• Anonym (Behov av råd)

    Byta jobb?

    På mitt jobb har det under senare tid skett en massa förändringar, varav många till det sämre. Därför har jag börjat fundera på att byta jobb och har till och med sökt ett och ska nu senare i veckan gå på intervju. Inför detta har jag kollat upp lite olika saker, som tex uppsägningstid etc. I mitt kontrakt står det att uppsägningstiden är tre månader, men jag har för mig att jag någon gång läst att har man jobbat kortare tid så har man också kortare uppsägningstid. Någon som vet hur det är med den saken?

    Sedan så har jag fått information om att om jag slutar mitt nuvarande jobb så blir jag av med den personalbil som jag har via jobbet, vilket jag är helt med på, men det jag inte är lika med på är att jag i så fall måste betala för den hela leasingtiden ut. Stämmer det verkligen? Får de göra så? Det gör ju att jag aldrig kommer kunna säga upp mig och börja ett annat jobb förrän leasingtiden är slut om två år!

    Någon som vet hur det är?

  • Svar på tråden Byta jobb?
  • Anonym (S)

    Olika arbetsplatser/yrkesområden bar olika kollektivavtal som reglerar det. Står det på anställningsavtalet att du har 3 månaders uppsägningstid lär ju det stämma, men du kan ju också dubbelkolla kollektivavtalet.

  • Jonnynilsson

    Men snälla du! Du skrev väl inte på leasingavtalet utan att ha kolla vad som gäller?

  • Kara85

    Det är 3månader som gäller i fall det står på anställningsavtalet. Jag vet inte vad som gäller gällande bilen

  • Jonnynilsson
    Kara85 skrev 2020-01-21 19:51:55 följande:

    Det är 3månader som gäller i fall det står på anställningsavtalet. Jag vet inte vad som gäller gällande bilen


    Ja tre månader är en vanlig uppsägningstid inom tjänstemanavtalen.  I andra yrken kan det var en månad.

    Men! Vad står det i leasingavtalet för bilen?

    Jag kan omöjligt tänka mig att du skall betala på en bil som du inte kan nyttja.
  • Anonym (S)
    Jonnynilsson skrev 2020-01-23 07:21:18 följande:

    Ja tre månader är en vanlig uppsägningstid inom tjänstemanavtalen.  I andra yrken kan det var en månad.

    Men! Vad står det i leasingavtalet för bilen?

    Jag kan omöjligt tänka mig att du skall betala på en bil som du inte kan nyttja.


    Ja, håller med om att det låter konstigt. Och man ska ju absolut inte stå på avtalet som ansvarig om nån annan ska nyttja bilen.
Svar på tråden Byta jobb?