• Anonym (The stuck one)

    Kan man skilja sig?

    Har varit med min fru i 9 år och jag föler mig helt död inuti, vi är 34 och 36. Förut var jag ambitiös, hade stort självförtroende och drömmar. Nu har jag gett upp och försöker bara överleva från dag till dag. Vi har ingen barn.


    Min fru har låg självkänsla och ingen ambitioner. När hon är ledig sovar hon till kl. 10.00 och sitter därefter bara och kollar YouTube på telefonen hela dagen. Jag har svårt att sitta still och vill stå upp tidigt och göra något varje dag. Detta stressade henne i början så jag fick gå ner på hennes nivå och mest bara sitta hemma och sova bort helgerne.
    Hon tar aldrig initiativ till något, så om inte jag lägger planer för helgen händer ingenting och man sittar bara och kollar Netflix. Det käns som jag kastar bort mitt liv. Sex har vi haft ca 1-2 gångar pr år dom senaste 6 år. Igen är det bara om jag tar initiativ, fast det enbart är henne som har lyst (hennes temperament och låga självkänsla är turn-off för mig)


    Är detta jag beskriver anledning att skilja sig?

    Man har ju lovat att vara med den man gifter sig med till man dör. Utan en ?smoking gun? tyckar jag det är svårt. Lättere om hon var otrogen eller något mera konkret var fel. Många lever ju som jag beskriver, så kanske det bara är jag som är onormal? 


    Är där nån här på Familjeliv som är lyckliga i er parrelation? Är det överhuvudtaget möjligt efter flera år tillsammans? Genomsnittligt är det ju 50 % som skiljer sig, så vad är poängen att bilda familj?

  • Svar på tråden Kan man skilja sig?
  • Anonym (Tull)

    Frågan är väl om du älskar henne fortfarande? Om du gör det kan det ju vara värt att gå till en parterapeut tänker jag. Men om även känslorna försvunnit och du lever i något slags känslomässigt fängelse skulle jag överväga att lämna relationen. Du är fortfarande ung och det blir inte lättare om ni får barn i framtiden. :/

  • Anonym (The stuck one)
    Anonym (Tull) skrev 2020-01-19 10:41:13 följande:

    Frågan är väl om du älskar henne fortfarande? Om du gör det kan det ju vara värt att gå till en parterapeut tänker jag. Men om även känslorna försvunnit och du lever i något slags känslomässigt fängelse skulle jag överväga att lämna relationen. Du är fortfarande ung och det blir inte lättare om ni får barn i framtiden. :/


    Älskar, det vet jag inte... Det gör jag väl. Jag bekymrar mig för vad som ska hända henne om hon inte har mig Vi går redan till parterapeut och jag har varit hos psykolog.

    Parterapeuten är inte värd mycket. Hon kommer ju inte ha ambitioner, vänner och att intressera sig för vad där händer i världen för att man "träffas på mitten". Jag saknar att man kan resa, intressera sig för historia tillsammans, ha intelligente diskussioner om politik, ekonomi, karriär, gemensamme intressen helt enkelt och inte bara Hollywood gossip och videor med hundar och katter. Jag resar mycket i mitt jobb, har varit i det mesta av världen, det betyder allt för mig. Jag skulle önska att hon kunna åka med ibland, men bara att ta sig från Stockholm till Arlanda tycker hon är komplicerad.

    Är det egoistisk att tänka på egna behov som jag gör?

    Har läst många inlägg här på Familjeliv skrivna av kvinnor som har en man där spelar datorspel hela dagen, jag känner igen mycket i det.
  • MajaMaria79

    Jag tycker att man ska skilja sig om man känner som du. Ni lyfter inte varandra och verkar inte dela gemensamma intressen. 
    Du kan ju inte vara ihop med henne för att du tycker synd om henne. 

    Min man och jag har varit ihop i 15 år (gifta i 8) vi skrattar ihop varje dag och planerar och åker på en hel del weekendresor ihop, då vi älskar att resa och äta goda grejer ihop. 

    Sedan gör vi absolut inte allt tillsammans. Jag jobbar ofta helg och maken jobbar mycket. Men vi värnar vår tid ihop. 

    Jag tycker att ditt liv är värt mer inspiration och glädje än vad du får idag. 

