• Carlzzon85

Separera eller inte?

Hej,

Det här blir nog ett långt inlägg, men jag hoppas ni orkar läsa och ge mig råd och tips.

5-5,5 år sen träffade jag sambon och vi klickade direkt. Vi blev blixtförälskade och relationen va fylld av passion, bra sex och kärlek. Vi bråkade ibland så klart men det va sällan. Men jag minns att jag ibland tyckte att hon överreagerade extremt (typ skrek, kasta saker osv), men det va så sällan och vi va förälskade så jag struntade i det. Jag märkte även en hel del svartsjuketendenser men tänkte att det skulle släppa med tiden.

2 år senare hade bråken blivit lite vanligare och kom oftare. Svartsjukan fanns kvar. Bråken började även bli "extremare" och även jag hade tröttnat lite och kunde va elak tillbaka. Men vi var fortfarande förälskade och tänkte att det skulle bli bättre småningom för vi älskade varandra.

I samma veva blev hon gravid. Trots bråken behöll vi barnet då vi hade kärlek och vi hade askul ihop. Vi ville ha en frantid ihop. Tror vi även båda kände att "det var dags" åldersmässigt för oss samt att flera av våra vänner började gifta sig o skaffa barn. Tror det spelade in lite kansle.

När dottern föddes blev det bättre någon månad, men sen vände det igen. Bråken kom nu veckovis (ibland dagligen) och va extrema. Vi tryckte ner varandra, var respektlösa och skrek en massa. Hon blev dessutom fysiskt (kastade saker, knuffades o så. Slog även till mig 2 gånger). Många bråk va väldigt extrema och båda mådde dåligt. Hon har inte respekterat mig, mina föräldrar, min vilja eller värderingar. Jag har tappat respekt för henne med. Detta har nu pågått i 2 år.

Under dessa två katastrofala år har vi prövat parterapi, terapi på egen hand, pauser osv men inget har hjälpt. Till slut har kärleken dött ut, men vissa känslor finns såklart kvar.

Jag valde nyligen att avsluta relationen men vi har inte löst bodelning och sånt så vi bor tillsammans fortfarande. Men nu har hon plötsligt blivit drömtjejen. Hon är lugn, snäll, respektfull och typ så som hon va när vi träffades. Det känns på ett sätt bra, men samtidigt jobbigt. Dels är man irriterad att hon inte kunde vara sån tidigare så vi slapp hamna i skiten (ja det är så klart mitt fel med, men jag menar hennes del i det). Man blir dessutom kluven.

Ska man stanna och försöka få det att funka? Vi har ju trots allt en dotter ihop, det är lättare att stanna och kanske kan man älska varandra igen?

Eller har det varit så destruktivt att det inte går att rädda? För jag vet inte om vi kan förlåta, gå vidare o älska varandra igen. Vi har ju prövat terapi utan resultat.

Jag är så kluven. Vad ska man göra? Vi har askul ibland, men ibland är det mycket sura miner. Vi har en hel del olika vörderigvärderingar och jag kan uppfatta henne som barnslig, lat, inte super snabbtänkt och så. Men hon har bra sidor också. Kan va snäll o generös när hon är på bra humör. Jättebra mamma är hon. Och omhändetagande om man är sjuk osv.

Vad ska man göra?

Sorry för min roman hahaha.

Tack,

Fredde C

• Svar på tråden Separera eller inte?
  • Anonym (Tror inte)

Jag tror inte, som Nja här över, att hon blivit lugn och snäll igen för att hon mår bra.

Jag tror att det är ett sätt att manipulera dig att komma tillbaka. För hon vet vad du föll för.

Jag tycker inte du ska ge det en chans till. Framför allt inte om hon slår dig!

Även om ni har en dotter ihop förtjänar ni båda att bli lyckliga.

• Anonym (Nja)

Du skriver det själv. Du hade dragit för ett år sen om ni inte hade haft barn. Det kanske hon också gjort. Du är inte ett dugg intresserad av henne som kvinna. Du skriver att hon är lat och långsam. Hon förtjänar någon som ser henne som en vacker kvinna inte långsam och lat.

Du borde gå vidare och hitta någon som ser dig på det sättet som du vill att hon ska se dig.

