• molly50

Du inser att gräset var inte grönare...

Anonym (Ormen) skrev 2020-01-28 02:27:51 följande:
    Varför? Vill ju inte såra henne såklart eftersom jag älskar henne 
    Och om sanningen kommer fram på annat sätt ,(för det tenderar den att göra) hur tror du att det blir för henne då?
    Tror du att hon kommer att bli mindre sårad då när hon får veta att du ljugit henne rakt upp i ansiktet?
    Lögner och svek sårar mer än otroheten i sig. Kan vara värt att tänka på.
  • molly50
    Anonym (Ormen) skrev 2020-01-29 02:41:35 följande:
    Men hur ska det komma fram menar du? Det finns ingenting som knyter mig till de prostituerade jag ligger med. Inga känslor, inga riktiga namn, ingenting. 
    Någon kan ju se dig när du inte vet. Sanningen tenderar alltid att komma fram.
    Men många otrogna tror att d är så försiktiga och att det aldrig kommer att hända.
    Anonym (Ormen) skrev 2020-01-29 02:40:00 följande:
    Hur kan man bli sårad av nåt man inte vet? Cancer är ju en faktisk sjukdom, klart att det skadar. Men att jag vill ha lite variation ibland är inget hon lider av. 
    Man kan ha känslan av att något pågår bakom ens rygg. Och det kan göra att man mår dåligt.
    Har du pratat med din fru om att du vill ha variation?
    Hon kanske skulle vara med på att ge dig det?
    Eller har du bara valt den fega utvägen?
  • molly50
    Smecker skrev 2020-01-29 09:53:40 följande:
    Nej, statistiskt sett så stämmer det inte. Tvärtom, skall man prata om vad som tenderar, så borde det heta "sanningen tenderar väldigt sällan att komma fram".
    Det är nog i alla fall vad många otrogna vill tro.
  • molly50
    Smecker skrev 2020-01-29 11:31:15 följande:
    Om det får dig att må bättre att tro att "sanningen tenderar att komma fram", så väl bekomme. Sanningen är snarare att majoriteten av alla otroheter aldrig kommer fram. Det är dumt att bekämpa otrohet genom att sprida lögner, sånt påverkar trovärdigheten.
    Sanningen kommer nog fram oftare än vad otrogna själva vill,i alla fall.
  • molly50
    Smecker skrev 2020-01-29 14:31:58 följande:
    Vilket inte är samma sak som du skrev. Det kan absolut vara så att det i de fall där sanningen kommer fram så vill 100% av de otrogna inte att det skall ske, vilket inte är samma sak som att sanningen tenderar att komma fram. Faktum är att sanningen, statistiskt sett, inte tenderar att komma fram.

Som sagt, jag förstår att folk vill tro att sanningen tenderar att komma fram, men det är enbart ett önsketänkande. Vill man på ett trovärdigt sätt verka mot otrohet och folk som ljuger och bedrar, så kanske det kan påverka ens trovärdighet om man själv sprider lögner.
    Mina egna erfarenheter s'ger att sanningen brukar komma fram.
    Och även i min bekantskapskrets. Och det går att läsa i trådar här på FL med.
    Nu inser jag såklart att det inte går att projicera på alla.
    Men att det i alla fall inte går att säga att sanningen aldrig kommer fram.
    Det om något är att sprida lögner.
    På samma sätt som om jag hade skrivit att sanningen alltid kommer fram.
    Sanningen ligger nog någonstans däremellan.
  • molly50
    Anonym (Ormen) skrev 2020-01-30 00:58:22 följande:
    Inte troligt, men visst finns det en minimal risk. 

Givetvis diskuterar jag inte min otrohet med min fru :D
    Nej,men du kanske borde diskutera med henne att du vill ha variation? Du kanske slipper att gå till horor sen?
  • molly50
    Anonym (Otrogen) skrev 2020-01-30 10:19:10 följande:
    Det är nog bara din moraliska önskedröm som du tror är en sanning. 