  • Anonym (The stuck one)
    FtS70 skrev 2020-01-19 11:08:24 följande:

    Hur kom det sig att det blev ni en gång? Fanns det yttre påverkan?


    Man var ung och jag hade inte haft stor succés med kvinnor, så jag var väl också desperat.
    MajaMaria79 skrev 2020-01-19 11:06:46 följande:

    Jag tycker att man ska skilja sig om man känner som du. Ni lyfter inte varandra och verkar inte dela gemensamma intressen. 
    Du kan ju inte vara ihop med henne för att du tycker synd om henne. 

    Min man och jag har varit ihop i 15 år (gifta i 8) vi skrattar ihop varje dag och planerar och åker på en hel del weekendresor ihop, då vi älskar att resa och äta goda grejer ihop. 

    Sedan gör vi absolut inte allt tillsammans. Jag jobbar ofta helg och maken jobbar mycket. Men vi värnar vår tid ihop. 

    Jag tycker att ditt liv är värt mer inspiration och glädje än vad du får idag. 


    Det låter som i mår bra tillsammans, sånt jag drömmar om!

    Håller med, man ska också ha ensamtid. Detta är svårt därför bara jag har vänner och hon inte har, så oftast väljer jag att sitta hemma i stället för att gå ut, så hon inte lämnas ensam.
  • FtS70

    Empati kan vara livsfarlig. Fråga dig själv hur du vill se ditt framtida liv!

  • Anonym (Oj)

    Det låter inte alls bra. Jag ser ingen som helst anledning till att du ska fortsätta tillsammans med henne. Ni gör ju inte varandra lyckliga och ni har inte ens barn att ta hänsyn till. Skilj dig och börja leva ditt liv så som du vill. Du får ingen andra chans. Som det är nu så kommer du bara bli bitter med tiden och börja känna att det är hennes fel att du kastat bort ditt liv. Det är inte rätt mot henne heller. (Om hon nu tycker att Netflix är livet för henne...)

  • Anonym (Nej)
    Anonym (The stuck one) skrev 2020-01-19 10:58:41 följande:
    Älskar, det vet jag inte... Det gör jag väl. Jag bekymrar mig för vad som ska hända henne om hon inte har mig Vi går redan till parterapeut och jag har varit hos psykolog.

    Parterapeuten är inte värd mycket. Hon kommer ju inte ha ambitioner, vänner och att intressera sig för vad där händer i världen för att man "träffas på mitten". Jag saknar att man kan resa, intressera sig för historia tillsammans, ha intelligente diskussioner om politik, ekonomi, karriär, gemensamme intressen helt enkelt och inte bara Hollywood gossip och videor med hundar och katter. Jag resar mycket i mitt jobb, har varit i det mesta av världen, det betyder allt för mig. Jag skulle önska att hon kunna åka med ibland, men bara att ta sig från Stockholm till Arlanda tycker hon är komplicerad.

    Är det egoistisk att tänka på egna behov som jag gör?

    Har läst många inlägg här på Familjeliv skrivna av kvinnor som har en man där spelar datorspel hela dagen, jag känner igen mycket i det.
    Jag och min partner har mycket problem i vår relation. Men det är en sak som får mig att stanna med honom. Det är att vi har samma intressen och tycker om att prata om olika ämnen med varandra. Vi använder också varandra som bollblank i våra separata intressen. Jag tycker det är skitviktigt att tycka om att prata med sin partner. Att tycka om att spendera tid med dem. Jag menar, jag och min partner älskar ju det, samtidigt som allt annat i vår relation går åt pipan.
    Så tyvärr låter ju det du skriver verkligen inte bra. Du kan ju inte tvinga henne till att ha intressen. Skvaller och djur-videos på youtube räknar jag tyvärr inte som intressen. 
  • Anonym (Tull)
    Anonym (The stuck one) skrev 2020-01-19 10:58:41 följande:

    Älskar, det vet jag inte... Det gör jag väl. Jag bekymrar mig för vad som ska hända henne om hon inte har mig Vi går redan till parterapeut och jag har varit hos psykolog.

