• Anonym (TS)

Panikar över första dejt!

Jag har skrivit med en man på en nätdejtingsida i ca 2 veckor och om ett par dagar ska vi ha vår första dejt (mitt i veckan). På pappret har han alla rätt och jag kan bara konstatera att jag har aldrig dejtat någon som honom innan vilket gör mig panikslagen såhär dagarna innan. Han har en hög chefsposition, mycket god ekonomi, kan föra sig, är trevlig, ursnygg - fan!!!!! Vi bor på varsin liten ort nära varandra där jag än så länge bara har träffat på killar som är det motsatta och har såklart tröttnat på det, men jag är så himla nervös inför denna dejt och känner att han är flera ligor bättre än mig och kommer att inse det så fort han öppnar dörren! Visst, jag är högutbildad, ser ganska bra ut, är trevlig och allmänbildad men inte alls på hans nivå... 

Så. Till mina funderingar.

1. Vad ska man ha på sig?? Jag har hela tiden varit inställt på jeans och en snygg blus. Men är jeans helt fel????? Om det är middag hemma hos honom mitt i veckan. Vi har bara bestämt att jag ska komma till hans stad. Vet att han mest klär sig i jeans och skjorta. Så, avslappnat eller mer uppklätt?

2. Vad ska jag ha med mig? Spontan tanke är en vinflaska (om det blir middag), men herregud killen dricker ju dyr champagne till vardags typ. De viner jag har råd med kommer vara alldeles för basic. Plus att jag vill inte att det ska se ut som att jag antar att jag ska sova över, utan tanken är ju att jag ska åka hem på kvällen.

Om det har någon som helst betydelse så är vi 35-40 år och har barn båda två.

• Svar på tråden Panikar över första dejt!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-20 10:25:07 följande:

Oj hmm, jag är 33 år och dejtar också. Jag är också lite nervös inför dejter men absolut inte på min nivå. Så var jag när jag var typ 25 ock dejtade hehe. Idag har jag ett helt annat självförtroende och självkänsla. Jag duger som jag är, jag är inte den snyggaste tjejen men jag har massvis av annat att erbjuda. Den killen som får mig ska vara glad! Och det är så du borde tänka!

Du kanske inte är redo för att dejta än? Varför ska du komma till honom förresten och inte han till dig? Och middag hemma på första dejten? Nja.

Nej men det är såhär jag funkar inombords. Jag är kolugn fram tills dagen kommer då någonting "viktigt" ska ske, och då brusar det upp. Jag är absolut redo att dejta, var på en annan dejt för ett par veckor sedan där jag var mycket lugnare men där var killen inget för mig. Hispandet nu gäller bara att han är "bättre" än mig och jag känner pressen för jag vet att han har höga "krav". Det var jag som föreslog att jag skulle komma till hans stad för kommer han till mig så har jag ännnu mer press på mig (att laga mat/städa/underhålla) och det vill jag inte. Som sagt, vet inte heller om det blir middag men det känns helt ok för mig för då slipper man saker runt omkring som distraherar. 

(Gud, bara jag skrev allt det där kände jag mig mycket lugnare än jag först framstod som haha..) 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-20 10:39:27 följande:
    Att du känner att han är bättre än dig tyder på låg självkänsla. Åh du måste bygga upp dig själv, skit i hans krav, är det en man för dig? Ja satsa då. Men vad har han för krav, tycker och tänker kan du inte styra över. Kontrollera bara det du själv kan kontrollera och släppt allt annat.
    Japp, det är sannerligen en man för mig (är också därför jag blir så väldigt nervös antar jag). Tack för kloka ord! Ska verkligen tänka på dem!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-20 11:09:09 följande:
    Jag kan säga att män flockas runt mig nu hehe. När jag inte är så kontrollerande, jag är lättsam, glad och trevlig. Blir det något så blir det något men det är utanför min kontroll. Sen lägger jag mer fokus på vad jag tycker om killen, är han något för mig? När jag var yngre la jag fokus på vad killen tyckte om mig. Helt fel fokus och skrämde bort dem flesta killar jag dejtade då *skratt*. Lycka till med din dejt ts, kommer gå superbra! Tro på dig själv, tro på att du är ett kap för det är du! Kram!
    Men va kul! Ska absolut tänka på det, och jag har redan börjat jobba på det. Inte jaga så förbaskat, utan är de intresserade så får de jobba lite också. Men det tar tid att släppa alla spärrar :) Tack för peppen, jag känner mig mycket lugnare nu! Kramar!
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-20 11:18:30 följande:

Och sen är det bra att ha flera killar på g samtidigt, då blir du inte för uppslukad av enbart en man. Sånt skrämmer också bort män hehe.