Jag har varit mycket otrogen, aldrig blivit påkommen och jag vet många vänner som har det likadant. Våra partners geggar ner sig i nymoraliska  amerikanska konservativa ideer, de håller på med vad som helst i livet (jobb, mobil, träning, hushåll) och slutar vara intresserade av sin partner.

Du skyller förstås att dessa sexointresserade inte har något eget ansvar utan det är deras partners fel att de sexointresserade inte har vårdat sin lust och sexualitet.

Otrohet är helt lagligt. Det var illa olagligt för många hundra år sedan, vill du gå tillbaka dit med vårt samhälle? Det är verkligen tröttsamt med nymoralism, så omodernt.
    Jag anser inte att det är deras partners fel att deras partner väljer att vara otrogna för att de är ointresserade av dem.
    Men jag anser att det är deras partners eget ansvar att de gör valet att vara otrogna istället för att försöka prata om problemet.
    Man är alltid ansvarig för sina egna handlingar. Det kan man aldrig lägga på någon annan.
    Fungerar det inte även om man pratar så är det väl bättre,och framförallt ärligare att göra slut.
    Man ger ju inte sin partner en chans att få leva sitt liv som h*n vill när man är otrogen.
    Man låter bara partnern får leva i en lögn.
    Du får gärna kalla mig moralisk om du vill. Men fundera på om du själv skulle vilja att din partner var otrogen och lät dig få leva i en lögn helt ovetandes om hennes/hans svek.
    Och varför ens haka upp dig på att sanningen kan komma fram om du nu är så säker på att den aldrig kommer att göra det?
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-01-30 12:44:49 följande:
    Nja, dina erfarenheter säger att det händer i en del fall att sanningen kommer fram. De som kommer undan med sin otrohet vet du ingenting om eftersom de just kommer undan med det. Antagligen är de i övrigt precis de personer som ingen skulle tro något så hemskt om, och det är just därför de kommer undan med det - det är iallafall min erfarenhet...
    Ja,det kan säkert ligga något i det.
  • molly50
    Smecker skrev 2020-01-30 12:49:42 följande:
    Ingen har påstått att sanningen aldrig kommer fram, någonsin, i några fall av otrohet. Däremot finns det väldigt många otroheter där sanningen faktiskt aldrig kommer fram.

Så, utifrån din erfarenhet, är det en majoritet av den otrohet som du känner till som kommer fram? Om ja, hur många tror du är otrogna som du inte känner till?

Statistiken visar lite olika, men beroende på undersökning så är det mellan 5 och 25% av otroheterna som avslöjas, varav en stor del förmodligen inte skulle avslöjats om inte personen själv berättat. Så nej, sanningen brukar inte komma fram, faktum är att det endast är en liten del av sanningen som kommer fram.

Jag blir lite nyfiken på varför det är så viktigt för dig att poängtera att "sanningen brukar komma fram"? Det är ju uppenbarligen ingenting du vet, så vadan mantrat? Räcker det inte att säga att det alltid finns en risk, även om den är liten, att sanningen kan komma fram?
    Det är som sagt min erfarenhet. 
    Och jag inser såklart att det inte går att projicera på allt och alla.
    Jag tror också att många otrogna som blivit avslöjade varit tvärsäkra på att det aldrig skulle komma fram.
    Därav att jag vill påpeka att det faktiskt kan göra det. Hur försiktig man än tror sig vara.
  • molly50
    Smecker skrev 2020-01-31 10:15:28 följande:
    Fast det gäller ju rätt mycket här i livet. Många som kör bil har varit tvärsäkra på att de aldrig kommer förolyckas. Många som går utanför dörren har varit tvärsäkra på att [insert random händelse] aldrig kommer att inträffa. Liksom, vad är det ens att påpeka?
    Jag tycker det är värt att påpeka att man inte ska vara så tvärsäker på saker och ting här i livet.
    Och fundera på om det verkligen är värt det att t ex riskera att få ha sina barn på halvtid eller förlora det man har för ett snedknull.
  • molly50
    Smecker skrev 2020-01-31 11:40:18 följande:
    Som sagt, det gäller ju allt här i livet. Man kan ju gå omkring och påpeka för folk att de kan bli påkörda när som helst, eller att deras barn kan dö precis när som helst, och så vidare. Man skall ju inte vara så tvärsäker på saker och ting här i livet.

Jag förmodar att du ser själv hur det låter.
    Ja,absolut. Men det är just därför jag anser att man inte ska vara så tvärsäker på att sanningen aldrig kommer att komma fram när man är otrogen heller.
  • molly50
    Smecker skrev 2020-02-02 14:32:06 följande:
    Sant, det skall man inte. Men du är inte lika noga med att påpeka att sannolikheten är rätt hög att sanningen aldrig kommer fram? Eller att dina vänner inte skall vara så tvärsäkra på att de aldrig kommer drabbas av cancer, att deras barn aldrig kommer råka ut för något och så vidare?

Jag tror nog att folk som är otrogna har rätt bra koll på att de kan åka dit. Det finns nog en hel del av dem som oroar sig och funderar på det. Så vad exakt tror du att det är du tillför, förutom att du mår bra av att ljuga för dem, ge dem nålstick och tjuvnyp? Finns det inte bättre sätt att propagera mot otrohet?
    Så bara för att sannolikheten är hög att det inte kommer fram så ska det inte påpekas att risken finns?
    Det andra är något jag aldrig har påstått.

Jag tycker inte det är att ljuga att påpeka att sanningen kan komma fram.
    Och på vilket sätt menar du att man ska propagera mot otrohet som kommer att bita på de som är otrogna?
    De som väljer att vara otrogna struntar nog blankt i alla råd de får.
  • molly50
    Smecker skrev 2020-02-02 16:39:17 följande:
    Som sagt, risken finns med precis allt. Påpekar du precis alla risker som finns, alltid, för alla? Eller är det bara en grej när det gäller just otrohet som känns bra för dig? Bre på lite extra, och få en varm känsla i magen?

Nej, det är inte en lögn att säga att det finns en liten risk att sanningen kommer fram. Men det är inte riktigt så du brukar lägga fram det, eller hur? Man tappar så mycket trovärdighet när man far med osanningar, det hjälper inte direkt din sak.

Jag har ingen som helst aning, men att ljuga och överdriva känns väl inte så moget. Jag har inget till övers för otrohet, men det gör liksom ingen skillnad för de som väljer att vara otrogna, oavsett anledning. Jag kan absolut påpeka det omoraliska i det de gör, eller nämna att det finns alternativ, men till syvende och sist är det ju vuxna människor som lever sina liv som de vill.
    Nej,inte alltid. Men visst kan jag påpeka att det finns risker med saker och ting.
    Och det är ju av omtanke,i så fall.
    Nej,det är inte för att få en varmare känsla i magen.
    Utan för att det stör mig litegrann att otrogna många gånger är så säkra på att det aldrig kommer fram.
    Man får känslan av att de inte bryr sig ett dugg om att de riskerar att såra andra med sina egoistiska handlingar.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-02-03 10:36:29 följande:
    Är det inte begripligt med det resonemanget att välja det där sidoknullet med en risk att bli påkommen istället för att genast välja att förlora det man har och sina barn på halvtid genom att berätta/lämna först och knulla sen så som du förespråkar? I mitt fall väldigt hypotetiskt eftersom vi har ett öppet förhållande, men jag förstår precis varför folk hellre väljer den lilla risken att bli påkommen än att vara duktiga och förlora allt bara för att inte varje smula av alla känslor är perfekta i relationen.
    Vad är det som säger att man kommer att förlora allt bara för att man pratar om det man upplever som ett problem i förhållandet istället för att vara otrogen?
    En bra kommunikation är väl ändå A och O för att förhållandet ska fungera?
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-02-03 11:04:00 följande:
    Du. Folk som du brukar ge rådet att berätta så att partnern kan välja själv att lämna. Den bra kommunikation du pratar om fungerar bara så länge din partner tycker och känner som du, det gäller i väldigt många relationer. Det är fortfarande mindre risk att bli påkommen med otrohet än att bli ratad eller iallafall skada förtroendet genom att självmant berätta om sina avvikande känslor. Precis som du vill påpeka att det finns en liten risk att bli påkommen med otrohet vill jag gärna påpeka att den lilla risken är mindre än risken någon tar genom att berätta först. När min man var så där duktig och öppen som du vill att folk ska vara och berättade tyckte ALLA, inklusive parterapeuten att han var ett svin och jag borde lämna honom. Det är hur folk reagerar på att man berättar att man vill ligga med andra, och det vet nog du också.
    Det jag menar med att prata med varandra är inte att säga att man vill ligga med andra.
    Det jag menar är att man ska försöka lösa problemen. Om det inte fungerar så är det kanske bättre att gå skilda vägar än att fortsätta hålla ihop i ett förhållande man mår dåligt av?
    Otrohet är inte lösningen på alla problem.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-02-03 12:05:59 följande:
    Du fattar verkligen inte va? För de flesta finns inget problem, annat än problemet med monogami. Hela problemet är verkligen enbart en vilja att träffa andra också, det finns inga andra problem att diskutera.

