• lizafd

    Äggstockscancer... är så rädd

    Hej!

    Jag är en tjej på 18 år som väldigt länge nu säkert över 1-2 år haft smärtor samt svullnad nedre delen i buken till och från Samt hård i magen. I nedre delen av magen känns det som en molvärk som kan övergå i intensiva hugg, det stannar minst 1 timme och upp till två dagar, ibland är smärtan foluserad i en av äggstockarna, oftast den vänstra. Det beror verkligen på hur många gånger jag känner såhär, men oftast minst 2-3 gånger i månaden, de kommer oftast innan mensen eller direkt efter. Jag har såklart alltid varit rädd för äggstockscancer då jag vet att mina symtom beskriver sjukdomen ganska väl, förutom att det inte går ihop med min ålder eller mina gener. Vad jag läst så är det vanligast att det finns Gynekologisk cancer i släkten eller att man har haft många ägglossningar för att ha ökad risk för sjukdomen, men det kan ju såklart vara otur också. För bara några få dagar sen hade jag en huggande smärta i magen som var riktigt intensiv, men intensiv än var den oftast brukar, samt att jag gått med svullen mage idag hela dagen, börjar bli riktigt orolig nu.... jag ska boka tid hos läkare/gynekolog snart, behövde mest bara skriva av mig och höra ifall ni har något att tillägga.

  • Svar på tråden Äggstockscancer... är så rädd
  • Johanna1986

    Tror din smärta är ägglossningsrellaterad. Efter att man haft ägglossning bildas det en cysta på den äggstock där ägget släppt från. De e också vanligt att man har fler ägglossningar på var sida. Så för mig låter detta som en helt normalt fungerande kvinnokropp. Men tycker absolut ändå då ska ta kontakt med en gynekolog för att utesluta annat då du är orolig!

    Lycka till!

  • Johanna1986

    Såg ett fel i texten. Menar att de är vanligare att ägglossning från en sida mer. Alltså att de kanske 3 månader om året ägglossar från höger sida och att de sedan ägglossar från vänster de andra månaderna.

Svar på tråden Äggstockscancer... är så rädd