• Anonym (Nja)

Blev något hopp där. Du borde hitta någon som förstår dig och inte bråkar med dig någon som älskar dig och ser dig.

• Carlzzon85

Tack för era svar.

Jag ska ta ett snack med henne o helgen kanske. Hade faktiskt underlättat om hon sa att hon gått vidare eller vill separera.

Det som gör mig kluven har ju varit dels henns önskam att jobba på relationen ocj dels hennes tvärvändning från elak till supersnäll.

• Anonym (Nja)

Jag gick igenom exakt samma sak för 3 år sen. Har inte ångra en sekund när vi väl gav upp. Jag blev så mycket lyckligare och min nya bekräftar mig på ett sätt som exet inte kunde. Jag var också precis som din tjej väldigt känslig och blev arg lätt osv. Har aldrig ens höjt rösten åt min nuvarnde. Skulle aldrig säga elaka saker som jag gjorde mot mitt ex. Vi har ett bra samarbete med barnet men annars ingen kontakt. Han förstod inte hur jag kunde reagera på saker som han sa osv. Jag förstod inte honom heller. Jag blev frustrerad och han lättirreterad. Tillslut fick jag nog och verkligen gjorde avslut. Vad har jag lärt mig? Att hur man än vrider och vänder på sig så kan man inte få en person att förstå en om de inte vill. Man kan kämpa sig blå men utan framgång. Jag var alltid den som ville göra förändring men han brydde sig inte alls. Jag fick ta allt med barnet, och betala alla räkningar, boka allt osv han sprang på krogen av och till och brydde sig inte om oss. Idag har han ett förhållande med en perfekt tjej för honom. Han är lugnare, gladare och de verkar samarbeta. Han blev lycklig och växte ihop med henne och samma för mig och min nya. Lämna henne så ni båda får ro

• Carlzzon85

Va kul att höra att det löste sig för er.

Vi har ju alltid samarbett bra och den "vardagliga " delen har alltid fungerat. Ävem sexlivet har varit bra.

Problemen har gällt kommunikation och värderingar. Och onödig svartajuka.

Men du har nog helt rätt. Ska snacka med henne igen till helgen. Vill bara känna att det är rätt beslut för oss och för barnet. Sörjer dock förlusten av kärnfamiljen såklart.

• Anonym (Nja)

Ts. Du skriver att hon är lat hon är elak hon är långsam. Du skulle lämnat henne, du älskar inte henne osv. Tror du seriöst inte hon känner av det? . Du älskar inte henne. Låt någon annan få älska henne, låt någon annan få älska dig. Du i princip kallar henne blåst elak och lat. Varför vill du ens ge det en chans till?

Om du får henne att känna som du skriver om henne så är det faktiskt inte konstigt att hon blir som hon blir, även om fysisk våld aldrig är ok.

Varför ens prata med henne. Låt det vara slut nu. Du förstör henne! Om hon nu fortfarande skulle ha älskat dig så älskar inte du henne. Det är inte ok att lura någon för att du vill ha kärnfamilj.

• Anonym (Nja)

Du älskar inte ens kvinnan varför ens försöka?

Hon kommer känna av dina känslor. Hon förtjänar inte att bli lurad på kärleken. Var en man och avsluta helt bara gå vidare.

• Carlzzon85

Jag gillar ändå att du tar hennes sida... och påstår att jag förstör henne.

Jag har aldrig sagt till henne att hon är lat eller något annat. Har kallat henne elak absolut, men enbart när hon varit det. Har aldrig velat trycka ner henne.

Hon har inte "blivit" så här pga av mig. Som Jag skrev i första i lägget var hon svartsjuk och utåtagerande från start. Sen har det eskalerat.

Men intressant hur det enligt dig är jag som förstör henme ocj får henne bete sig som hon gjort. Undrar om du hade skrivit samma saker om det var omvända roller, dvs. att jag va den svartsjuka, kontrollerande ocj våldsamma. Undrar om du hade skrivit att det är hon som "gjort" mig sån.

Konstig inställning kan jag tycka

• Carlzzon85

Du verkar inte riktigt ha fattat vår situation helt ärligt. Du verkar se henne som något offer i detta, trots att hon är den som behandlat mig illa.

Men du har rätt till din åsikt. Kvinnor kan aldrig fela eller hur? ????

Svar på tråden Separera eller inte?