• Anonym (Olycklig:()

    Ingen aptit pga hjärtekross - Hjälp!

    Jag har varit jätte stressad över mitt förhållande i över 2 månader nu och började redan få problem att äta innan vi gjorde slut. Men nu är det officiellt slut och jag har jätte svårt att äta ordentligt.

    Jag är nu jätte ledsen och vet inte hur jag ska ta tag i min sorg. Jag har aldrig haft problem med att äta innan, brukar snarare tröstäta.

    I Sverige hade jag min familj som kunde pusha mig att äta regelbundet och fanns liksom alltid mat så det blev inte samma process att få i sig något.

    Nu när jag är ?hemma? igen och är på egna händer igen så känner jag hur jobbigt det är med maten. Jag är först av allt jätte trött efter mitt flyg men sen kan jag verkligen inte äta!

    Jag vet inte hur jag ska få upp min aptit. Vad man ska äta etc! Så fort jag tänker på mat mår jag illa, tillslut när min mage skriker efter mat så vill jag äta men efter 2-3 tuggor börjar jag må illa och tappar aptiten igen. Jag försöker liksom få i mig så mycket mat min kropp kan så den inte hinner reagera att jag mår illa. Men det blir svårt att tugga och svälja, känns som att det tar emot.

    Jag vill så gärna träna! Springa har alltid hjälpt mig när jag är ledsen men jag känner att jag inte kan för jag har tappat så mycket i vikt (är redan liten bygd!) och inte vill äta.

    Jag har inga nära vänner här som kan pusha mig att äta heller. Det enda jag kan hantera är smoothie men det håller ju inte i längden, jag måste få i mig något fastare.

    Vad ska jag göra? Finns det någon typ av mat som kan öka mitt sug? Borde jag börja träna försiktigt och se om det ökar min aptit? Hjälp:(

  • Svar på tråden Ingen aptit pga hjärtekross - Hjälp!
  • sextiotalist

    När en kille gjorde slut levde jag på rostade smörgåsar med kaviar på i två veckor

  • Anonym (Bengtsson)

    Det som hjälpte mig är att äta med hjälp av klockan. Ställ ett larm varannan timme och ät något litet. En smörgås , en banan, en smoothie, gröt, rivna morötter, två kokta ägg etc etc

    Fyll kylskåp och skafferi med enkla matvaror du inte behöver engagera dig i så mycket.

    Drick gärna saker du tycker om oavsett om det är kaffe varm choklad, milkshake, buljong, läsk eller annat.

  • Anonym (Olycklig:()
    Anonym (Bengtsson) skrev 2020-01-15 20:41:55 följande:

    Det som hjälpte mig är att äta med hjälp av klockan. Ställ ett larm varannan timme och ät något litet. En smörgås , en banan, en smoothie, gröt, rivna morötter, två kokta ägg etc etc

    Fyll kylskåp och skafferi med enkla matvaror du inte behöver engagera dig i så mycket.

    Drick gärna saker du tycker om oavsett om det är kaffe varm choklad, milkshake, buljong, läsk eller annat.


    Sätta ett larm är inte helt dumt. Ska försöka gå till affären idag och köpa massa snacks med hög kalori nivå, dricka smoothies, och lite större måltider får jag väl helt enkelt dela upp i små måltider. Jag vill kunde få i mig tillräckligt med mat så jag klarar av att träna, känns som att träningen borde öka mitt hunger behov?
  • Anonym (Olycklig:()
    sextiotalist skrev 2020-01-15 20:35:25 följande:

    När en kille gjorde slut levde jag på rostade smörgåsar med kaviar på i två veckor


    Ja smoothies för min del då...hade varit trevligt om min breakup mat var typ pasta eller så. Men men
  • Anonym (Ylva)

    Bengtsson har bra råd. Jag skulle även tillägga träning på det. Är man mest passiv och inte rör på sig så blir man heller inte hungrig. Att träna ger ju dopamin kickar med vilket kommer förbättra ditt psyke. Det behöver ju inte vara ett hårt pass. Om du är van vid att springa så kör en runda på 3 km.