    Parterapeuten är inte värd mycket. Hon kommer ju inte ha ambitioner, vänner och att intressera sig för vad där händer i världen för att man "träffas på mitten". Jag saknar att man kan resa, intressera sig för historia tillsammans, ha intelligente diskussioner om politik, ekonomi, karriär, gemensamme intressen helt enkelt och inte bara Hollywood gossip och videor med hundar och katter. Jag resar mycket i mitt jobb, har varit i det mesta av världen, det betyder allt för mig. Jag skulle önska att hon kunna åka med ibland, men bara att ta sig från Stockholm till Arlanda tycker hon är komplicerad.

    Är det egoistisk att tänka på egna behov som jag gör?

    Har läst många inlägg här på Familjeliv skrivna av kvinnor som har en man där spelar datorspel hela dagen, jag känner igen mycket i det.


    Det är inte alls egoistiskt, du verkar må jättedåligt i detta och jag har svårt att se att något skulle bli bättre då det verkar handla om så stora i olikheter i era personligheter. Ni har ju ändå varit tillsammans i 9 år så har ingen förändring skett trots att ni gått hos parterapeut låter det inte så lovande.

    Jag förstår att det känns svårt, men det är inte ditt ansvar att ta hand om henne och egentligen är det inte rätt mot varken dig eller henne att stanna i relationen. Tror det finns risk att det äter upp dig. Ni har ju båda alla möjligheter att träffa någon mer likasinnad. :)
  • Anonym (Tull)

    Jag bröt upp med mitt ex pga att vi var så otroligt olika, vi kommunicerade inte på samma nivå överhuvudtaget och det gick typ inte att mötas halvvägs. Vi var tillsammans i 5 år, och det var oerhört jobbigt är bryta upp eftersom han blev så ledsen. Samtidigt gav frihetskänslan ett enormt rus. Jag minns första dagen i min nya lägenhet och jag kände mig så lycklig och fri. Den känslan var oslagbar.

  • Anonym (A)
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-19 11:28:02 följande:
    Det låter inte alls bra. Jag ser ingen som helst anledning till att du ska fortsätta tillsammans med henne. Ni gör ju inte varandra lyckliga och ni har inte ens barn att ta hänsyn till. Skilj dig och börja leva ditt liv så som du vill. Du får ingen andra chans. Som det är nu så kommer du bara bli bitter med tiden och börja känna att det är hennes fel att du kastat bort ditt liv. Det är inte rätt mot henne heller. (Om hon nu tycker att Netflix är livet för henne...)
    Håller med
  • Anonym (The stuck one)

    Tack för all välmenande råd. Kanske jag inte var helt rättvis mot min fru, nämnde bara dom negativa sidor. Hon är samtidigt gullig och omtänksam mot dom flesta och fantastisk till att laga mat men är samtidigt lat och saknar helt ambitioner för hennes liv och inte speciellt intelligent, tufft att säga det, men sant. Jag vill påstå att jag ligger lite över genomsnittet, så jag behöver stimuleras. Där är dock inget ont i henne och hon har alltid varit trogen, så jag tycker om henne. Tanken om kanske aldrig att skulle ses igen är jobbig.

    När vi är till parterapeut mår jag dåligt, förra gången gråt hon över hur "hemsk och krävande" jag är mot henne. Har försökt att motivera henne till utbildning och bättre jobb, så hon kan sluta klaga, men det landar alltid fel och hon menar jag pressar henne. Han verkar vara på hennes sida och säger jag ska lyssna mera till hennes behov och känslor. Det är ju det ända jag gör! Det är därför jag är ett tomt skal nu och död inuti! Jag kan ju inte säga till parterapi att min fru är mindre begåvat än jag och helt saknar ambitioner och initiativ, då skulle jag framstå som ett riktigt arsle eller hur? 


    Anonym (Tull) skrev 2020-01-19 11:52:12 följande:

    Jag bröt upp med mitt ex pga att vi var så otroligt olika, vi kommunicerade inte på samma nivå överhuvudtaget och det gick typ inte att mötas halvvägs. Vi var tillsammans i 5 år, och det var oerhört jobbigt är bryta upp eftersom han blev så ledsen. Samtidigt gav frihetskänslan ett enormt rus. Jag minns första dagen i min nya lägenhet och jag kände mig så lycklig och fri. Den känslan var oslagbar.


