Forum Myndighetskontakt - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Kan läkare ljuga sådär? Eller tekniskt fel?

    Mån 20 jan 11:31 Läst 0 gånger Totalt 20 svar
    Anonym (Irrit­erad)
    Visa endast
    Mån 20 jan 11:31

    bokade för 1 vecka sedan en teletid till läkare för fortsatt sjukskrivning. Har träffat hen tidigare.

    Idag har jag prompt suttit intill telefonen hela fm då jag visste att denne skulle ringa. Ibland sker samtalen tidigare eller senare beroende på hur mycket dom har att göra, såklart.

    När samtalstiden är ute loggar jag in och läser i min journal att läkaren ringt mig 2 gg. Detta var registrerat minuter innan jag loggade in. Blir förvirrad och kollar mobilen men ser att inget missat samtal finns.

    Är det vanligt att läkare gör såhär?

    Det jag blev frustrerad över är att jag är ute i någorlunda god tid för att boka samtal (ingen tidigare tid än den jag fick, fanns) och sjukskrivningen gick ändå ut igår.

    Jag har ringt vc, men dom ringer inte upp fören i em. Frågan är mer om jag ska ifrågasätta eller bara ta förgivet att det var ett tekniskt fel?

  • Mån 20 jan 11:35 #1

    När VC ringer upp så säg att du såg i journalen att läkaren har ringt men du hade inga missade samtal och fråga helt enkelt om de verkligen har rätt nummer för det verkar ju konstigt.

    Om då läkaren har hittat på så bör det ifrågasättas av hens kollegor och du slipper anklaga :)

  • Anonym (.)
    Visa endast
    Mån 20 jan 11:37 #2

    Tja... Du utgår från att de ljuger... Säger ganska mycket.

    Mycket kan gå fel och man bör vara öppen för annat än sina egna åsikter och antaganden.
    Självklart kontaktar du dem och påpekar att något blivit fel. 
    Men att få svar på exakt vad som gått fel och hur... det bör vi faktiskt inte slösa skattepengar på för det kan vara en miljon olika saker som kräver en större utredning...

  • Anonym (op)
    Visa endast
    Mån 20 jan 11:46 #3

    De kan använda något gammalt nummer till dig.

    Men jag har varit med om samma sak också, att det står att de ringt i journalen när de inte har det.

    Jag har då ringt och frågat varför, då har de bara sagt att det måste ha blivit något fel. Och så kan det ju vara. Den mänskliga faktorn.

  • Anonym (Irrit­erad) Trådstartaren
    Visa endast
    Mån 20 jan 11:49 #4

    Klart att det kan vara vad som helst, och anledningen till att jag utgår från att hen ljuger är såklart för att mobilen inte har ringt. Sen står det inte om signaler gick fram eller ej, vilket är avgörande.

    Kändes bara så knäppt allting, att man själv ligger på varje gång kontakt behövs och gör sig tillgänglig, och så förstörs det på några minuter.

    Jag kommer bara fråga om han ringt rätt nr. Kommer inte anklaga om något jag inte vet svaret på. Men då vet jag att det iallafall inte är "fel" av mig att ifrågasätta.

  • Anonym (Irrit­erad) Trådstartaren
    Visa endast
    Mån 20 jan 11:50 #5
    Anonym (op) skrev 2020-01-20 11:46:30 följande:

    De kan använda något gammalt nummer till dig.

    Men jag har varit med om samma sak också, att det står att de ringt i journalen när de inte har det.

    Jag har då ringt och frågat varför, då har de bara sagt att det måste ha blivit något fel. Och så kan det ju vara. Den mänskliga faktorn.


