• Anonym (Jenny)

    Preventivmedel - vill ej få svamp

    Födde barn för 3 månader sedan och var nyligen på efterkontroll där vid diskuterade preventivmedel.

    Innan denna graviditet hade jag hormonspiral som jag trivdes så bra med - till jag började få svampinfektioner. Det var hemskt! Hade säkert ett 10-tal infektioner innan jag plockade ut spiralen och har sedan dess inte haft en enda infektion,

    Vi pratade om att kanske testa hormonspiral igen, men ett annat märke.

    Har nu funderat och känner mig kluven! Vill inte ha svamp igen, och är rädd för att trigga den och att den blir kronisk?

    trivs ej med kondom - vad har vi för alternativ?

    Läste att alla preventivmedel med hormoner kan ge svamp.. var inne på p-stav en stund också nämligen

    Hjälp! Är det någon som är bättre påläst än mig och min barnmorska på MVC?

  • Svar på tråden Preventivmedel - vill ej få svamp
  • Anonym (Samma)

    Hej. Suttit i liknande situation som dig, och vill väl mest säga att du inte är ensam. Gick med konstanta svampinfektioner i över ett års tid, när en infektion var behandlad så kom nästa som ett brev på posten. Jag slutade med p piller för att läkaren sa att det kan bidra till svamp. Vad jag förstått så ger inte preventivmedel med hormon svamp, men det kan väl öka risken? Vad de tror iallafall men verkar som väldigt lite är bevisat på grund av lite forskning. Dock så fortsatte ja få dessa infektioner ändå, trots att jag slutade med hormon preventivmedel- vilket slutade med att jag inte hittade något preventivmedel alls för mig och blev ofrivilligt gravid. Jag var så rädd för att få svamp så vågade inte använda något preventivmedel alls, för jag vet vad HEMSKT det är. Svårt att förstå förrän man själv sitter i sitsen.

    Men när jag gjorde slut med min pojkvän, och var utan allt sexuellt umgänge LÄNGE, så var det som min kropp läkte. Inte EN enda svampinfektion efter det, när jag hade varit utan sexuellt umgänge en längre tid, så jag tror absolut det var en bidragande faktor som triggade detta för mig, men jag vet ju inte exakt vad som var orsaken. Gjorde otaligt många undersökningar, både när jag var drabbad av svamp och svampfri. De kunde inte se något avvikande alls när jag var svampfri och ingen läkare kunde ha ett svar på vad det berodde på att jag fick nya infektioner. Tillslut fick jag bara förklaringen att jag kanske träffat fel killar.

    Kanske var det så. För sedan träffade jag min nuvarande pojkvän jag har både haft sex och använt hormon preventivmedel men ändå inte en enda infektion. Tror min kropp behövde tid att läka ut, för hade kommit in i en ond spiral där svampinfektionerna verkligen gjort mina slemhinnor såååå sköra.

    Jag vet inte vilket preventivmedel du ska ha, men jag testade hormonfria p piller, passade inte mig alls för jag blödde konstant av dem. Men som sagt så tror jag inte svampen för mig berodde på preventivmedlet, och jag tror ofta det har en annan orsak som man måste hitta och bryta för att inte få upprepade infektioner. Man måste tyvärr testa sig fram och de kan ta tid..

    Bara en liten story från en som suttit i liknande sits.

Svar på tråden Preventivmedel - vill ej få svamp