• Anonym (Anonym_30_årig_man)

    Min historia som utmattad, behöver tips och råd!!

    Hej är ny här och detta är mitt första inlägg, :)
    Är en man på 30 år som befinner mig i ett kaosartat läge med min psykiska hälsa.

    Ska försöka göra en väldigt lång historia så kort som möjligt och vill gärna höra era åsikter och synpunkter på mitt problem, gärna inga hårda ord då jag är extremt skör just nu. Hoppas någon orkar läsa allt elände.

    2017 fick jag mitt första ångestpåslag när jag satt och tittade på TV. Jag åkte då in för misstänkt hjärtfel men blev direkt skickad till en psykolog, vid den här tiden hade jag och min sambo precis köpt hus och jag var mitt inne i en renovering samtidigt som jag försöker hålla koll på min sjuka mor som jag fått ta hand om sedan jag var 18 år gammal då hon är alkoholiserad och lider av psykisk ohälsa.
    Jag hade vid samma tillfälle precis skrivigt på ett anställningskontrakt som arbetsledare i en ny bransch.

    START PÅ NYTT JOBB 2018
    Efter min "ångestattack" så blev allt som vanligt igen och jag mådde bra och jag tog mig till mitt nya arbete, det tog ca 1 månad tills jag blev lämnad för mitt eget öde på kontoret utan hjälp och backup, 
    "Nu är du tvungen att hitta dina egna vägar för att komma in i jobbet"
    sa chefen.

    Efter väldigt mycket stress och arbetstider 07.00 - 19.00 varje dag i några månaders tid får höra att jag gör ett mycket bra jobb. Dock så känner jag en psykisk press av att behöva vara perfekt och inte göra några misstag och chefen har börjat kritisera små saker som "varför gjorde du så, och inte såhär istället?" Tillslut blir jag livrädd över att göra fel och slutar iprincip säga vad jag tycker och tänker och säger aldrig NEJ till uppdrag utan tar på mig allt som nämns. 
    Kommer jag försent 2 minuter så får jag höra det i två veckor även fast jag jobbar till 19.00 varje dag.

    FÖRSTA SYMTOM JAN 2019
    Nog om det... Efter ett tag började jag få symtom som pipande öron och ett extremt obehag för att tala in för grupp, jag låg orolig varje söndag över att behöva hålla i möten på jobbet, de va som att mitt självförtroende började svikta. Senare kom sömnstörnigar, jag vaknade varje natt och gick upp och åt. Jag började pressa tänder under dag tid och fick spänningshuvudverk och konstant ont i axlar nacke och rygg. Jag börjar känna kaos på jobbet att jag inte klarar av att hålla reda på något och att alla ljud var irriterande.

    UTBROTTET
    Efter semestern 2018 kom det som en blixt från ovan!!

    PANIKÅNGEST mitt i natten jag trodde jag skulle DÖ!!! Vaknar av att hjärtat slår i 10000 och känslan att jag inte kan andas, tjejen sitter å försöker lugna mig nån timme, slutar med att jag sitter uppe hela natten och lipar samtidigt som jag pratar med 1177. Detta blir min första dag som sjukskriven. Och jag besöker vårdcentralen dagen efter för att ta reda på vad som har hänt. Då säger man att det är stressen som orsakat detta. Jag var endast sjukskriven två dagar och började arbeta som vanligt igen och plågade mig igenom dagarna.

    ÅNGEST OCH TVÅNGSTANKAR
    Efter utbrottet så stannar ångesten kvar och jag börjar utveckla tvångstankar om att jag håller på att bli galen och blir livrädd att jag ska skada mig själv. Men jag har också haft dagar som varit precis som vanligt i tron om att jag blivigt frisk fram tills jag får bakslag. Dock idag januari 2020 så tar det längre tid mellan bakslagen och jag har lärt mig att hantera ångesten när den kommer. Ångesten kommer alltid kvällstid när jag är avslappnad. När jag ska sova känner jag alltid att den är påväg att komma tillbaka.

