• Teddy G

    Problem med ekonomin!

    Hej!

    Vet inte om detta är rätt, en del kommer nog kasta skit. Men ni som känner att ni bara vill kasta skit, behöver inte skriva.

    Jag är en desperat tvilling pappa till 2 stycken 5 månaders pojkar. Både jag och mamman går hemma just nu, jag på semester och mamman på föräldraledighet. Problemet är att jag räknat fel och får bara ut några dagars semester ersättning för förra månaden, resten kommer nästa månad. 
    Trodde att jag skulle få några dagar för dem här 10 dagar vid barns födelse, men upptäckte till min stora förtvivlan att jag fick allt det förra månaden. 

    Mamman får ut lägsta ersättningen av försäkringskassan, då hon inte jobbat så mycket innan. Så denna månaden har vi fruktansvärda problem. Det första vi sett till är att barnen har mat, blöjor, mediciner och allt det dem behöver. Så barnen klarar sig. Dem viktigaste räkningarna, som hyra och el etc. är betalda. Men pengarna räcker inte till denna månaden. Jag undrar hur vi ska kunna betala resten av räkningarna samt köpa mat till oss själva. 

    Som sagt barnen har ersättning och blöjor. Dem har även allt annat som dem behöver. Det var det absolut första vi ordnade. Och även hyra och el, så dem har tak över huvudet. 

    Nu till min fråga. Är det någon här inne som vet någon stiftelse eller organisation som har möjlighet att hjälpa till ekonomiskt under en, kanske två månader? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag är desperat. Socialen kräver ansökan och tid för att behandla ansökningar. Men det är ju NU jag behöver hjälpen. I Mars månad börjar jag jobba och dessutom dubbelt, då jag kommer jobba helgnätter också. Redan nästa månad har jag liten bättre sits, då får jag ut näste 15 dagars semester och en del från försäkringskassan. Detta sa jag till Socialen, men det enda svar var att jag fick skicka in en ansökan. Men jag behöver mat till mig och Sambon NU och även hjälp med en del räkningar som är kvar. 

    Snälla ni som bara vill sitta och kasta skit på mig nu, skriv ingenting. Jag mår redan dåligt över denna månaden. Jag har sett till så att mina barn har allt som dem behöver. Jag vill inte behöva sitta och be om hjälp på internet, men jag har hamnat i ett riktigt jävla nödläge. Jag brukar klara av alla situationer, men jag vet allvarligt inte hur jag ska göra. 

    Jag ber dessutom inte om hjälp från privat personer. Jag ber om tips på stiftelser och organisationer man eventuellt kan vända sig till för tillfällig Akut hjälp. 

    Tack på förhand för all hjälp och stöd!  

  • Svar på tråden Problem med ekonomin!
  • Teddy G
    Anonym (Grus i dojjan.) skrev 2020-01-24 11:49:49 följande:

    Tror det är svårt att bara dyka upp och be om pengar. Men nu är det dags för er att vara goda vänner med släkten för att låna av dom om ni inte vill gå till soc.
    Kanske ska ni be någon ni känner sköta eran ekonomi? Min fru sköter våran då jag inte kan det. Jag är värdelös på det.


    Jag har hand om våran ekonomi och det funkar hur bra som helst. Men man kan inte trolla hur mycket som helst. Denna månaden har vi så lite ut, så det går inte att gör mer än vad jag redan gjort. 
    Släkten har heller inte så gått om pengar och många av dem lever redan fattigt som det är. 
  • Teddy G
    Steven01 skrev 2020-01-24 20:50:01 följande:

    Ursäkta men varför skaffar man barn om man helt saknar buffert? Det tycker jag är oansvarigt.


    Jag tycker inte du ska kommentera angående barnen. Inte det denna tråden handlar om. Jag ser till att ha mat och all nödvändigheter till mina barn. Dessutom så är det inte alltid så att man planerar att skaffa barn. Har du någonsin hört talas om att saker och ting bara händer. Finns för fan ingen lag som säger att du måste ha buffert på konto, för att få skaffa barn. 

    Tror du inte det är fler som hamnar i situationer där dem har det kris? Det handlar väl för helvete inte om barnen eller? Dessutom så skrev jag att det var en tillfällighet och det kommer vända redan nästa månad. Så du kan skulle ta och lära dig läsa innan du kommenterar sådana här korkade kommentarer. Du har ingen jävla aning om vad som egentligen ligger bakom det hela. Det är inte min skyldighet att sitta att förklara det för dig heller. Jag ville ha tips på hur man kortsiktigt kunde få stöd, då jag kortsiktigt hamnat i kris. Och din kommentar var inte något tips. 

