lite stressad du har hög puls etc, så det kanske var bättre när du rökte... hehehehehe"

    Och så har din tjej tolkat det bokstavligt.
    En "riktig" tränare skulle kunna rekommendera hur mycket andra saker som helst för att minska din flickväns stress (mindfullness, mjuk yoga, "skogsbad", avslappnande simning, massage, meditationsövningar etc etc).
    Tycker ni skall byta tränare för hen och din flickvän förstår uppenbarligen inte varandra (om nu inte din flickvän faktiskt vill börja röka igen).
    Tror iof att hon egenligen vill börja röka igen.
    Ska kolla runt lite och se hur farligt det egentligen är.
    Happy wife, happy life
  • PTEuropaeus
    Vappo skrev 2020-01-15 15:39:02 följande:

    Hej,

    Min fru har börjat träna lite nu när hon är gravid och har börjat med en PT. Hon har tidigare rökt men slutade nu när hon är gravid (v.24) men enligt honom så är hon rätt stressad och har hör puls.
    PT sa att hon skulle fundera på att börja ta ett par till 5 cigg om dagarna för att lugna ner sig och att det skulle vara mindre skadligt för barnet än att hon går med stress och hög puls.

    Jag tycker detta verkar märkligt då jag inte hört detta tidigare. Någon annan som varit med om denna rekommendationen?


    Hej! Inget av dessa två är bra. Vid rökning så täpps kapillärer som är kroppens minsta blodkärl. Dessa täpps igen av skit som kommer från cigaretter. Tänk dig ifall tjära når din bebis minsta blodkärl/organ som håller på att skapas! Räcker nog som svar! Stress = Be henne att börja meditera. Headspace är det jag absolut rekommenderar att ladda ned som app!!! Och varför inte börja träna med en PT som är kunnig inom före/efter graviditet. Lycka till med bebben!
  • Cheescake

    Visst kan det ibland vara bra att fortsätta att röka endel istället för att bli stressad som gravid. Men inte om man redan har haft uppehåll i 20 veckor. Och en seriös PT hade aldrig sagt så. H*n hade istället tipsar om avslappningsövningar för att få ner stressnivån.

    Finns något i hennes liv som gör att hon är stressad? På jobbet? Privatlivet? Kanske behöver hon en sjukskrivning för att få varva ner under en period.

  • sextiotalist
    PTEuropaeus skrev 2020-01-15 17:53:12 följande:

    Hej! Inget av dessa två är bra. Vid rökning så täpps kapillärer som är kroppens minsta blodkärl. Dessa täpps igen av skit som kommer från cigaretter. Tänk dig ifall tjära når din bebis minsta blodkärl/organ som håller på att skapas! Räcker nog som svar! Stress = Be henne att börja meditera. Headspace är det jag absolut rekommenderar att ladda ned som app!!! Och varför inte börja träna med en PT som är kunnig inom före/efter graviditet. Lycka till med bebben!


    Rätt ska vara rätt.

    Det är nikotinet som ser till att kappilärerna dras ihop under en kortare tid. Ja, nikotinet går över till barnet oavsett vilken form det intas.

    Men kappilärerna är inte ihopdragna för alltid.

    Jag har alltid rökstopp ett par timmar innan ett träningspass. För både nikotinet och att det är sämre syreupptagning påverkar hur mycket man orkar.
  • Reggae

    Hög puls är ganska normalt när man är gravid. Och om den är orimligt hög så ska hon nog kolla upp det hos en läkare.

    Att röka som gravid kan i värsta fall leda till fosterdöd då den inte får tillräckligt med syre så det borde inte vara ett alternativ.

    Läs mer om risker här: www.babyhjalp.se/rokning-under-graviditeten

  • Mortiscia80

    VIlket svin!! Rökning är riktigt skadligt för fostret och en pt ska absolut inte sitta och uttala sig om varken det ena eller andra som har med folks hälsa att göra!

    Prata med den där tränarens chef, fullständig idioti!! Personen sprider ju farliga idéer, det kan finnas de som är dumma nog att tro på den!

  • Mortiscia80
    Vappo skrev 2020-01-15 16:04:25 följande:
    man har ju ändå läst lite om att stress är ganska dåligt också. Ingen aning om hur det påverkar foster. 
    Folk som röker, och som studeras röker ju typ 1 pack om dagen. Det är jävligt mycket. Vet man hur rökning är skadligt om man bara tar 2 cigg om dagen? Kan inte tänka mig att bananer är speciellt bra om man äter 2 kg om dagen i 25 år heller.
    Nu jämför du bokstavligen bananer och cigaretter, vilket inte går. Hon kommer inte att röka 20 cigaretter om dagen i 25 år, eller hur?

    Rökning är skadligt, stress också men man ska väl för sjutton inte tillföra något för att kanske motverka något som kanske inte ens finns?? Och riskera barnets hälsa i onödan?

    Är det INGEN av er två vuxna som kan tänka klart? Ni måste väl fatta att man inte ska hålla på och förgifta ett ofött barn??
Svar på tråden PT-hjälp