    UTREDNING ADHD ; DIAGNOS SJUKSKRIVNING OCH UPPSÄGNING
    Efter att jag gjort tester hos läkare misstänker man att jag har ADHD och min utredning börjar Mars 2020. Jag fick diagnosen AKUT STRESSREAKTION Precis innan julen valde jag att säga upp mig då jag får fruktansvärt dåligt samvete när jag är sjukskriven och den enda gången jag mår hyfsat bra är när jag inte är på min arbetsplats och jag har väl vid den här tidpunkten fattat att jobbet har gjort mig sjuk i komination med min stressiga livsstil och min vilja att överprestera hela tiden.  
    Min Chef har 0 förståelse för min situation och tycker bara att det är "konstigt att man kan bli så sjuk och att det kan absolut inte ha med arbetet att göra" 

    SAKER JAG PROVAT
    FYSISK AKTIVITET : Sen dag 1 jag blev sjuk springer jag tre gånger i veckan 
    ca 7 km per gång.
    Äter OMEGA 3 + Olika sorters Vitaminer
    Äter Antarax mot ångest innan jag ska sova
    Försöker sova vid regelbundna tider
    Sluta stressa genom att gå sakta, prata sakta, äta sakta, kör sakta försöka förstå att det finns en morgondag.
    Mindfuleness : Fungerar sådär, brukar få ångest när jag ligger och lyssna men de gångerna jag tvingat mig stanna kvar o lyssna så brukar den lägga sig.
    Meditiation har fungerat bra för att komma ner i varv
    *Vänner och Familj: Att börja hitta på saker jag tycker är kul och umgås mer med vänner och inte låta ångest stoppa mig
    *Prata om det: Jag pratar mycket om det, kanske till och med för mycket, tjejen tycker att jag är jobbig ibland, men det känns bättre att prata!! 

    HUR JAG MÅR IDAG
    Just nu mår jag sådär och det är lite mer än fem månader sen jag blev "sjuk". Jag har längre perioder mellan ångestilfällena och jag repar mig lite fortare när jag väl går in i ångest igen. Ångesten har blivigt mer som en vana och det är nog det som gör att jag inte är lika extremt rädd för den. Frågan är när blir man helt frisk?
    Nu känner jag mig oehört stressad över att hitta ett nytt jobb, jag har två månader på mig!!! I övrigt ser jag ganska ljust på framtiden och börjar få tillbaka viljan att göra saker. MEN JAG HATAR BAKSLAGEN!!

    SYNEN PÅ VÅRDEN
    Under all kritik, är vården i Sverige så jävla dålig eller är det bara jag som haft otur? Det tog fyra månader innan man tog mina problem på allvar och jag fick träffa en riktig legitimerad läkare och då hade jag blottat mitt liv i minsta detalj. ADHD fick jag skicka en egenremiss själv via remisshjalpen.se. fick svar snabbt så det är något att rekommendera för er som misstänker ADHD i vuxen ålder.

    FRÅGOR TILL ER SOM ORKAT LÄSA
    Finns det någon här som befinner sig i samma situation som kan dela med sig av erfarenheter om hur ni tog er ur detta?
    Vad mer kan jag ändra på i mitt liv för att komma tillbaka?
    Kan man ta ett jobb igen med en ledande roll?
    Hur slutar man stressa?
    Vafan är akut stressreaktion? 
    Brukar man få ångestproblem vid utmattning?

    Vill poängtera att jag aldrig haft problem med den psykiska hälsat förut mer än att jag möjligen var ganska orolig som barn.

    MVH Anonym 30 årig man 
  • Svar på tråden Min historia som utmattad, behöver tips och råd!!
  • Anonym (Barkley)

    Jag har förvisso inte fått någon ADHD-diagnos men jag har blivit sjuk av mitt jobb. Utmattningsdepression var diagnosen.

    Har du fått någon form av samtalsterapi? För det låter lite som att du ältar oförrätterna som du råkat ut för...

    Jag hade en chef, likt din, som aldrig var nöjd. Alltid fick vi anställda kritik och orättvisa beskyllningar. Hemskt var det. Jag blev friskförklarad efter en tid där företagshälsovården gjorde en storartad insats. De var underbara! Jag bytte sen jobb till en toppenbra arbetsgivare. Men jag mådde ändå inte bra. För jag ältade allt, om och om och om igen. Vad chefen sagt och gjort, vad jag borde ha sagt och gjort. Vad HR borde ha gjort. Hur arg jag var för att de gjort mig så sjuk.

    Du skriver att du pratar med din partner (för mycket) om det men hon är inte din terapeut. Du behöver ett proffs som kan hjälpa dig ur ältandet. Och självklart kan man komma tillbaka till karriären, men man måste också vara medveten om sina svagheter och de långvariga effekterna av utbrändhet.

  • Anonym (M)

    Känner igen mig väldigt mycket. Ville bara säga att det kan och kommer bli bra med tiden.

    Så som läget är nu kommer det inte alltid att vara, antagligen gå upp o ner en del i läkningen också, men du verkar medveten och klok.

    Du kan absolut ha en ledande roll igen! Men vill du det? Och vill du ha det just nu?

  • Anonym (Anonym_30_årig_man)
    Anonym (Barkley) skrev 2020-01-26 17:01:52 följande:

    Jag har förvisso inte fått någon ADHD-diagnos men jag har blivit sjuk av mitt jobb. Utmattningsdepression var diagnosen.

    Har du fått någon form av samtalsterapi? För det låter lite som att du ältar oförrätterna som du råkat ut för...

    Du skriver att du pratar med din partner (för mycket) om det men hon är inte din terapeut. Du behöver ett proffs som kan hjälpa dig ur ältandet. Och självklart kan man komma tillbaka till karriären, men man måste också vara medveten om sina svagheter och de långvariga effekterna av utbrändhet.


    Tycker du gör en bra analys. Men anledningen till att jag ältar min situation är nog för att jag befinner mig i den, jag är ju kvar på samma jobb, har två månader kvar där. Det framgår kanske inte i mitt inlägg. Men ja, att älta det man varit med om hjälper ju inte.
    Nej jag har inte gått i samtalsterapi eller vad menas med samtalsterapi? Är samtalsterapi när man går till en beteendevetare som säger att jag måste lära mig att acceptera ångesten å andas? isåfall har jag varit där säkert 20 gånger.
    Hade du bakslag osv när du var sjuk?

  • lalala95

    du kanske borde prova KBT? så du lär dig hur du ska hantera ångesten och stressen.


    har varit sjukskriven i 5 år nu (schizofreni) och fick prova det för ångest och det hjälpte väldigt mycket. 

  • Anonym (Anonym_30_årig_man)
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 17:22:01 följande:
    Hur har du löst renoveringen och kollen på din sjuka mor?
    Bra fråga! Renoveringen är löst, men min mor är ett annat kapitel, jag känne oro så fort hon ringer då jag alltid befarar de värsta. 

    Tack för svar
  • Jagochdublirvi

    När man en gång har hamnat i den berömda väggen så som du har gjort, så kan man bli frisk, men man kommer aldrig kunna leva ett liv exakt likadan som man levde då man blev sjuk, för då kommer man garanterat bli sjuk igen. Sedan så kommer du med allra största sannolikhet få leva med en högre känslighet för vad du klarar av. Lär du dig din kropps signaler, lär du dig hur du ska hantera det så är förutsättningarna goda för att du ska kunna leva ett bra liv där du mår bra. Men du behöver hjälp med att hitta de metoder som fungerar för dig. Känner du att beteendeterapeuten du träffar inte fungerar så tycker jag absolut att du ska leta efter någon annan.

  • Anonym (Anonym_30_årig_man)
    Anonym (M) skrev 2020-01-26 21:11:15 följande:

    Känner igen mig väldigt mycket. Ville bara säga att det kan och kommer bli bra med tiden.

    Så som läget är nu kommer det inte alltid att vara, antagligen gå upp o ner en del i läkningen också, men du verkar medveten och klok.

    Du kan absolut ha en ledande roll igen! Men vill du det? Och vill du ha det just nu?


    Tack för de peppande orden! Jag vet faktiskt inte vad jag vill just nu när det gäller jobbet, jag känner väl lite att jag vill vara i bakom kulisserna just nu och inte vara den som visar vägen för att få lite lugn och ro, tror jag.
  • Anonym (Anonym_30_årig_man)
    lalala95 skrev 2020-01-26 21:28:30 följande:

    du kanske borde prova KBT? så du lär dig hur du ska hantera ångesten och stressen.


    har varit sjukskriven i 5 år nu (schizofreni) och fick prova det för ångest och det hjälpte väldigt mycket. 


    Hej!
    Jag bad om det en gång men blev hänvisade till nån online KBT men jag sa att jag ville träffa någon och sen har det inte blivigt av bara.
    Blev du helt fri från ångest med KBT? just nu försöker jag med egna ihopkokade lösningar men de fungera bara ibland  
  • Anonym (Anonym_30_årig_man)
    Jagochdublirvi skrev 2020-01-26 21:33:17 följande:

    När man en gång har hamnat i den berömda väggen så som du har gjort, så kan man bli frisk, men man kommer aldrig kunna leva ett liv exakt likadan som man levde då man blev sjuk, för då kommer man garanterat bli sjuk igen. Sedan så kommer du med allra största sannolikhet få leva med en högre känslighet för vad du klarar av. Lär du dig din kropps signaler, lär du dig hur du ska hantera det så är förutsättningarna goda för att du ska kunna leva ett bra liv där du mår bra. Men du behöver hjälp med att hitta de metoder som fungerar för dig. Känner du att beteendeterapeuten du träffar inte fungerar så tycker jag absolut att du ska leta efter någon annan.


