• Anonym (IfIwasarichgirl)

    Är rika människor snålare??

    Inte nödvändigtvis bara rika människor, men även människor som tjänar väldigt bra.

    Och nu pratar jag inte bara om sparsamhet, det är ju alltid bra att vara sparsam. Men jag känner människor som är sparsamma men fortfarande inte överdrivet snåla och dumsnåla mot sina nära och kära, så man behöver inte vara en småsint snål jäkel för att vara sparsam nödvändigtvis. Min mor exempelvis, hon är ensamstående och långt ifrån en höginkomsttagare. Men hon lyckas ändå både spara en del men är ändå inte snål av sig på det sättet att hon gärna bjuder på middagar och dyllikt...

    Men jag har tänkt på att dom flesta jag känner eller är bekant med som är dumsnåla, är människor som sitter på mycket pengar och/eller är höginkomsttagare. Medans dom mer givmilda och generösa är låg och medelinkomsttagare.
    Jag vet exempelvis höginkomsttagare som tagit betalt av folk som äter middag hos dom (vilket ju är fult oavsett om man är hög eller medel inkomsttagare...har bjudit vänner på middag när jag levt på CSN bidrag och aldrig fått för mig att ta betalt), ska jämnt bråka om vad saker kostar, snåla med allt möjligt till sin familj och vänner...
    Medans oftast dom som tjänar mindre gärna delar med sig av det dom kan och har, och hjälper till om någon när och kär är i kris.

    Vill även tillägga att jag menar inte att bara för att en person är rik så ska den personen bjuda alla i sin närhet på allt i livet och betala för dom i allt och kasta pengar på dom, det är absolut inte det jag menar...så spara på dom kommentarerna i fall någon tänkte svara något i den stilen Flört

    Och nej givetvis kan man inte dra ALLA över en och samma kam, finns dumsnåla människor i båda kategorier. Men detta är bara ett fenomen jag funderat över och undrar vad ni andra tänker om det och om ni upplevt det...Glad

  • Svar på tråden Är rika människor snålare??
  • Anonym (D)

    Jag ser inget av det du beskriver i min närhet.

    Sen kan jag inte påstå att alla har järnkoll på allas inkomster.,De som har det upplever jag som spooky.

  • Anonym (IfIwasarichgirl)
    Anonym (D) skrev 2020-01-18 16:31:37 följande:

    Jag ser inget av det du beskriver i min närhet.

    Sen kan jag inte påstå att alla har järnkoll på allas inkomster.,De som har det upplever jag som spooky.


    Nej, jag har inte järnkoll på alla i min närhets inkomster.

    Men om man känner någon och vet vad dom jobbar med, och dom lever i lyx, och kanske till och med själv berättar att dom har gott om pengar behöver man ju inte vara raketforskare för att räkna ut att en person har gott om pengar?
    Skulle aldrig någonsin fråga någon exakt hur mycket pengar dom har på kontot och exakt hur mycket dom tjänar, aldrig någonsin gjort.

    Men som sagt, man kan ju veta att någon är rik/har gott om pengar ändå utan att ha kollat upp det eller frågat?
  • Anonym (Nja)

    Nja, inget jag märkt som något jag stört mig på i bekantskapskretsen, däremot kan jag själv känna att jag är snålare än jag skulle vilja med att bjuda in till middag och liknande, men då är det faktiskt mer att det tar tid att städa, planera mat, handla mat och laga mat - vi bor inte i samma stad som våra vänner så vi träffas inte så vardagligt på spaghetti med köttfärssås utan det är mer en happening med dukning och vin när det väl blir av, så det är inte pengarna egentligen men vi kanske uppfattas som snåla pga det. Annars vet jag inte hur du menar med att vara dumsnål, kan du ge några exempel?

  • Anonym (Ett exempel)

    Jag har ett exempel, min "bästa" vän har alltid varit mån om att göra rätt för sig (bjuda varannan gång och liknande) men sen fick hon fast tjänst och gifte sig dessutom med en höginkomsttagare (tjänar över 60.000 i månaden, gemensam ekonomi) och nu "gör hon aldrig rätt för sig" längre. Vi ses en gång i månaden ungefär där min man och jag står för mat, snacks och inte minst alkohol. Vi blir aldrig bjudna tillbaka eller får betalt för det de konsumerar hemma hos oss. Börjar bli lagom tröttsamt.

    Utöver det känner jag inte till nån annan men jag har inget större umgänge så... :)

Svar på tråden Är rika människor snålare??