• Anonym (Orolig)

    Min 15-åring är HELT ointresserad av skolan och gymnasievalet!

    Min 15-åring som nu ska välja gymnasieprogram gör inget för att läsa på om olika skolor, program eller kurser. Vi har nu varit på två öppna hus på mitt initiativ och intresset saknas helt! Inga frågor och oengagerad på besöken!

    Jag blir jätteirriterad över denna passivitet! Det finns inte heller någon annan önskan om jobb eller praktik, vi är överens om att det ska studeras på gymnasiet. Men program och skola är helt oklart!

    Det är så tröttsamt och jag känner att jag drar i alla trådar och fixar och planerar medan hen inte ens tar ett steg framåt själv.

    Det finns ingen psykisk ohälsa eller liknande. Jag har dock ingen förklaring till detta totala ointresse inför framtidsplaner och skolan.

    Är det någon förälder som känner igen sig? Om ja, hur gick det för era barn som var så här??

    Jag blir orolig att jag inte orkar hålla på så här och styra och ställa vilket är nödvändigt för annars händer INGENTING

  • Svar på tråden Min 15-åring är HELT ointresserad av skolan och gymnasievalet!
  • Anonym (Pest eller kolera)

    Vilka krav har ställts?

    Jag hade ju sagt att det finns få val. Antingen söker hen själv reda på info och tar ställning och söker (att välja samma som kompisen är hel ok bara man läser gymnasiet) eller så väljer du som förälder ett program som kan ge jobb efter gymnasiet (typ Restaurang, Hotell, Handels, Vård eller Bygg) åt hen som hen måste läsa i minst 1 år och sen ta ställning till och hen önskar byta eller fortsätta. Känner många föräldrar som fått göra så för att ungdomen inte varit redo att välja. Vissa av dessa ungdomar har valt att läsa klart, andra har bytt och vissa har bett om att få ta ett sabattsår.

  • Anonym (Q)

    Hen är inte intresserad? Men fine acceptera det, så länge tonåringen accepterar att hen ska gå på gymnasiet. Gå igenom de olika valen och se till att välja något som ger bredd och valmöjligheter senare. Gör inte någon stor grej av det och puffa in tonåringen på det programmet som du tror kommer att passa bäst. Hjälp tonåringen att se de långsiktiga målen och fördelarna med att gå på gymnasiet och lägg tonvikten på det. Hjälp även till att göra kortsiktiga mål positiva, tex ta ut hen på bio efter att hen har lämnat in gymnasieansökan, eller fira bra betyg, eller lämna ut lösenordet till er internetanslutning om hen kommer i tid till skolan på morgonen.

    Rätt många 15-åringar är omogna och inte vuxna alla situationer. Låt inte din fara illa för att systemet ser ut som det gör.

  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-18 13:58:59 följande:

    Min 15-åring som nu ska välja gymnasieprogram gör inget för att läsa på om olika skolor, program eller kurser. Vi har nu varit på två öppna hus på mitt initiativ och intresset saknas helt! Inga frågor och oengagerad på besöken!

    Jag blir jätteirriterad över denna passivitet! Det finns inte heller någon annan önskan om jobb eller praktik, vi är överens om att det ska studeras på gymnasiet. Men program och skola är helt oklart!

    Det är så tröttsamt och jag känner att jag drar i alla trådar och fixar och planerar medan hen inte ens tar ett steg framåt själv.

    Det finns ingen psykisk ohälsa eller liknande. Jag har dock ingen förklaring till detta totala ointresse inför framtidsplaner och skolan.

    Är det någon förälder som känner igen sig? Om ja, hur gick det för era barn som var så här??

    Jag blir orolig att jag inte orkar hålla på så här och styra och ställa vilket är nödvändigt för annars händer INGENTING


    Ditt barn är inte intresserad av att gå gymnasiet men spelar med för husfridens skull.
  • Zaxika

    Är det här första gången som ungdomen visat sig måttligt intresserad av något?

    Är ungdomen trött på skolan?

    Har hen lätt att ta beslut annars? T ex vilka sporter hen vill gå på/prova? Intressen?

    Har hen kompisar i nuvarande klass? Hur ser det ut bland kompisarna, finns det fler som inte bestämt sig ännu?

    När måste valet vara klart?

