Anonym (Yg) skrev 2020-01-21 17:40:57 följande:
Lite drastiskt att jämföra otrohet med pedofili, mord och våldtäkt va? Och jag har aldrig beskyllt min otrohet på någon annan. Däremot måste man ju kunna tala om orsaken bakom sitt agerande utan att det ska kallas för ursäkter.
Men jag förstår, har man aldrig varit där så är det ju svårt att se det, speciellt om man varit den bedragna, då kan det nog t.o.m finnas en ovilja i att ens försöka förstå.
Min erfarenhet är att så fort det kommer fram att den ena varit otrogen så är den bedragna väldigt snabb med att förneka att det skulle ha varit lite struligt i förhållandet från början och kan då lättare kalla ens förklaringar som ursäkter.
Fast jag har inte jämför dem med otrohet, jag använder dem som exempel på att vara mänsklig inte är en ursäkt för skitbeteende och därmed inget argument.
Det finns inga orsaker för otrohet, den enda orsaken som existerar är för att man själv ville det. Hur var och en väljer att agera på olika situationer kan ju aldrig skyllas på situationen eller andra för andra i samma situation har valt att agera annorlunda så bevisligen går det att låta bli att vara otrogen om man vill.
Ja det är väl ganska självklar att den som blivit bedragen inte har något att göra med hur den som var otrogen valde. Personen kanske varit delaktig i att göra förhållandet dålig men hur den andra sen valde att hantera situation bär han/hon HELA ansvaret för själv för det valde personen alldeles själv. Så jo att påstå att ens partner varit delaktig i att man själv valde otrohet istället för andra alternativ ÄR en väldigt dålig ursäkt.