    Fokusera på att göra saker du mår bra av men inte till den grad att dem blir en distraktion. Då skjuter du bara fram dina känslor och det kommer att påverka dig senare i livet. Utan ta tag i det nu. Låt dig sörja och sakna det som varit men älta inte.

    Man kan inte förlita sig på att andra ska hjälpa en upp utan det måste man ansvara för själv. Mitt råd är att även skriva eller prata av dig dina tankar. Har du en vän eller familjemedlem du kan prata med ibland? Jag gjorde flera inlägg här när jag blev sårad efter ett uppbrott. Hjälper att höra andra som är i samma sits eller som varit. Du kan även skriva i ett block hemma. Bara du får ut dina tankar så kommer det att hjälpa och lätta ditt sinne.

  • Anonym (Olycklig:()
    Anonym (Ylva) skrev 2020-01-15 21:00:19 följande:

    Bengtsson har bra råd. Jag skulle även tillägga träning på det. Är man mest passiv och inte rör på sig så blir man heller inte hungrig. Att träna ger ju dopamin kickar med vilket kommer förbättra ditt psyke. Det behöver ju inte vara ett hårt pass. Om du är van vid att springa så kör en runda på 3 km.

    Fokusera på att göra saker du mår bra av men inte till den grad att dem blir en distraktion. Då skjuter du bara fram dina känslor och det kommer att påverka dig senare i livet. Utan ta tag i det nu. Låt dig sörja och sakna det som varit men älta inte.

    Man kan inte förlita sig på att andra ska hjälpa en upp utan det måste man ansvara för själv. Mitt råd är att även skriva eller prata av dig dina tankar. Har du en vän eller familjemedlem du kan prata med ibland? Jag gjorde flera inlägg här när jag blev sårad efter ett uppbrott. Hjälper att höra andra som är i samma sits eller som varit. Du kan även skriva i ett block hemma. Bara du får ut dina tankar så kommer det att hjälpa och lätta ditt sinne.


    Är mest orolig att börja träna eftersom det enda jag orkat äta sen jag landa igår kväll har varit en halv wrap, choklad kex och köpte precis en pepsi, två bars, frukt godis och yoghurt med müsli. Pepsi hjälper delvis mot mitt illamående märkte jag precis.

    Min mamma vet om att jag har det kämpigt men är lite jobbigt att prata nu när hon är i Sverige och vet att hon tycker det är jätte jobbigt att veta om att jag är så ledsen men att jag är så långt ifrån henne igen. Funderar att gå på någon typ av terapi som ska fokusera på hjärtekross. Försöker se framåt men är lite svårt då jag måste möta upp mitt ex denna vecka och ta tillbaka grejer osv. Det ökar ångesten och sänker aptiten :(
  • Anonym (tiden läker alla sår)

    Vill tipsa om en superbra blogg som hjälpte mig igenom min skilsmässa där folk delar sina tankar.

    Ömmar för dig. Det du känner är ju ångest som hindrar matsmältningen. Ett av de vanligaste symptomen på hjärtekross. Försök bara få i dig saker som mättar bra och är så näringsrika som möjligt och även goda. Men ditt psyke har fullt upp nu med att bearbeta sorgen så det är nog ingen fara så länge du dricker och får i dig vitaminer osv.

    Det är viktigt att kanske skriva om dina känslor vilket jag gjorde, dagbok och även anonymt på nätet, som blev en frizon. Hade inte mycket vänner att prata med heller och kunde inte ens dela med familjen. Det enda man kan trösta sig med att hur ont det än gör i dig nu, så är det övergående men endast tiden kan läka. Och man måste ha tålamod och låta det ha sin gång och ta hand om sig...{#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Olycklig:()
    Anonym (tiden läker alla sår) skrev 2020-01-15 21:46:51 följande:

    Vill tipsa om en superbra blogg som hjälpte mig igenom min skilsmässa där folk delar sina tankar.