Jag har haft ett par på gång samtidigt, men jag är sjukt dålig på det när det kommer till kritan att man ska ses. Jag vet inte om jag skulle klara av att dejta två el fler samtidigt! Både moraliskt sett och att jag skulle bli förvirrad och kanske inte inse att en av dem var bättre än den andre. Men förstår hur du menar...... =P
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vin) skrev 2020-01-20 11:35:42 följande:
    Jag är med i en vinprovarförening, där finns många rika/högt uppsatta. Pratade med en av dem och vi konstaterade att innan vi blev medlemmar drack vi vin till vardags (och vanlig helgmiddag hemma) för 100 eller knappt 100 /flaskan. Nu dricker vi för ca 150 för en flaska i snitt. Andra som berättat om vilket vin de köper verkar vara lika. 

Slappna av, bara för att han är en dröm på papperet behöver han inte vara det på riktigt. Han kanske vill ha någon som ska jobba+sköta hemmet medan han gör karriär?
    Phew, tack då kan jag köpa med en flaska vin ändå kanske :) Fick tipset av en kompis att binda en rosett kring halsen så att det ser mer ut som en present som inte ska drickas under kvällen = undvika missförstånd. Kanske ska göra så!

Och oooh nej, jag har trampat i den fällan förut så kommer aldrig göra det igen!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Grus i dojjan.) skrev 2020-01-20 11:37:19 följande:
    Javisst men, den här är gift tror jag.
    Kan garantera att han varken är gift eller sambo. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-20 12:33:03 följande:
    Ja alltså du behöver inte dejta flera, men iaf prata med flera, han intresse för flera, men jag tror du förstår hur jag menar. Är det på onsdag ni ska ses? Du får uppdatera här sen, är så nyfiken, tycker om kärlek, och när det händer andra blir jag så glad!
    Mmm, mycket bra råd. Jag förstår :) 
    Japp, på onsdag smäller det! Kommer absolut uppdatera :) Håller med, det är både roligt när det händer andra och väldigt kul att höra om olika bravader =P 
  • Anonym (TS)
    smulpaj01 skrev 2020-01-20 12:54:54 följande:

Kul att du ska på dejt. Men eftersom du inte känner killen så gå absolut inte hem till honom!

Träffas och drick vin tillsammans på nån bar istället.

Snygga jeans och topp funkar alltid. Lycka till!

Tack! Kör på det! :) 
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2020-01-20 12:56:03 följande:
    Vinflaska funkar utmärkt. Vill du, fundera lite på vad du vet om honom och köp något personligt kopplat till det, en bok, favoritgodiset, musik. Eller något du gjort själv, bröd, sylt t ex.

Vardagsmiddag - jeans och blus blir bra.
    Men åh, vilken bra idé..! Jag vet tyvärr inte så många detaljer än men jag är ju bra på att baka så kanske skulle göra något sådant.. Hmm...

Perfekt, då kör jag på den klädseln :) 
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2020-01-20 13:09:00 följande:
    Om du inte vet så många detaljer skulle tycker jag du ska vara försiktig med att åka hem till honom om ni aldrig träffats förut. Tyvärr finns det en del smart fula fiskar där ut.

Om du ändå tänker åka hem till honom göra några kollar.
    Ring till växel på hans företag och fråga efter honom, hör sen att röst mm stämmer
    Kolla företagets hemsida
    Skicka ett email till hans jobbmail
    Stämmer namnet med folkbokföringen på adressen?
    Se till att någon vet var du är och vem du ska träffa. Kom överens om att du ska höra av dig vid något klockslag och meddela att allt ok.
    Skulle någon " en hög chefsposition, mycket god ekonom" bo där?
    Tack för omtanken, och håller helt med om att göra bakgrundskoll. Har gjort några punkter av de ovan sedan tidigare, men framförallt så har vi gemensamma bekanta (upptäcktes av en slump) som bekräftat att det är en riktigt bra kille. Och har meddelat en vän att jag ska på dejt och hon kommer ha koll på mig :) 
Svar på tråden Panikar över första dejt!