• karlsson n

    När hälla i riset vid riskokning?

    Måste man vänta tills vattnet kokar innan man tillsätter riset som man ska koka?

    Eller kan man lika väl hälla i riset redan från början när vattnet är kallt och låta det värmas upp tillsammans med vattnet?


    koka ris riskokning
  • Svar på tråden När hälla i riset vid riskokning?
  • Aniiee

    Kan kan man väl men då har du helt andra "regler" vad gäller tid, temperatur, hur konsistensen blir och hur mycket vatten som behövs.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Bubbel85

    På min kokare ska riset i och sen ska man hälla över vatten upp till en viss nivå. Är antagligen olika beroende på kokare men jag har alltid haft i ris och sen vatten och därefter tryckt på start.

  • Kiyah

    När jag inte använder min riskokare brukar jag koka upp vattnet i en vattenkokare och hälla över riset i en kastrull. Då får du samma tid som står på paketet tills riset är klart och det går fortare än att koka upp vatten i kastrullen först för att sedan tillsätta riset 

  • Ballu

    Såhär gör jag:

    Blötlägger riset i kallt vatten, tvättar av(dvs häller av och tillför nytt vatten innan kokning).

    Häller ris och kallt vatten i kastrullen, låter koka upp. Kokar ett par minuter/tills riskornet kan brytas av.

    Häller av vattnet, lägger tillbaka riset i kastrull på låg värme och låter det ånga klart under lock.

    Tillsätter lite olja/matfett, salt och rör om.

  • karlsson n

    Man kan alltså ha med riset i vattnet redan från början? Innan vattnet har börjat värmas upp. Eller har jag missförstått svaren?


    ris
  • sextiotalist

    När jag koksr ris låter jag riset ligga en stund i vattnet, sköljer det och i med nytt vatten. Dubbelt så mycket vatten som ris, lite salt. Låter det koka upp och sedan bli färdigt på låg värme

  • Heliena

    What.. På alla risförpackningar jag använt mig av så står det ju att man först ska skölja av riset, sen fylla på med nytt vatten och låta koka upp? Har alltså alltid riset i vattnet redan från början.

  • sysop
    Heilena skrev 2020-01-23 06:38:21 följande:

    What.. På alla risförpackningar jag använt mig av så står det ju att man först ska skölja av riset, sen fylla på med nytt vatten och låta koka upp? Har alltså alltid riset i vattnet redan från början.


    Anledningen att noga skölja riset är att få bort mögelgifter från riskornen innan tillagning.

    Lättast när det gäller koktid är att hälla riset i kokande vatten och på 15-18 min så är det klart, det går att test smaka efter 15m då vet du om du behöver lite mera tid, se till att det inte kokar torrt (kan hända om man kört med för hög temp, riset ska inte koka)
  • Heliena
    sysop skrev 2020-01-23 12:20:57 följande:

    Anledningen att noga skölja riset är att få bort mögelgifter från riskornen innan tillagning.

    Lättast när det gäller koktid är att hälla riset i kokande vatten och på 15-18 min så är det klart, det går att test smaka efter 15m då vet du om du behöver lite mera tid, se till att det inte kokar torrt (kan hända om man kört med för hög temp, riset ska inte koka)


    Ja, det sa jag ingenting om. Jag gör ju det själv.. :)

    Menar bara att det står ju på förpackningen hur man ska göra?
  • sextiotalist
    sysop skrev 2020-01-23 12:20:57 följande:

    Anledningen att noga skölja riset är att få bort mögelgifter från riskornen innan tillagning.

    Lättast när det gäller koktid är att hälla riset i kokande vatten och på 15-18 min så är det klart, det går att test smaka efter 15m då vet du om du behöver lite mera tid, se till att det inte kokar torrt (kan hända om man kört med för hög temp, riset ska inte koka)


    Även stärkelse
  • klyban

    Man bör följa rekommendationerna.
    En del ris kokar jag som pasta, då det kvittar för smakens skull.
    Andra ris går inte ens fundera på göra så, då riset tappar all smak om man gör.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    klyban skrev 2020-01-25 14:02:34 följande:

    Man bör följa rekommendationerna.
    En del ris kokar jag som pasta, då det kvittar för smakens skull.
    Andra ris går inte ens fundera på göra så, då riset tappar all smak om man gör.


    Ett tillägg, en del ris går inte koka alls utan skölja väl.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden När hälla i riset vid riskokning?