• Anonym (Ääööö)

Ni som blivit kontrollerande i ett förhållande. Titta hit !

Som rubriken lyder. Ni som har blivit kontrollerade i ett förhållande. Vilka tecken bör man se upp för ?

Själv har jag googlat på detta och nu skriver en tråd på familjeliv för första gången så risken är nog att jag blir kontrollerad.?

Ni som har erfarenhet spotta ut allt ni vet. Tack på förhand.

• Svar på tråden Ni som blivit kontrollerande i ett förhållande. Titta hit !
  • Avenia

Om han har det minsta, och då menar jag det minsta, åsikt om vem du umgås med, vad du har på dig eller var du vistas och när, så är det inget bra förhållande för dig.

• Anonym (X)
    Avenia skrev 2020-01-19 22:39:25 följande:

Om han har det minsta, och då menar jag det minsta, åsikt om vem du umgås med, vad du har på dig eller var du vistas och när, så är det inget bra förhållande för dig.

Nja, det stämmer inte riktigt. Man kan faktiskt ha åsikter av omsorg eller annan anledning. 
  • Anonym (Exet)

Jag blev kontrollerad. Det kom smygandes. Jag fick göra saker sa han. Men när jag var ute eller när jag kom hem fick jag arga kommentarer. Det slutade med att jag aldrig gick ut med vänner osv för det blev för jobbigt med konflikterna. Samt att innan jag skulle nånstans bråkade han med mig så jag tappade lusten. Han bad mig ibland att fota var jag var och skicka på sms. Han påstod ofta att jag hade knullat. Även när jag var gravid hade jag knullat. Han ifrågasatte allt jag gjorde. Kammade jag håret på morgonen innan jobbet lite mer än vanligt. Ja då skulle jag vara otrogen sa han. Det blev tillslut att jag kände mig stressad var jag än befann mig. Till och med när jag duschade så duscha jag snabbt för om han ringde eller sms:a just då och jag inte svara så blev det ett jäkla liv. En dag stod jag i duschen och han ringde. 10 minuter senare såg jag det och ringde upp. Då gjorde han slut för jag hade minsann knullat. Då började jag ta in telefonen i duschen för att alltid vara beredd att svara efter det. Ja detta var några exempel. Han är numera mitt ex. Vi har ett barn ihop. Men ingen kontakt och jag går på kvinnojouren på terapi samtal...

• Anonym (Ääööö)
    Anonym (Exet) skrev 2020-01-19 23:31:06 följande:

Jag blev kontrollerad. Det kom smygandes. Jag fick göra saker sa han. Men när jag var ute eller när jag kom hem fick jag arga kommentarer. Det slutade med att jag aldrig gick ut med vänner osv för det blev för jobbigt med konflikterna. Samt att innan jag skulle nånstans bråkade han med mig så jag tappade lusten. Han bad mig ibland att fota var jag var och skicka på sms. Han påstod ofta att jag hade knullat. Även när jag var gravid hade jag knullat. Han ifrågasatte allt jag gjorde. Kammade jag håret på morgonen innan jobbet lite mer än vanligt. Ja då skulle jag vara otrogen sa han. Det blev tillslut att jag kände mig stressad var jag än befann mig. Till och med när jag duschade så duscha jag snabbt för om han ringde eller sms:a just då och jag inte svara så blev det ett jäkla liv. En dag stod jag i duschen och han ringde. 10 minuter senare såg jag det och ringde upp. Då gjorde han slut för jag hade minsann knullat. Då började jag ta in telefonen i duschen för att alltid vara beredd att svara efter det. Ja detta var några exempel. Han är numera mitt ex. Vi har ett barn ihop. Men ingen kontakt och jag går på kvinnojouren på terapi samtal...

• Anonym (JS)

Jag har levt i ett kontrollerande förhållande och det kom smygande. Vi hördes av mycket när vi började träffas. Vi träffades ute på krogen.