    Jag tänker att om det finns tid för att fundera så prata med ungdomen. "Xx datum skall ansökan vara inskickad. Jag vill att du ska söka till minst xx program. Behöver du någon hjälp av mig för att komma fram till vilken skola och program du ska söka? Jag finns här om du behöver hjälp. Om det känns omöjligt att välja så föreslår jag att du läser xx då det gör det möjligt att söka vidare till högskolan/ger bra möjligheter till jobb efter gymnasiet. Vi kan väl prata om detta xx dagar innan ansökan går ut?"

    Och sedan backa.

    Ge tid och möjlighet för ungdomen att själv undersöka, fundera mm.

  • Erkens mamma

    Vilka styrkor har barnet i skolan idag?

    Vilka fritidsintressen?

    Därifrån skulle jag börja. Sedan se till att det är ett gymnasie som matchar ambitionsnivån som hen har i skolan idag.

  • Anonym (Mia)

    Jag tror att det är ditt pådrivande som gör din tonåring passiv och jag antar att detta inte är den enda gången du får dra lasset för att något ska hända. Det är dags för din tonåring att växa upp och för dig att börja släppa taget och låter hen ta ansvar för sitt liv.

    Hen kommer att göra misstag och det är viktigt att hen får göra det för annars kommer hen aldrig att lära sig. Ja skolan är viktig och hen behöver göra ett val. Sätt ett slutdatum för när hen ska ha bestämt sig. Har hen inte gjort ett val tills det datumet så väljer ni ihop. Men låt hen vara fram tills dess. Tjat ger inte den effekten man vill ha utan raka motsatsen!

  • Anonym (Lis)
    Anonym (Pest eller kolera) skrev 2020-01-18 14:10:01 följande:

    Vilka krav har ställts?

    Jag hade ju sagt att det finns få val. Antingen söker hen själv reda på info och tar ställning och söker (att välja samma som kompisen är hel ok bara man läser gymnasiet) eller så väljer du som förälder ett program som kan ge jobb efter gymnasiet (typ Restaurang, Hotell, Handels, Vård eller Bygg) åt hen som hen måste läsa i minst 1 år och sen ta ställning till och hen önskar byta eller fortsätta. Känner många föräldrar som fått göra så för att ungdomen inte varit redo att välja. Vissa av dessa ungdomar har valt att läsa klart, andra har bytt och vissa har bett om att få ta ett sabattsår.


    Håller med helt här. Vill hen inte välja själv så se till att det blir ett yrkesprogram där hen slussas ut i arbetslivet med hjälp av praktiken. Det går alltid att ta sig vidare till högskolan efter dessa program med, kan ta nåt år extra bara beroende på vad man vill söka. Breda studieförberedande program förutsätter just vidare studier och finns inget intresse idag är det inte säkert att det kommer senare heller. SA är tex det program med lägst sysselsättningsgrad efter gymnasiet, ofta valt av ungdomar som inte vet vad de vill varken när de söker till gymnasiet eller när de går ut.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Lis) skrev 2020-01-18 17:33:37 följande:

    Håller med helt här. Vill hen inte välja själv så se till att det blir ett yrkesprogram där hen slussas ut i arbetslivet med hjälp av praktiken. Det går alltid att ta sig vidare till högskolan efter dessa program med, kan ta nåt år extra bara beroende på vad man vill söka. Breda studieförberedande program förutsätter just vidare studier och finns inget intresse idag är det inte säkert att det kommer senare heller. SA är tex det program med lägst sysselsättningsgrad efter gymnasiet, ofta valt av ungdomar som inte vet vad de vill varken när de söker till gymnasiet eller när de går ut.


    Yrkesprogram är väl inte högskoleförberedande? Jag anser inte att hen är mogen för arbetslivet så ett yrkesprogram känns inte aktuellt

    På prao i nian nu vantrivdes ungdomen.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Pest eller kolera) skrev 2020-01-18 14:10:01 följande:

    Vilka krav har ställts?

    Jag hade ju sagt att det finns få val. Antingen söker hen själv reda på info och tar ställning och söker (att välja samma som kompisen är hel ok bara man läser gymnasiet) eller så väljer du som förälder ett program som kan ge jobb efter gymnasiet (typ Restaurang, Hotell, Handels, Vård eller Bygg) åt hen som hen måste läsa i minst 1 år och sen ta ställning till och hen önskar byta eller fortsätta. Känner många föräldrar som fått göra så för att ungdomen inte varit redo att välja. Vissa av dessa ungdomar har valt att läsa klart, andra har bytt och vissa har bett om att få ta ett sabattsår.


    Vad menar du? Varför inte välja ett nationellt program som första väl?
Svar på tråden Min 15-åring är HELT ointresserad av skolan och gymnasievalet!