    Mjo. Men jag har haft samma nr sedan tonårstiden. Samt att detta är en ny Vc sedan ett år tillbaka, i en ny stad. Sökte hjälp för första gången i nov. Och jag har talat med samma läkare i tele tidigare.
  • Anonym (.)
    Visa endast
    Mån 20 jan 11:52 #6
    Anonym (Irriterad) skrev 2020-01-20 11:49:17 följande:
    Klart att det kan vara vad som helst, och anledningen till att jag utgår från att hen ljuger är såklart för att mobilen inte har ringt. Sen står det inte om signaler gick fram eller ej, vilket är avgörande.

    Kändes bara så knäppt allting, att man själv ligger på varje gång kontakt behövs och gör sig tillgänglig, och så förstörs det på några minuter.

    Jag kommer bara fråga om han ringt rätt nr. Kommer inte anklaga om något jag inte vet svaret på. Men då vet jag att det iallafall inte är "fel" av mig att ifrågasätta.
    Har du ringt mobiloperatören och frågat om störningar i ditt område?
    Varför inte?
    Har du ringt sjukhusets tekniker och frågat om störningar i deras växel?
    Varför inte?

    Som sagt, det kan bero på miljontals olika saker men du utgår från det som gör dig mest arg, att någon annan ljuger för dig...

    Du har fått två svar som bägge påpekar att det kan bero på olika saker men du tycker att du fått bekräftelse i att ifrågasätta läkarens "lögner"???
    Hur läser du?
  • Anonym (Dokto­rn)
    Visa endast
    Mån 20 jan 11:55 #7

    Svårt att svara på. Rötägg finns även i vår kår, men jag tror inte detta att avsiktligt försumma patienterna är ett vanligt förfarande. Kontrollera att det primära numret i journalen är rätt och att du är på en plats med bra mottagning vid samtalet.

  • Anonym (op)
    Visa endast
    Mån 20 jan 12:00 #8
    Anonym (Irriterad) skrev 2020-01-20 11:50:46 följande:
    Mjo. Men jag har haft samma nr sedan tonårstiden. Samt att detta är en ny Vc sedan ett år tillbaka, i en ny stad. Sökte hjälp för första gången i nov. Och jag har talat med samma läkare i tele tidigare.
    Det finns idioter även i läkarkåren. Tyvärr.
  • Anonym (.)
    Visa endast
    Mån 20 jan 12:02 #9
    Anonym (op) skrev 2020-01-20 12:00:26 följande:
    Det finns idioter även i läkarkåren. Tyvärr.
    Och avbrott i teletrafiken är väldigt vanligt förekommande.
  • Anonym (Irrit­erad) Trådstartaren
    Visa endast
    Mån 20 jan 12:11 #10
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-01-20 11:55:48 följande:

    Svårt att svara på. Rötägg finns även i vår kår, men jag tror inte detta att avsiktligt försumma patienterna är ett vanligt förfarande. Kontrollera att det primära numret i journalen är rätt och att du är på en plats med bra mottagning vid samtalet.


    Ja. Jag får göra det helt enkelt. Tack!
  • Anonym (Irrit­erad) Trådstartaren
    Visa endast
    Mån 20 jan 12:17 #11
    Anonym (.) skrev 2020-01-20 11:52:43 följande:

    Har du ringt mobiloperatören och frågat om störningar i ditt område?

    Varför inte?

    Har du ringt sjukhusets tekniker och frågat om störningar i deras växel?

    Varför inte?

    Som sagt, det kan bero på miljontals olika saker men du utgår från det som gör dig mest arg, att någon annan ljuger för dig...

    Du har fått två svar som bägge påpekar att det kan bero på olika saker men du tycker att du fått bekräftelse i att ifrågasätta läkarens "lögner"???

    Hur läser du?


    Hur läser du? Varför blir DU upprörd?

    Om jag nu ifrågasätter om läkaren har ringt rätt nr, så ifrågasätter jag händelsen, eller hur?

    Om jag ifrågasätter om läkaren ens ringt mig, så ifrågasätter jag händelsen där också, eller hur?

    Skillnaden är väl mer om HUR man hanterar händelsen. Om JAG känner mig förbisedd, oavsett, så borde man väl få ifrågasätta? Framför allt om det hela är viktigt för dig själv?

