• 19malin96

    Går det att få semester tidigare?

    Hej hörni behöver lite hjälp här!

    Ska nämligen gå på föräldraledighet och kommer vara borta 1 år men jag vill inte att min semester försvinner.

    Vi får ny semester den 1 april och jag går den 20 mars. Finns det något sätt att få ut den så att jag kan gå en månad tidigare?

  • Svar på tråden Går det att få semester tidigare?
  • CitronTulo

    Om jag förstår dig rätt så tänker du att du inte får årets semesterpott om du är föräldraledig och alltså inte är på jobbet?
    Tror att det är så att hela perioden som du är borta inte räknas som semestergrundande, men tror att man får tillgodoräkna sig halva tiden?

    Om du tar ut semester som du får i förskott, och som du alltså inte har tjänat in ännu, så riskerar du att bli återbetalningsskyldig för de dagar som du sedan inte har rätt till och tjänar in under året!

  • 19malin96

    Men jag får väl semester för året jag jobbat nu?

    Första året man jobbar har man ju inget men nu har jag ju redan jobbat ihop allt.

    Tyvärr går det inte heller att avbryta ledigheten då ekonomin blir sämre då.

    (Liten ps. Jag behöver inte spara semester till när jag kommer tillbaka för ska byta jobb helt efter ledigheten)

  • MsFry
    19malin96 skrev 2020-01-16 11:13:06 följande:

    Men jag får väl semester för året jag jobbat nu?

    Första året man jobbar har man ju inget men nu har jag ju redan jobbat ihop allt.

    Tyvärr går det inte heller att avbryta ledigheten då ekonomin blir sämre då.

    (Liten ps. Jag behöver inte spara semester till när jag kommer tillbaka för ska byta jobb helt efter ledigheten)


    Om du bryter ledigheten för att ta ut semesterdagar borde ekonomin snarare bli bättre (semesterdagar ger mer pengar än föräldraledighet).
  • 19malin96
    MsFry skrev 2020-01-16 12:37:08 följande:

    Om du bryter ledigheten för att ta ut semesterdagar borde ekonomin snarare bli bättre (semesterdagar ger mer pengar än föräldraledighet).


    Men på det här stället får du lönen i förtid eller vad man ska säga. Så då får jag ett stort gap där på ingen inkomst. Vi kommer ha samma gap när jag går på föräldraledighet från första början vilket är jobbigt nog.

    Sååå åter till min fråga, kan man få ut semester i förtid på något sätt?
  • Kjell2
    19malin96 skrev 2020-01-16 13:21:46 följande:
    Men på det här stället får du lönen i förtid eller vad man ska säga. Så då får jag ett stort gap där på ingen inkomst. Vi kommer ha samma gap när jag går på föräldraledighet från första början vilket är jobbigt nog.

    Sååå åter till min fråga, kan man få ut semester i förtid på något sätt?
    Ja, pratat med din chef.


Svar på tråden Går det att få semester tidigare?