• Anonym (Sorgsen)

    Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.

    Min förälder har gått bort efter en tids sjukdom.

    På torsdag är det begravning och min f.d svärmor som inte träffat mina föräldrar sen skilsmässan vill komma på begravningen. I 15 år har de aldrig setts, inte pratat mer än om de stött på varandra av en slump.

    Jag förstår inte varför hon ens föreslår detta. Jag vill inte ha henne där. Min vän sa att man inte borde förbjuda någon att ta farväl. Men jag håller inte med. Min förälder var inte viktig för henne när hen levde. Varför då gå på begravningen?

    Att de för 15 år sen sågs hemma hos mig på julen är ingen anledning anser jag. För övrigt finns ingen konflikt. Kontakten mellan dem bröts kan man säga i och med skilsmässan.

    Min förälder var inte intresserad av att träffa min fd svärmot när hen levde så jag tror inte hen hade någon önskan om att hon skulle komma på begravningen heller. Min fd svärmor har aldrig brytt sig om mig eller min familj på det viset jag anser man borde. Därför skilde jag mig då hennes son var likadan. Jag har ingen nära kontakt med min fd svärmor, jag vill inte ha henne på begravningen. Hon är inget stöd, tvärtom ett irritationsmoment för mig att se henne där då varken jag eller min förälder ville umgås med henne efter skilsmässan.

    Hur oförskämd tycker ni jag är som kommer säga att hon inte är bjuden/ att vi ska ha en privat tillställning?

  • Svar på tråden Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.
  • Persbrandtkola
    Anonym (Sorgsen) skrev 2020-01-17 20:00:53 följande:

    Min förälder har gått bort efter en tids sjukdom.

    På torsdag är det begravning och min f.d svärmor som inte träffat mina föräldrar sen skilsmässan vill komma på begravningen. I 15 år har de aldrig setts, inte pratat mer än om de stött på varandra av en slump.

    Jag förstår inte varför hon ens föreslår detta. Jag vill inte ha henne där. Min vän sa att man inte borde förbjuda någon att ta farväl. Men jag håller inte med. Min förälder var inte viktig för henne när hen levde. Varför då gå på begravningen?

    Att de för 15 år sen sågs hemma hos mig på julen är ingen anledning anser jag. För övrigt finns ingen konflikt. Kontakten mellan dem bröts kan man säga i och med skilsmässan.

    Min förälder var inte intresserad av att träffa min fd svärmot när hen levde så jag tror inte hen hade någon önskan om att hon skulle komma på begravningen heller. Min fd svärmor har aldrig brytt sig om mig eller min familj på det viset jag anser man borde. Därför skilde jag mig då hennes son var likadan. Jag har ingen nära kontakt med min fd svärmor, jag vill inte ha henne på begravningen. Hon är inget stöd, tvärtom ett irritationsmoment för mig att se henne där då varken jag eller min förälder ville umgås med henne efter skilsmässan.

    Hur oförskämd tycker ni jag är som kommer säga att hon inte är bjuden/ att vi ska ha en privat tillställning?


    Berätta för henna att hon inte är välkommen!
  • Anonym (Sorgsen)
    Persbrandtkola skrev 2020-01-17 20:06:45 följande:

    Berätta för henna att hon inte är välkommen!


    Ja jag tänker göra det Men svårt hur man ska formulera sig. Vill inte vara elak men samtidigt känner jag att varför ska jag bry mig om någon som skiter i mig och min familj?

    Därför tänkte jag att jag kan säga att vi ska ha en mindre tillställning. Fast det ska vi inte men vi har valt vilka vi vill ska komma.
  • Anonym (Svea)

    Det är svårt jag vet, men om det inte känns bra att ha henne där så säg ifrån. Annars kommer detta kanske störa dig länge efteråt?

    Jag var med om ung samma, men i mitt fall var det min mamma som prompt skulle på svärmors begravning. Jag var bjuden dit då vi hade fin kontakt även efter skilsmässan. Men mina föräldrar och hon hade aldrig något umgänge. Sågs bara om det var något speciellt som dop innan skilsmässan, och högst ett par gånger på ca 15 år i slump på Ica efter skilsmässan. Så jag sa nej. Morsan var skitsur men det gick över och jag hade lite ågren då men har aldrig ångrat mig efteråt. Hade bara varit tillgjort och konstigt om hon var med. Och så ska det inte kännas vid ett sista farväl.

  • Anonym (Svea)

    Det är svårt jag vet, men om det inte känns bra att ha henne där så säg ifrån. Annars kommer detta kanske störa dig länge efteråt?

    Jag var med om ung samma, men i mitt fall var det min mamma som prompt skulle på svärmors begravning. Jag var bjuden dit då vi hade fin kontakt även efter skilsmässan. Men mina föräldrar och hon hade aldrig något umgänge. Sågs bara om det var något speciellt som dop innan skilsmässan, och högst ett par gånger på ca 15 år i slump på Ica efter skilsmässan. Så jag sa nej. Morsan var skitsur men det gick över och jag hade lite ågren då men har aldrig ångrat mig efteråt. Hade bara varit tillgjort och konstigt om hon var med. Och så ska det inte kännas vid ett sista farväl.