    Jag tror att jag kommer känna som du, oslagbar frihetskänsla. Samtidigt kan jag inte sluta tänka på att det är egoistisk att tänka så, allt har trots allt inte varit negativt mellan henne och jag.

    Kan det vara så att jag helt enkelt är för krävande och inte kan leva ihop med nån? Verkar vara många som lever ett tillbakadraget liv utan mycket action.
  • Anonym (Tull)
    Anonym (The stuck one) skrev 2020-01-19 12:33:12 följande:

    Tack för all välmenande råd. Kanske jag inte var helt rättvis mot min fru, nämnde bara dom negativa sidor. Hon är samtidigt gullig och omtänksam mot dom flesta och fantastisk till att laga mat men är samtidigt lat och saknar helt ambitioner för hennes liv och inte speciellt intelligent, tufft att säga det, men sant. Jag vill påstå att jag ligger lite över genomsnittet, så jag behöver stimuleras. Där är dock inget ont i henne och hon har alltid varit trogen, så jag tycker om henne. Tanken om kanske aldrig att skulle ses igen är jobbig.

    När vi är till parterapeut mår jag dåligt, förra gången gråt hon över hur "hemsk och krävande" jag är mot henne. Har försökt att motivera henne till utbildning och bättre jobb, så hon kan sluta klaga, men det landar alltid fel och hon menar jag pressar henne. Han verkar vara på hennes sida och säger jag ska lyssna mera till hennes behov och känslor. Det är ju det ända jag gör! Det är därför jag är ett tomt skal nu och död inuti! Jag kan ju inte säga till parterapi att min fru är mindre begåvat än jag och helt saknar ambitioner och initiativ, då skulle jag framstå som ett riktigt arsle eller hur? 

    Jag tror att jag kommer känna som du, oslagbar frihetskänsla. Samtidigt kan jag inte sluta tänka på att det är egoistisk att tänka så, allt har trots allt inte varit negativt mellan henne och jag.

    Kan det vara så att jag helt enkelt är för krävande och inte kan leva ihop med nån? Verkar vara många som lever ett tillbakadraget liv utan mycket action.


    Jag förstår att hon såklart har fina sidor med, och de sidor hos henne du har svårt för, behöver i sig inte vara något negativt heller. Skulle hon vara tillsammans med någon som också trivdes med soffhäng och Netflix skulle det ju inte vara något problem.

    Det låter bara som är ni två är alldeles för olika. Jag känner ju varken dig eller din fru, men baserat på vad du berättat ser jag inte att du skulle vara mer krävande än någon annan. Och visst kan man vara tillsammans med någon som är olik än själv, men det gäller ju att båda är villiga att kompromissa då. Här låter det som att bara du gör det, och det är ju ohållbart i längden.

    Att säga att hon är obegåvad behöver du kanske inte ventilera när hon är med eftersom det bara är sårande tänker jag. Det här med att hon saknar ambitioner kan ju också vara känsligt... Om hon trivs med sitt jobb förstår jag om hon kan ta illa upp, om hon däremot klagar på sitt jobb kan jag förstå din frustration över att hon inte gör något åt det.

    Men samtidigt är det ju så du känner. Kanske kan du vädra de tankarna med en psykolog i enrum (med någon annan än parterapeuten om du känner att han är partisk) och se vad denne säger.

    Upplever hon själv att hon möter dig halvvägs eller kan hon på något sätt förstå din frustration?

    Och för övrigt tycker jag inte att det egoistiskt att känna den friheten. Om det är det så tycker jag att man måste få vara egoistisk ibland, man kan inte alltid sätta andra före sig själv och du tycks ha gjort det i flera år. Det kanske är dags att du tänker lite på dig själv också. Jag vet att det är lättare sagt än gjort. Jag hade själv väldigt dåligt samvete, men ångrade aldrig mitt beslut. Den relationen åt upp mig inifrån och jag tänkte att det hade ju varit själviskt mot honom att stanna kvar också då jag inte älskade honom längre. Idag är han gift med barn, livet går vidare även om det är en tuff tid i början. :)
  • Anonym (mmm)

    Låter som om ni är för olika helt enkelt. Man kan älska någon och gilla att umgås med den, men till slut, innerst inne, måste man bestämma sig för om det är så man vill leva resten av livet. Det låter inte så på dig. 

Svar på tråden Kan man skilja sig?