    Låt oss ponera att läkaren faktiskt ljuger. Är jag mer berättigad att faktiskt ifrågasätta?

    Men inte alls i nuläget för att vi inte vet. Och troligen aldrig kommer få veta?

    JAG vet ju att jag inte har ett missat samtal. Läkaren SÄGER att hen ringt. Ingen av oss vet orsaken till något, just därför vill jag fråga. Hur kan det vara konstigt och upprörande?
  • Anonym (.)
    Visa endast
    Mån 20 jan 12:27 #12
    Anonym (Irriterad) skrev 2020-01-20 12:17:42 följande:
    Hur läser du? Varför blir DU upprörd?

    Om jag nu ifrågasätter om läkaren har ringt rätt nr, så ifrågasätter jag händelsen, eller hur?
    Om jag ifrågasätter om läkaren ens ringt mig, så ifrågasätter jag händelsen där också, eller hur?

    Skillnaden är väl mer om HUR man hanterar händelsen. Om JAG känner mig förbisedd, oavsett, så borde man väl få ifrågasätta? Framför allt om det hela är viktigt för dig själv?

    Låt oss ponera att läkaren faktiskt ljuger. Är jag mer berättigad att faktiskt ifrågasätta?
    Men inte alls i nuläget för att vi inte vet. Och troligen aldrig kommer få veta?

    JAG vet ju att jag inte har ett missat samtal. Läkaren SÄGER att hen ringt. Ingen av oss vet orsaken till något, just därför vill jag fråga. Hur kan det vara konstigt och upprörande?
    Upprörd?
    Läs om, läs rätt och tolka inte in DINA känslor i min text.

    Jag ställde ett antal relevanta frågor till dig efter att jag analyserat din text och dragit slutsatser av den.
    Kanske det är så enkelt astt du inte riktigt vet hur du ska använda begreppet "ifrågasätta"...

    Det är mycket tydligt att DU är upprörd, annars skulle du inte projicerat det på min text. Varför blir du så upprörd av att jag ifrågasätter ditt antagande om att personal ljuger?

    Har du ringt mobiloperatören och sjukhusets tekniker?
    Det är relevanta frågor i sammanhanget. Antar att du inte gjort det för att det är enklare att anta att folk ljuger...
  • Anonym (Nyfik­en)
    Visa endast
    Mån 20 jan 13:21 #13

    Följer.

  • Anonym (op)
    Visa endast
    Mån 20 jan 17:34 #14
    Anonym (.) skrev 2020-01-20 12:02:38 följande:
    Och avbrott i teletrafiken är väldigt vanligt förekommande.
    Nja. Så jäkla vanligt är det inte. 

    Och då får man ju journalföra att man inte kom fram och tid.
  • Anonym (-)
    Visa endast
    Mån 20 jan 19:07 #15
    Anonym (.) skrev 2020-01-20 11:52:43 följande:
    Har du ringt mobiloperatören och frågat om störningar i ditt område?
    Varför inte?
    Har du ringt sjukhusets tekniker och frågat om störningar i deras växel?
    Varför inte?

    Som sagt, det kan bero på miljontals olika saker men du utgår från det som gör dig mest arg, att någon annan ljuger för dig...

    Du har fått två svar som bägge påpekar att det kan bero på olika saker men du tycker att du fått bekräftelse i att ifrågasätta läkarens "lögner"???
    Hur läser du?
    Det du skriver är bara ... för dumt.

    Skulle du själv ringa din mobiloperatör och efter lång väntetid fråga om någon har ring dig? 

    Eller ringa sjukhusets växel för att få fatt på den outsourcade teleoperatören och fråga efter samtalslistor?

    Har du hört om GDPR och sekretesslagen?
  • Mån 20 jan 19:20 #16

    Det är väl betydligt troligare att läkaren råkat slå fel nummer (kastat om två siffror t.ex.) av misstag än att hen ljuger. Eller att det blivit något fel med telefonen eller mottagningen just då. 

