Inlägg från: Anonym (kom igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kom igen)

När blir man för gammal för att börja plugga och byta yrke?

Anonym (Johanna) skrev 2020-01-22 20:19:14 följande:

Har kursare som är 54 och 57, i äldsta laget kan jag tycka. Jag tror inte att jag själv hade valt att göra det i den åldern. Däremot 40-årsåldern ser jag inte några konstigheter med. Man har ju många år kvar då..

Äldsta laget varför då undrar jag? Vad baserar du det på att man är för gammal att börja plugga igen? Är det nån slags norm man måste följa, som egentligen inte följer nån logik alls.
  • Anonym (kom igen)
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-23 07:56:31 följande:
    Egentligen aldrig. Vill man något och har möjlighet så varför inte köra?

Jag går just nu en 3-årig utbildning på avancerad nivå och jag fyller 50 i år. Kommer vara färdig till sommaren. Eftersom man inte kan läsa på avancerad nivå utan att först ha näst grundnivå ,och i det här fallet måste man även ha jobbat inom fältet ett par år, så blir det automatiskt att vi alla är lite äldre när vi läser. Alla är förstås inte i min ålder, men rätt många ändå. Vi har väldigt roligt ihop och jag har redan bytt så att jag har en tjänst där jag får arbeta med det nya. Känns bara bra! 
    Ja precis, jag förstår inte vad folk har emot att äldre studerar vidare. Det är ju helt upp till var och en.
  • Anonym (kom igen)
    Anonym (egentligen aldrig) skrev 2020-01-23 14:37:44 följande:
    Det är nog ingen som har något emot att folk studerar i senare åldrar (hoppas jag)? Tror att det handlar mer om förutsättningen för att få ett annat yrke när man blir äldre.

Vidareutbildning är en helt annan sak, då det oftast är inom samma bana men om man ska studera till något nytt i senare ålder så gäller det att välja en utbildning med hög brist av arbetskraft. Tyvärr är det rätt mycket åldersdiskriminering i Sverige. 
    Det beror väl helt på vilken utbildning och jag antar man kollar upp det innan hur lätt det är att få jobb om det är det man är ute efter. Därför tyckte jag det lät dömande på förhand om att "äldre ska studera" när det varierar väldigt. T ex du kan ju utbilda dig inom något och starta eget när som helst, då kan det vara störande att höra folk säga typ "du är nog för gammal för att plugga hörru!". Detsamma gäller inom t ex konst av olika det slag, finns ingen gräns där.
Svar på tråden När blir man för gammal för att börja plugga och byta yrke?