    Hej! 

    Ja det är nog bara att inse. Ska prova byta nästa gång jag tar mig till vården.

    Tack för svar
  • lalala95
    Anonym (Anonym_30_årig_man) skrev 2020-01-26 21:43:42 följande:
    Hej!
    Jag bad om det en gång men blev hänvisade till nån online KBT men jag sa att jag ville träffa någon och sen har det inte blivigt av bara.
    Blev du helt fri från ångest med KBT? just nu försöker jag med egna ihopkokade lösningar men de fungera bara ibland  
    det har funkat väldigt bra, som sagt lärde mig hantera ångesten och se upp efter tidiga tecken och motverka nya ångestattacker.
  • Jagochdublirvi

    Råkade skicka iväg för tidigt...

    Som jag ser det som så behöver du hitta orsakerna till att du hamnade där du nu hamnat. Lär dig hitta det som gjorde dig sjuk. Lär dig hantera sådant. Lär dig vilka val du behöver göra i framtiden för att inte hamna där igen. Mycket tror jag nog handlar om att lära dig att sätta gränser. Du behöver även komma fram till vad som ger dig energi, vad som ger, men även tar energi och slutligen vad som tar energi.

    Jag har själv varit sjukskriven pga att det har blivit för mycket för mig. Min kropp och min själ la helt enkelt av. När läkaren ville sjukskriva mig så var min första tanke ?inte kan väl jag..?? och ?SÅ dålig är jag inte!?. Tack och lov så har jag från jobbet fått rätt mycket kunskap om stress och andra psykosociala problem så jag insåg ganska snart att läkaren borde ju veta vad hon pratade om, så jag stannade hemma från jobbet tills kroppen och knoppen mådde bättre. Det komiska i det hela som jag ser det nu, och som är så uppenbart, är att jag ville verkligen inte släppa taget om allt, vilket blev uppenbart min andra dag som sjukskriven. Det var när min man på kvällen frågade hur jag mådde och jag svarade att jag mår bra och kanske inte borde vara sjukskriven då jag hade ju bara gråtit två gånger under dagen, som jag hörde det absurda i det jag sa. Det var det som gjorde att jag började analysera allt i mitt liv, även mina tankar, mina ageranden etc. Och så började jag jobba med dessa. En vän tipsade även om kraniosakral terapi vilket jag var väldigt tveksam till, men jag testade på det ändå. När jag gick till första behandlingen var jag väldigt skeptisk, när jag gick därifrån kände jag att något hade hänt. Jag gissade på att det mest berodde på att jag bara hade legat och inte gjort något i nästan en timme. Men likväl så tänkte jag ge det en ytterligare, andra chans. Den gången hände det mycket vilket fick mig att inse att sådana reaktioner som jag fått inte hängde samman med vanlig avkoppling och jag gick slutligen på en tredje avslutande behandling.

    Jag träffade även en arbetsterapeut som gav mig lite verktyg att hantera stress

    Det har nu gått en tid och jag mår mycket bättre, men är inte helt hundra. Jag måste fortfarande sålla, och det kommer jag nog alltid behöva göra. Jag är mycket känsligare än jag varit innan och det kommer jag nog alltid vara. Men jag blir hela tiden starkare, bara jag inte tillåter mig att hamna i det sätt att leva och tänka som jag hade innan jag blev sjuk. Och det kommer bli återfall, men för varje gång blir de kortare inte lika djupa som den där första. Och de kommer allt mer sällan.

    Jag jobbar fortfarande med att hitta det som får mig att må bra, och som ger mig energi. Jag håller fortfarande på att sållar bort allt det som enbart tar energi, och ibland även det som både ger och tar energi (dvs sådan som gör mig glad och får mig att känna mig levande, men som samtidigt tar energi då det kan bli ett krav eller ett måste)

  • Anonym (Anonym_30_årig_man)
    Jagochdublirvi skrev 2020-01-26 21:56:41 följande:

    Råkade skicka iväg för tidigt...