  • Anonym (lös det då)
    Visa endast
    Tis 21 jan 12:11 #17

    Jag antar att det är något misstag, antingen att läkaren slagit fel nummer, att läkaren har fel nummer till dig eller att du hade din telefon inställd på flygplansläge eller liknande. 


    Ring och kolla vad som hände och be om en ny tid. Inte värre än så. 

  • Anonym (.)
    Visa endast
    Tis 21 jan 12:13 #18
    Anonym (-) skrev 2020-01-20 19:07:48 följande:
    Det du skriver är bara ... för dumt.

    Skulle du själv ringa din mobiloperatör och efter lång väntetid fråga om någon har ring dig? 

    Eller ringa sjukhusets växel för att få fatt på den outsourcade teleoperatören och fråga efter samtalslistor?

    Har du hört om GDPR och sekretesslagen?
    Det är fullt logiska och relevanta frågor i sammanhanget - om än obekväma.

    Min poäng är att man inte kan bestämma sig för att någon ljuger innan man kollat upp alla andra alternativ först.
    Men vill man alltid tro alla andra om ont så såklart att man biter sig fast som en bäver i tron att man blir ljugen för.
  • Anonym (-)
    Visa endast
    Tis 21 jan 14:44 #19
    Anonym (.) skrev 2020-01-21 12:13:13 följande:
    Det är fullt logiska och relevanta frågor i sammanhanget - om än obekväma.

    Min poäng är att man inte kan bestämma sig för att någon ljuger innan man kollat upp alla andra alternativ först.
    Men vill man alltid tro alla andra om ont så såklart att man biter sig fast som en bäver i tron att man blir ljugen för.
    Kan hålla med om obekvämt!

    Det är dock inte relevant att kolla de minst sannolika lösningarna först. Speciellt inte här, där det troligtvis är omöjligt att få något svar ändå.

    Det mest logiska är att starta vid utgångspunkten - alltså där det gick fel första gången. När man har klarlagt om det var ett misstag, lögn eller tekniskt fel kan man gå vidare, ev. med de förslag du kommer med. 

    Så jo, det första man ifrågasätter är den mänskliga faktorn. I detta tillfälle noteringen i journalen om att läkaren ringt. 

    1. Ringde läkaren?
    2. Om ja, vilket nummer blev uppringt?
    3. Om rätt nummer, kom läkaren fram, hördes ringsignal?
    4. Om ja, blev samtalet besvarat?
    5. Om ja, vem svarade?

    osv.

    Man kan göra ett fint flowchart om man har tid och lust.
  • Anonym (Irrit­erad) Trådstartaren
    Visa endast
    Ons 22 jan 07:00 #20

    Jag talade med Vc i måndags.

    Fick bekräftat att läkaren haft mitt nr, alltså det rätta numret.

    Personen i telefon lät förvånad över att inget samtal skett vid två olika tillfällen, men så att det lika gärna KAN vara deras telefoner.

    Jag sa inget mer om det, utan bad henne meddela läkaren att höra av sig så fort denne fick tid.

    Hörde inget mer den dagen. Väntade hela gårdagen utifall att, men hörde inget, tänkte att läkaren nog ringer senare i veckan.

    På kvällen (18.30) gick jag för att natta mitt barn och upptäcker då ett missat samtal denna gång från dolt.

    Bara av ren nyfikenhet loggade jag in på journalen och såg att läkaren ringt.

    Skitbra att hen kom fram! Men va fan, 18.30 på kvällen?! Visste inte ens om att Vc kunde ringa så sent.

    Nu lämnade jag ett meddelande istället till Vc och förklarade läget och att jag faktiskt inte är tillgänglig vid den tiden på kvällen OM jag inte får veta innan att någon ska ringa, eftersom jag har barn att ta hand om främst den tiden.

    Så var det med det.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll