• Anonym (Sara)

    Våra familjer är olika, någon mer?

    Börjar med att klargöra att jag absolut inte tycker illa om min mans familj! De är vänliga, omtänksamma och generösa.

    Det jag tar upp nu är inget problem egentligen, utan mer en reflektion över olikheterna.

    I min mans familj hälsar man inte på varandra när man ses. När man tex kommer hem till en familjemedlem så hälsar inte någon på varandra.

    Istället fortsätter man med det man höll på med, tex laga mat eller titta i mobilen.

    När vi umgås och tex äter, så är det inte så mycket prat heller.

    I min familj så hälsar vi alltid på varandra och kramar ofta om varandra också.

    Det är prat och diskussioner konstant, inte minst vid middagsbordet.

    Min man är ju inte van vid detta, det har hänt att han inte sagt hej eller hej då till mina föräldrar. Han tar aldrig initiativ till att prata med min familj heller.

    När han kommer hem så märker man det inte alltid, han säger inget, hälsar inte, och ibland går han direkt till toan, och då kan det dröja lång tid innan en märker att han är hemma.

    En annan sak är att i hans familj rör man aldrig någonsin vid varandra.

    Någon mer som upplevt detta att det är så olika i era familjer?

    Vad hans familj tycker om mig vet jag inte, men jag vet att min familj tycker att han är lite suspekt och osocial, även om de inte sagt det till mig rakt ut...

  • Svar på tråden Våra familjer är olika, någon mer?
  • Ignoramus

    Ja, här är det likadant men omvänt. Dvs jag tillhör den tysta sidan med stor personlig sfär, min pojkväns familj är mycket mer extrovert och kramig.

    Upplever att det blir svårare att acceptera olikheterna med tiden - jag kan inte för mitt liv begripa varför man måste kramas och avsluta allt man höll på med för att man får besök av samma person fem dagar i veckan. Och han tycker det är ouppfostrat och elakt att inte lägga allt fokus på gästen, när hon så tydligt vill ha det så.

  • Anonym (Sara)
    Ignoramus skrev 2020-01-23 01:21:16 följande:

    Ja, här är det likadant men omvänt. Dvs jag tillhör den tysta sidan med stor personlig sfär, min pojkväns familj är mycket mer extrovert och kramig.

    Upplever att det blir svårare att acceptera olikheterna med tiden - jag kan inte för mitt liv begripa varför man måste kramas och avsluta allt man höll på med för att man får besök av samma person fem dagar i veckan. Och han tycker det är ouppfostrat och elakt att inte lägga allt fokus på gästen, när hon så tydligt vill ha det så.


    Intressant att höra från den andra sidan!

    Är det någon särskild släkting du syftar på, eller hans familj överlag?
  • Anonym (Sara)

    Jag kan absolut förstå att man kan tycka det är jobbigt tvärtom också.

    Min man blir ofta trött i huvudet och känner sig obekväm efter en för stor dos av min familj.

  • Ignoramus

    Han har en väldigt liten familj, så det är iofs en specifik jag syftar på. Men det har alltid funnits stora skillnader mellan våra familjer. Generellt tycker jag dock att vi (som par) har haft mycket högre acceptans för dessa skillnader än vad de övriga har gentemot varandra. ;) Men det klart, ens egna familj är ju ofta den enda referensramen, och då blir raka motsatsen oftast ?fel? oavsett beteende.

    En annan skillnad är att hans familj har sjukt mycket konflikter. Det bråkas över småsaker och grinas och sen blir allt bra och alla älskar varandra igen tio gånger i veckan. I min familj är det aldrig något bråk, men när det väl är något som skaver så ligger det kvar outtalat i ett decennium och river. Så ett mellanläge hade varit bra, där inte minsta lilla grej blåser upp till helt sanslöst överdrivna proportioner - eller stora grejer lämnas olösta och förtryckta.


    Anonym (Sara) skrev 2020-01-23 01:36:54 följande:

    Intressant att höra från den andra sidan!

    Är det någon särskild släkting du syftar på, eller hans familj överlag?


Svar på tråden Våra familjer är olika, någon mer?