• Anonym (nybliven chef)

Lön som chef?

jag har nyligen blivit befordrad till chef och fick en löneökning på 4 000:-. jag vet inte om jag är helt nöjd. hur mycket tjänar ni som är chefer och hur mycket ökade ni i lön av att bli chef? borde jag känna att jag borde förhandlat om lönen?

• Svar på tråden Lön som chef?
  • Anonym (Pia)
    Cheescake skrev 2020-01-17 17:54:19 följande:

27' som enhetschef inom PA och även inom äldrevård är för lågt och det var det även 2012.

Om man inte förstår att en lön på 27' som enhetschef är för lågt och inte har vett att löneförhandla så är man oerfaren. Men förhoppningsvis lär man sig på sina misstag. Och ja det är ett misstag att godta för låg lön med det ansvaret det innebär att vara enhetschef.

Nej, det var inte lågt 2012, i den kommunen.

Jag har vett och är inte oerfaren. Sluta trycka ner mig, nu räcker det. Kommer inte svara dig mer, då det bara blir ot.
  • Cheescake
    Anonym (Pia) skrev 2020-01-17 18:00:29 följande:

Jag har vett och är inte oerfaren. Sluta trycka ner mig, nu räcker det. Kommer inte svara dig mer, då det bara blir ot.

27' som enhetschef var lågt även i 2012, hålla Sveriges kommuner.

Och ändå godtog du en låg lön?

Hade du blivit ex gruppchef så hade en höjning på 2500 var ok (fortfarande lite lågt men ok). Men inte som enhetschef.
  • Sarah889
    Anonym (Pia) skrev 2020-01-17 18:00:29 följande:

27' var lågt även 2012. Beklagligt att du själv inte insåg det.
  • Ectea

35 medarbetare, fullt personalansvar.

37tkr (outbildad och noll erfarenhet och offentligsektor)

• Anonym (Soc)

45000 offentliga sektorn storstad, socionom. Fullt ansvar

• Föreståndaren

Jag är chef inom socialt arbete. Privat. Personalansvar, budget och arbetsmiljö. 53.000 och tjänstebil. 8 tillsvidareanställningar samt några vikarier.

• Näng

Jag fick 10.000kr. Verksamhetschef för 54 medarbetare och två gruppchefer. Underbetalda ja men stora möjligheter till kompetensutveckling.

• Anonym (Chef)

Jag är chef i offentlig sektor. Jag har 42 direktrapporterande personal och ansvarar för en verksamhet som omsätter 40 miljoner. Jag har 59800 i lön.

• Anonym (Privat vård)

Känns som TS jobbar på ett större privat vårdbolag el dylikt.
    Där utmanas ofta yngre med gott självförtroende( tror dom kan allt) till poster som kallas leader, kordinator, chef, ledare m.m. massa ord som får det att låta bra.
    Sen förväntas dom ta dom tråkiga ansvarsbitarna. 
    Det kommer order uppifrån som bara bollas längre och längre nertill lägst stående "chef" att ta tag i problem ex personal, ekonomi m.m.
    Tyvärr får dom också ta ansvar för beslut avseende tidigare medarbetare.
    Skulle aldrig bli "chef" över tidigare kollegor, har sett det så många gånger och det har gått snett i 99% av fallen.

• Anonym (A 2)
    Anonym (Privat vård) skrev 2020-01-18 11:39:47 följande:
    Känns som TS jobbar på ett större privat vårdbolag el dylikt.
    Där utmanas ofta yngre med gott självförtroende( tror dom kan allt) till poster som kallas leader, kordinator, chef, ledare m.m. massa ord som får det att låta bra.
    Sen förväntas dom ta dom tråkiga ansvarsbitarna. 
    Det kommer order uppifrån som bara bollas längre och längre nertill lägst stående "chef" att ta tag i problem ex personal, ekonomi m.m.
    Tyvärr får dom också ta ansvar för beslut avseende tidigare medarbetare.
    Skulle aldrig bli "chef" över tidigare kollegor, har sett det så många gånger och det har gått snett i 99% av fallen.
    Håller med
Svar på tråden Lön som chef?