• Blomkatt

    Cancer? Ganglion?

    Hej!

    Undrar om någon kan hjälpa mig utifrån egen erfarenhet. Upptäckte en knöl i nacken, mellan örat och ryggraden, för ett tag sedan. Den är stenhård och går inte att flytta. Ömmade till en början, men det har nu avtagit. En läkare kände på den och sa att det var en ganglion. Jag tycker det låter märkligt eftersom den inte direkt sitter i anslutning till en led? Jag är så himla orolig och rädd för att det är cancer :(

  • Svar på tråden Cancer? Ganglion?
  • Anonym (Mikael)

    Hej!

    Låter som en lymfkörtel. Ganglion uppstår mellan 2 senskidor och jag har hittills under min karriär inte sett en i den regionen du beskriver. Beroende på storlek och konsistens samt lokalisation kan man bestämma hur man går vidare med en sådan sak. Ligger den ytligt kan man ta en biopsi.

    Lycka till

    Hälsningar

    Distriktsläkaren

  • Blomkatt
    Anonym (Mikael) skrev 2020-01-24 21:56:50 följande:

    Hej!

    Låter som en lymfkörtel. Ganglion uppstår mellan 2 senskidor och jag har hittills under min karriär inte sett en i den regionen du beskriver. Beroende på storlek och konsistens samt lokalisation kan man bestämma hur man går vidare med en sådan sak. Ligger den ytligt kan man ta en biopsi.

    Lycka till

    Hälsningar

    Distriktsläkaren


    Hej!

    Tack så mycket för svar. Läkaren sa att det inte är en lymfkörtel ?eftersom den inte är ruckbar?. Den är ca 4x2 cm och helt stenhård. Läkaren sa också att den sitter i anslutning till en sena. Bör jag söka på nytt på annan vårdcentral eller avvakta?
  • Anonym (Mikael)

    Hej igen!

    Jag skulle söka på nytt och inte nöja mig med ett sådant svar. Bor du i en storstad hittar du enkelt en ny läkare.

    Finns olika vårdprogram hur man handlägger en knöl på halsen. I Stockholm skickar man en akutremiss till öron näsa hals och samtidigt remiss för en biopsi. Jag skulle personligen aldrig acceptera att det är ett ganglion utan vidare undersökning.

    Lycka till!

Svar på tråden Cancer? Ganglion?