    Du ska inte komma och kritisera mig för att jag vågar be om tips på hur man kan göra när man hamnat i TILLFÄLLIG ekonomisk kris. Blanda inte in mina barn i sådana situationer, dem har ABSOLUT INGENTING med detta att göra. Dem har allt dem behöver och saknar absolut ingenting! 
  • Teddy G
    Jemp skrev 2020-01-24 20:57:43 följande:

    Kan du be om förskott på semesterutbetalningen? Och sen ta ut fp till nästa månad?


    Jag får lön + semesterersättning, plus försäkringspengar nästa månad. I mars kommer jag börja jobba. Därför det kommer vända. Det är egentligen bara denna månaden som är total kris.
  • Teddy G

    Har lyckas reda ut det allvarligaste.

    Har lyckas få ner en del utgifter och samtidigt fått in en del pengar. En sak kan jag säga till alla er som någon gång kanske hamnar i problem.
    Finns lösningar för allt. Titta er omkring och sälj det ni inte använder, jag har kommit på att vi har en hela massa fina saker som bara står. Jag har redan sålt en del till personer jag känner. Det har gjort att jag nu ligger på plus igen i alla fall. Men jag ska fortsätta sälja ändå, blev peppad av detta och upptäckte att det är kul att sälja och göra sig av med saker man inte använder. Om inte jag använder det, så är det bättre att någon annan får användning för det. 

    Tack för alla tips. Jag tror jag hittat rätt väg att gå och vet som sagt vad jag ska göra nu. Rensa och sälja. Kommer fortsätta till mitt hem är tomt på allt som jag inte längre använder. Lägger in en länk till min tradera, så kan ni kolla om det är något ni skulle vilja ha. Där kommer komma upp mer under dagen idag och säkerligen mer den närmsta veckan. Så bara håll koll, rätt som det är dyker där upp något ni önskar. 

    https://www.tradera.com/profile/items/5037922/teddy-g

    Hoppas ni alla får en bra helg. Tack än en gång för det stöd ni gett mig. Fått mycket bättre självförtroende och kommer aldrig mer tvivla på att jag fixar vad som helst, när som helst. Kärlek till er alla, glöm inte kika in länken. Spara den och kolla in den lite senare under dagen och även dem närmsta dagarna, så ni inte missar något ni vill ha och behöver. 

  • Teddy G
    Anonym (Inez) skrev 2020-01-25 11:29:49 följande:

    Hur gamla är barnen? Om de är fem månader, som du skriver, hur kan du då ha räknat med att få ut föräldradagar för de tio första dagarna nu, eller ens förra månaden?

    Nåja, i alla fall: På biblioteket finns en bok med alla stiftelser och fonder som går att söka, där kanske ni kan hitta något som stämmer för er. Det brukar dock vara rätt tydliga ändamålsbeskrivningar, och handläggningstiden är nog inte så snabb som ni har behov av.

    Beroende på var ni bor kan det finnas hjälporganisationer som serverar mat och dit ni kan gå för att äta.

    Annars tror jag att givning people på FB eller frälsningsarmén är de bästa förslagen för att hjälpa er med matkassar. I kyrkan har de ofta fonder som man kan söka ur, men det brukar vara handläggningstid också på dem.

    Om ni har en stabil ekonomi i övrigt skulle jag ta ett mindre lån i er situation och sedan se till att betala av det så snabbt som möjligt.

    Om inte det är ett alternativ kan ni försöka kontakta dem ni inte kan betala räkning till den här månaden och höra er för om ni kan få skjuta upp betalningen en månad (de pengar ni räknat med den här månaden lär väl komma då och så får ni väl den lön/ersättning du räknat med för den månaden då också).


    Ja barnen är 5 månader, men då dem föddes två månader för tidigt så vara vi inlagda på Neonatal. Dem 10 dagarna, eller i mitt fall 20 eftersom det är tvillingar, kan man ta ut inom 60 dagar, men dem börjar inte räkna ner förrän man är hemkommen och helt utskrivna från sjukhus. Jag tog dem i slutet av november och början av december för den andra. Bara det att jag tog dem innan den 10e så utbetalning blev gjord den 25e december. 
     
    Men som sagt jag har lyckas att få det att gå runt hyfsat nu i alla fall, utan lån. Från och med nästa månade återgår det till "normal läge" vilket blir en aning lättare.
Svar på tråden Problem med ekonomin!