  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Svea) skrev 2020-01-17 20:14:05 följande:

    Det är svårt jag vet, men om det inte känns bra att ha henne där så säg ifrån. Annars kommer detta kanske störa dig länge efteråt?

    Jag var med om ung samma, men i mitt fall var det min mamma som prompt skulle på svärmors begravning. Jag var bjuden dit då vi hade fin kontakt även efter skilsmässan. Men mina föräldrar och hon hade aldrig något umgänge. Sågs bara om det var något speciellt som dop innan skilsmässan, och högst ett par gånger på ca 15 år i slump på Ica efter skilsmässan. Så jag sa nej. Morsan var skitsur men det gick över och jag hade lite ågren då men har aldrig ångrat mig efteråt. Hade bara varit tillgjort och konstigt om hon var med. Och så ska det inte kännas vid ett sista farväl.


    Ja det känns lite dubbelt. Å ena sidan tänker jag att det är väl fint att hon vill delta. Men Å andra sidan - varför då? Hon har aldrig brytt sig om mig eller ställt upp för mig när skilsmässan var ett faktum, tvärtom. Hon har alltid varit oförstående och gåpåig, och jag har alltid haft överseende. Min förälder som gått bort var tvärtom. Omtänksam och närvarande i mitt liv . Sätter som min svärmor behandlade mig på är anledningen till att mim förälder inte ville träffa henne heller.

    Vi brukar i stort sätt sitta och reta oss på min svärmor pga att vi inte gillade hur hon var mot mig. Min förälder ville aldrig träffa henne och då tycker jag inte heller hon passar att komma på begravningen.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (Svea) skrev 2020-01-17 20:14:55 följande:

    Och beklagar sorgen ts! <3


    Tack <3
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2020-01-17 20:00:53 följande:

    Min förälder har gått bort efter en tids sjukdom.

    På torsdag är det begravning och min f.d svärmor som inte träffat mina föräldrar sen skilsmässan vill komma på begravningen. I 15 år har de aldrig setts, inte pratat mer än om de stött på varandra av en slump.

    Jag förstår inte varför hon ens föreslår detta. Jag vill inte ha henne där. Min vän sa att man inte borde förbjuda någon att ta farväl. Men jag håller inte med. Min förälder var inte viktig för henne när hen levde. Varför då gå på begravningen?

    Att de för 15 år sen sågs hemma hos mig på julen är ingen anledning anser jag. För övrigt finns ingen konflikt. Kontakten mellan dem bröts kan man säga i och med skilsmässan.

    Min förälder var inte intresserad av att träffa min fd svärmot när hen levde så jag tror inte hen hade någon önskan om att hon skulle komma på begravningen heller. Min fd svärmor har aldrig brytt sig om mig eller min familj på det viset jag anser man borde. Därför skilde jag mig då hennes son var likadan. Jag har ingen nära kontakt med min fd svärmor, jag vill inte ha henne på begravningen. Hon är inget stöd, tvärtom ett irritationsmoment för mig att se henne där då varken jag eller min förälder ville umgås med henne efter skilsmässan.

    Hur oförskämd tycker ni jag är som kommer säga att hon inte är bjuden/ att vi ska ha en privat tillställning?


    Beklagar sorgen.

    Kom i håg att det inte är din begravning och inte din tillställning. 

    Om din fd svärmor vill hedra din förälder genom att vara närvarande vid ceremonin, ska du låta henne göra det. 

    Du kan låta bli att bjuda henne på begravningskaffe, men du kan inte bestämma om hon vill delta i kyrkan. 

    Du borde glädjas över att din förälder har betytt något för en annan människa. 
  • Drottningen1970

    Det kanske är ett sätt för henne att återknyta kontakten genom att visa sin respekt.

    Om inte människan gjort nåt riktigt ondskefullt så är det verkligen ett big NO NO att försöka porta nån från en begravning. Det är båt man bara inte gör.

  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (jaha) skrev 2020-01-17 20:27:28 följande:

    Beklagar sorgen.

    Kom i håg att det inte är din begravning och inte din tillställning. 

    Om din fd svärmor vill hedra din förälder genom att vara närvarande vid ceremonin, ska du låta henne göra det. 

    Du kan låta bli att bjuda henne på begravningskaffe, men du kan inte bestämma om hon vill delta i kyrkan. 

    Du borde glädjas över att din förälder har betytt något för en annan människa. 


    Fast det kan jag inte. Jag kan inte säga kom till kyrkan men kaffe får du inte. Det tycker jag är ännu värre än att säga att vi ska ha en privat begravning.
Svar på tråden Min f.d. svärmor som inte haft kontakt med min min förälder på 15 år vill komma på hens begravning.