    Som jag ser det som så behöver du hitta orsakerna till att du hamnade där du nu hamnat. Lär dig hitta det som gjorde dig sjuk. Lär dig hantera sådant. Lär dig vilka val du behöver göra i framtiden för att inte hamna där igen. Mycket tror jag nog handlar om att lära dig att sätta gränser. Du behöver även komma fram till vad som ger dig energi, vad som ger, men även tar energi och slutligen vad som tar energi.

    Jag har själv varit sjukskriven pga att det har blivit för mycket för mig. Min kropp och min själ la helt enkelt av. När läkaren ville sjukskriva mig så var min första tanke ?inte kan väl jag..?? och ?SÅ dålig är jag inte!?. Tack och lov så har jag från jobbet fått rätt mycket kunskap om stress och andra psykosociala problem så jag insåg ganska snart att läkaren borde ju veta vad hon pratade om, så jag stannade hemma från jobbet tills kroppen och knoppen mådde bättre. Det komiska i det hela som jag ser det nu, och som är så uppenbart, är att jag ville verkligen inte släppa taget om allt, vilket blev uppenbart min andra dag som sjukskriven. Det var när min man på kvällen frågade hur jag mådde och jag svarade att jag mår bra och kanske inte borde vara sjukskriven då jag hade ju bara gråtit två gånger under dagen, som jag hörde det absurda i det jag sa. Det var det som gjorde att jag började analysera allt i mitt liv, även mina tankar, mina ageranden etc. Och så började jag jobba med dessa. En vän tipsade även om kraniosakral terapi vilket jag var väldigt tveksam till, men jag testade på det ändå. När jag gick till första behandlingen var jag väldigt skeptisk, när jag gick därifrån kände jag att något hade hänt. Jag gissade på att det mest berodde på att jag bara hade legat och inte gjort något i nästan en timme. Men likväl så tänkte jag ge det en ytterligare, andra chans. Den gången hände det mycket vilket fick mig att inse att sådana reaktioner som jag fått inte hängde samman med vanlig avkoppling och jag gick slutligen på en tredje avslutande behandling.

    Jag träffade även en arbetsterapeut som gav mig lite verktyg att hantera stress

    Det har nu gått en tid och jag mår mycket bättre, men är inte helt hundra. Jag måste fortfarande sålla, och det kommer jag nog alltid behöva göra. Jag är mycket känsligare än jag varit innan och det kommer jag nog alltid vara. Men jag blir hela tiden starkare, bara jag inte tillåter mig att hamna i det sätt att leva och tänka som jag hade innan jag blev sjuk. Och det kommer bli återfall, men för varje gång blir de kortare inte lika djupa som den där första. Och de kommer allt mer sällan.

    Jag jobbar fortfarande med att hitta det som får mig att må bra, och som ger mig energi. Jag håller fortfarande på att sållar bort allt det som enbart tar energi, och ibland även det som både ger och tar energi (dvs sådan som gör mig glad och får mig att känna mig levande, men som samtidigt tar energi då det kan bli ett krav eller ett måste)


    Hej igen. Blir glad att höra att du är påväg tillbaka igen, får kolla upp vad kraniosakral terapi är för något :). Va de ångest du fick eller gick du in i en depression eller båda?
    Jag har märkt att jag har lätt att falla tillbaka i samma gamla beteende så fort jag har mina bra dagar... Jag börjar stressa och ska börja prestera så fort jag mår bra å sen ligger man där helt jävla utslagen i soffan med extrem ångest å tvångstankar som förföljer en i dagar efteråt. 

    Och när jag blir såhär så tappar man tillslut insikten med vad man vill göra i framtiden och vad man har för framtida mål, man är lixom som i en bubbla full av stress och kaos.
    Jag hoppas det blir bättre när jag kommer till en ny arbetsplats som jag kan känna mig trygg i. Sen är de väl bara att härda ut och försöka sluta stressa.

    I övrig tycker jag att jag har ganska bra koll på vad som triggar igång min ångest och vad mina huvudsakliga problem är men det är bara lösningen på problemen som jag inte hunnit snickra ihop ännu. Man får väl hoppas att jobb byte och träning är något i rätt riktning, samtidigt som man får lära sig acceptera att man mår skit ju nu.
  • 4an0nymman

    En liten uppdatering...

    Har nu gått ca 8 månader och jag har börjat på adhd medicinering och bytt jobb, ett jobb som jag verkligen gillar. Mår alldeles utmärkt dagtid, men brukar börja känna mig kass på kvällen, tankarna o ångesten kryper sakta på. Va kan detta bero på?

Svar på tråden Min historia som utmattad, behöver tips och råd!!