    Ömmar för dig. Det du känner är ju ångest som hindrar matsmältningen. Ett av de vanligaste symptomen på hjärtekross. Försök bara få i dig saker som mättar bra och är så näringsrika som möjligt och även goda. Men ditt psyke har fullt upp nu med att bearbeta sorgen så det är nog ingen fara så länge du dricker och får i dig vitaminer osv.

    Det är viktigt att kanske skriva om dina känslor vilket jag gjorde, dagbok och även anonymt på nätet, som blev en frizon. Hade inte mycket vänner att prata med heller och kunde inte ens dela med familjen. Det enda man kan trösta sig med att hur ont det än gör i dig nu, så är det övergående men endast tiden kan läka. Och man måste ha tålamod och låta det ha sin gång och ta hand om sig...


    Vad heter bloggen? Ja jag har ju aldrig varit med om den här typen av hjärtekross, just det att min aptit är helt förlorad. Jag måste hålla för näsan och maskin tugga och svälja för att i princip hålla mig vid liv. Försöker tänka på vad jag är sugen på men är verkligen inget som inte får mig illamående. Fick jag bestämma hade jag nog levt på pepsi och smoothies just nu vilket inte funkar i längden (kände mig helt snurrig, trött och kunde knappt hålla konversationer idag!). Så nu tvingar jag i mig en skål spagetti med lite smör i.

    Jag skriver journal varje dag. Skriver också små ?brev? till mitt ex (som jag aldrig planerar att skicka till honom då) mest för att processa mina känslor och acceptera att det är slut. Försöker också skriva kortsiktiga mål, och uppmuntrande ord till mig själv. Provat att meditera också. Det funkar ibland men som sagt så är det väl som du också säger att tid läker sår. Jag måste träffa honom (troligen i veckan) för att få tillbaka och ge tillbaka grejer och bara officiellt prata ut allt. Jag tror det kanske kan hjälpa mig att andas ut och läka från och med då, för just nu känner jag ganska stor stress och nervositet att träffas (vi har inte sätts på en månad då jag varit i Sverige). Tack så mycket för ditt svar
  • Anonym (tiden läker alla sår)
    Anonym (Olycklig:() skrev 2020-01-16 01:56:00 följande:
    Vad heter bloggen? Ja jag har ju aldrig varit med om den här typen av hjärtekross, just det att min aptit är helt förlorad. Jag måste hålla för näsan och maskin tugga och svälja för att i princip hålla mig vid liv. Försöker tänka på vad jag är sugen på men är verkligen inget som inte får mig illamående. Fick jag bestämma hade jag nog levt på pepsi och smoothies just nu vilket inte funkar i längden (kände mig helt snurrig, trött och kunde knappt hålla konversationer idag!). Så nu tvingar jag i mig en skål spagetti med lite smör i.

    Jag skriver journal varje dag. Skriver också små ?brev? till mitt ex (som jag aldrig planerar att skicka till honom då) mest för att processa mina känslor och acceptera att det är slut. Försöker också skriva kortsiktiga mål, och uppmuntrande ord till mig själv. Provat att meditera också. Det funkar ibland men som sagt så är det väl som du också säger att tid läker sår. Jag måste träffa honom (troligen i veckan) för att få tillbaka och ge tillbaka grejer och bara officiellt prata ut allt. Jag tror det kanske kan hjälpa mig att andas ut och läka från och med då, för just nu känner jag ganska stor stress och nervositet att träffas (vi har inte sätts på en månad då jag varit i Sverige). Tack så mycket för ditt svar
    Oj glömde visst länken:)

    separation.se/blogg/

    Bra att du skriver små brev för din egen skull och att ni ska träffas och kanske få prata lite om det som händer. Skilsmässor är en av de mest traumatiska saker en människa kan vara med om. Hur jävla hemskt och tufft det känns nu så kommer det en dag när man gått vidare men svårt att föreställa sig mitt i.

    Hoppas det lättar och känns bättre snart:P
Svar på tråden Ingen aptit pga hjärtekross - Hjälp!