Jag såg inga varningsklockor då utan var nykär och tyckte bara det var gulligt att han hörde av sig ofta de få stunder när vi inte var tillsammans. Skulle jag umgås eller gå ut med mina tjejkompisar så var han med också även om det var en sk tjejkväll.

Han påbörjade smått påpeka vad jag hade på mig och vilka jag umgicks med och bad mig sluta att umgås med folk som han inte gillade dvs de som märkte eller visste hur han var. Jag förälskad som jag var gick med på detta. Han styrde helt vilka kläder jag hade på mig.

Jag kunde ha klätt på mig och skulle gå iväg till skolan då han kunde be mig byta kläder. Från att ofta gå i kjol/klänning så gick jag nu I jeans och långärmade tröjor. han började påpeka vad jag åt och började kalla mig tjock och ful. Han styrde tillslut vad jag fick äta och inte.

Började må mer och mer dåligt. När vi inte var tillsammans så kunde han ringa eller sms och svarade jag inte så blev det ett helvete när jag kom hem. Han visste om när mina föreläsningar var och svarade jag inte när den var slut så fick jag skit när jag kom hem.

Han blev arbetslös strax efter vi träffades med och jag levde på studielån. Jag hade min egna lägenhet så vi bodde inte ihop men han började kräva att jag skulle betala mer och mer av hans räkningar, hyra och mat. "jag var ju där jämt" och han själv hade ingen inkomst eftersom han vägra söka alfakassa eller soc.

Jag hade lite pengar sparade som gick åt till hans alla räkningar och jag betala all mat vi åt eller som han åt tex fick jag sitta och kolla på när han åt pizza. Själv fick jag äta lite pizzasallad och kunde kanske få en liten liten bit av pizzan.

Vid det laget vågade jag inte lämna honom då han under sina utskällningar hotat att han skulle ta livet av mig om jag gjorde slut.

Jag var vid det laget så pass nedbruten och förlorat kontakten med alla mina kompisar. Jag fick inte gå ut själv bara när jag skulle på mina föreläsningar men var tvungen att gå hem direkt.

En dag när han lämnade mig själv i lägenheten vilket nästan aldrig hände då bröt jag ihop och ringde och berättade allt för en kompis. Hon sa åt mig att sticka därifrån innan han kom tillbaka från affären.

Tror aldrig jag sprungit så fort genom ett bostadsområde då jag visste att han kunde komma tillbaka när som helst. Jag tog bara med mig min handväska och lämnade dörren tills han lägenhet öppen.

Jag var 23 år och han var mitt andra förhållande jag hade. Han ringde mig såklart direkt när han kom hem flera gånger och skickade sms. Jag skrev till han att jag inte ville vara tillsammans med han mer.

Han fortsatte att ringa och skicka sms några dagar till sen blev det tvärtyst. Jag bodde hos min kompis då jag inte vågade bo i min lägenhet av rädsla att han skulle döda mig.

Jag hade sökt en utbildning precis när jag hade träffat honom i oktober och tack och lov ¨så hade jag tackat ja att stå som reserv och blev ca 1 vecka senare efter jag gjorde slut med honom erbjuden en reservplats på en skola 50 mil bort.

flyttade och började plugga. Bytte nummer och såg till att ta bort mig från eniro och hitta. Det fanns inga andra sökmotorer då.

Varje gång jag besökte hemstaden var jag rädd för att träffa honom fick höra på omvägar att han träffat en ny tjej som han fått barn med. Glad att det inte var jag som blev med barn med honom.

Detta är 17 år sen nu. Vet inte vad han gör idag. Jag hörde för 12 år sen att han åkt dit för misshandel på sin dåvarande tjej.

Jag blev tack och lov inte fysiskt misshandel men väldigt psykist misshandlad

Svar på tråden Ni som blivit kontrollerande i ett förhållande. Titta hit !