Med tanke på hur många som är otrogna så delar verkligen inte alla din uppfattning att det är bättre att gå skilda vägar, är det svårt för dig att ta in? När en person inte VILL separera, relationen är bra, de älskar sin partner och de vill inte ha sina barn bara varannan vecka; då är det ett bättre, säkrare val att vara otrogen än att berätta. För risken är rätt liten att det avslöjas, men stor att sanningen inte accepteras.

Sista meningen är sann! Den som försöker tex bota cancer med otrohet är ute och cyklar! Relationsproblem däremot har ofta lösts med lite otrohet.
    Det är du som inte förstår vad jag menar.
    Om man har problem så pratar man om det och försöker hitta en lösning.
    Vill man enbart ligga med andra så tycker jag man ska vara ärlig om det också.
    Är man polygam så kan man inte tvinga andra att leva så mot sin vilja.
    Men är man polygam så är det en sak jag tycker man ska vara ärlig om redan från början så att ens partner får ta ställning till om h*n är ok med det eller inte.
    Det är inte bara den som vill ligga med andra som har rätt att bestämma hur man ska leva eller hur förhållandet ska se ut.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-02-03 13:14:41 följande:
    Jag vet att du menar det, men frågan handlade om risk, och du kränger undan från konstateradet att det är lägre risk att bli påkommen med otrohet, än att skada relationen med att prata om problemet att en vill ligga med fler.

Resten får du naturligtvis tycka som du vill om, men det är synd att du inte ens försöker förstå att ditt tyckande är ett svårt sätt att leva på, och att väldigt många just därför väljer bort det, trots att de naturligtvis vet att du och många andra tycker och tänker ikapp på familjeliv om hur fel de gör. I just deras relation är det inte fel förrän de blir påkomna, vilket ju ganska sällan händer.
    Vi får väl helt enkelt vara överens om att vara oense.
    Du tycker att ditt sätt fungerar bra för dig.
    Jag (och min man) tycker att vårt sätt fungerar bra.
    Det är väl bara att inse att vi alla är olika och fungerar på olika sätt.
  • molly50
    Oerhörd skrev 2020-02-03 16:22:35 följande:
    Så är det, och så sa du antagligen i din förra relation också tills det kom fram att han var just otrogen. Menar det absolut inte som en elakhet, men rent krasst är det precis så det ser ut. Vi vet aldrig vilka individer som med framgång bedrar sin partner, och innan vi får veta så är vi faktiskt rätt nöjda ändå.
    Jag var inte nöjd. Jag hade misstankar om att något pågick bakom min rygg men fick aldrig ett vettigt svar på mina frågor.
    När jag sen fick veta sanningen på annat håll så valde jag att lämna.

Han hade kunnat göra det lättare både för honom själv och för mig genom att vara ärlig från första början.
    Han hade trots alt ett kärleksförhållande bakom min rygg.
Svar på tråden Du inser att gräset var inte grönare...