• Anonym (TS)

    Framfall/rectocele. Erfarenheter?

    Jag misstänker starkt att jag har rectocele. Tycker det är jättejobbigt. Jag har hela livet, nu som då, haft problem med förstoppning. Är säkert en väldigt bidragande orsak. Fick barn för 8 år sen. var helt okej efter det, även om jag hade nån hemorrojd under graviditeten och kunnat ha nån efteråt, säkert på grund av förstoppningarna. Men fick inte besvär genast. Men nu för kanske 3-4 år sedan fick jag problem med magen igen. Vet inte om det var en utlandsresa som orsakade obalans i tarmfloran. Eller kanske stress. Eller både och. Men fick jobbigt med förstoppning. Tror jag liksom lyckats bajsa mej till ett framfall Rynkar på näsan Kan ju också vara att tidigare graviditet och ålder påverkar. Nu är jag gravid igen och tycker att det blir bara besvärligare och bevsärligare att bajsa. Tror livmodern och moderkakan trycker på mot tarmarna, som gör de trångt. Så nu måste jag (äckelvarning) faktiskt hjälpa till med fingrarna för att få ut bajset. Det är ju förstås jättejobbigt. Både fysiskt, men också psykiskt. Men kunde också ha problem innan graviditeten, säg det senaste året. Känns som att jag inte får ut allt bajs! Det är hemskt. Tidigare kunde det vara så ibland, nu är det hela tiden. Har googlat lite och kommit fram till att jag antagligen har rectocele. Beskrivningarna stämmer precis in på mej.

    Är det någon annan här som har erfarenhet av detta? Känner mej väldigt ledsen och ensam just nu. Ska naturligtvis ta upp det här med min barnmorska och läkaren. Tror att de behöver veta detta inför förlossningen, så att förlossningen inte gör större skada. Men det känns jobbigt att behöva prata om det med t.ex. sambon eller vänner. Pinsamt. Jag behöver ju naturligtvis inte berätta om det för nån. Men jag hade gärna hört om andras erfarenheter. Kan det bli bra? Tror ju inte att det går att göra något alls åt det nu under graviditeten, utan man får väl hoppas det går att fixa efteråt. Men fasar för de månader jag har kvar av denna graviditet. Som tur var har vi bidé hemma i alla fall, så det gör ju bajsandet lite mindre jätteäckligt. Men väldigt jobbigt är det här ändå. Är så ledsen nu.

  • Svar på tråden Framfall/rectocele. Erfarenheter?
  • Anonym (TS)

    Ingen som har erfarenhet av detta?

Svar på tråden Framfall/rectocele. Erfarenheter?