• Anonym (Ts)

    Stor åldersskillnad - är han den rätte?

    Jag är tillsammans med en kille som är 12 år äldre - jag 26 och han 38. Vi har varit tillsammans i tre månader och han har varit tydlig med att han vill ha barn. Vi båda har bra jobb men jag kan tänka mig att skaffa barn inom ett år - familj går före mitt jobb. Igårkväll hamnade vi dock i en dispyt och det var första gången han höjde rösten åt mig. Jag tyckte inte om det och sa ifrån.

    I grunden tycker jag ju om honom men eftersom vi båda har seriösa intentioner funderar jag hela tiden på om hans sämre sidor är något jag kan leva mef. Vi är lika men ändå så olika. Jag kan ju känna att åldersskillnaden bör göra att han kan erbjuda mig lite mer men tja, jag vet inte... sedan blir det jobbigt när jag måste fundera på allt istället för att gå på känsla. Jag funderar hela tiden på - är han verkligen den rätte för mig?

    Hur vet man att någon är den rätte? Ibland känns det som att han bestämt sig för mig bara för att han verkligen vill ha barn...

  • Svar på tråden Stor åldersskillnad - är han den rätte?
  • Anonym (Alicia)

    Wow, varför har ni redan börjat snacka barn? Ni har ju bara varit tillsammans i några månader? Om jag var du skulle jag ha lite is i magen och inte stressa fram något. Skaffa definitivt inga barn än. Personligen skulle jag vänta åtminstone två-ish år (troligen mer) så att man inte är i förälskelsefasen längre och att man vet var man har varandra. Ni känner ju knappt varandra och att börja prata om den rätte nu är bara för tidigt.

    Skulle en partner ta upp barnfrågan så pass tidigt (mer NÄR man vill ha barn snarare än OM) skulle jag dra öronen till mig. Man vill ju inte känna sig som en avelsko.

  • Anonym (Svårt)

    Jag håller med om att det är svårt med åldersskillnaden och att veta om personen är rätt eller inte. Jag är den äldre i mitt förhållande och jag tänker också på saker som att hur kommer han att förändras med åldern - vi har nästan samma åldersskillnad som er. Yngre personer utvecklas ju och förändras snabbare än äldre och jag tänker saker som "den här negativa aspekten, kommer den gå över av sig själv eller är det ett fast personlighetsdrag" etc. 


    Vi funderar också på barn men det är mer bråttom i vårt fall eftersom jag är äldre - ni har ju definitivt råd att vänta två år eller så, det blir ju inte så stor skillnad. Hur fort säger han att han vill ha barn? Kanske han bara säger så för att behålla dig och han kanske är rädd att du ska lämna honom för någon yngre. Vad tror du händer om du skulle föreslå att ni ska tex gifta er först och skaffa barn efter det? 

  • Lione81

    Som ovanstående skriver. Prata barn efter tre månader är verkligen inget jag skulle rekommendera. Du har ju tid på dig. Vänta minst 1,5-2år. Du har ingen aning om hur din situation med din pojkvän ser ut om 1år.

    Barn ska växa upp i en kärleksfull relation. Med två vuxna som har allt ett nyfödd bäbis önskar.

    Tråkigt att din pojkvän höjde rösten vilket fick dig att dra åt dig öronen och säga till. Det är Inge bra beteende. Hoppas det inte händer igen.

    Du kommer aldrig någonsin få veta vem som är den rätte. Du kan ju bara hoppas. Man kan inte säga att den här är rätte och jag ska leva med honom tills vi dör. Du kan bara hoppas som sagt. Följ din känslor och gör det som är rätt. Vänta med barn litet tag.

  • MammaTillDansband
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-27 23:30:38 följande:

    Jag är tillsammans med en kille som är 12 år äldre - jag 26 och han 38. Vi har varit tillsammans i tre månader och han har varit tydlig med att han vill ha barn. Vi båda har bra jobb men jag kan tänka mig att skaffa barn inom ett år - familj går före mitt jobb. Igårkväll hamnade vi dock i en dispyt och det var första gången han höjde rösten åt mig. Jag tyckte inte om det och sa ifrån.

    I grunden tycker jag ju om honom men eftersom vi båda har seriösa intentioner funderar jag hela tiden på om hans sämre sidor är något jag kan leva mef. Vi är lika men ändå så olika. Jag kan ju känna att åldersskillnaden bör göra att han kan erbjuda mig lite mer men tja, jag vet inte... sedan blir det jobbigt när jag måste fundera på allt istället för att gå på känsla. Jag funderar hela tiden på - är han verkligen den rätte för mig?

    Hur vet man att någon är den rätte? Ibland känns det som att han bestämt sig för mig bara för att han verkligen vill ha barn...


    Bland relationer i min närhet finns ett antal långvariga med en åldersskillnad på 10-15 år. Jag tror personligen att det är viktigare att man befinner sig på ungefär samma ställe i livet  och kan se på varann realistiskt men kärleksfullt, än att man är exakt lika gammal.
    Att han höjer rösten mot dig efter endast 3 månader...nja, jag skulle inte gilla det. Min man har faktiskt aldrig höjt rösten mot mig, även om vi inte alltid är överens om allt. Jag har heller inte gjort det mot honom.

    Och hur man vet om någon är rätt? Jag ska säga samma till dig som jag fick höra när jag funderade högt: "När det är rätt, så vet du det!" Tyckte förstås att det lät som tjursk*t och cirkelresonemang.
    Men så träffade jag och lärde känna han som idag är min man, och då bara kändes det rätt, för oss båda. 
    Tycker nästan lite synd om mitt yngre jag som höll på och tvekade och funderade om en dåvarande pojkvän var rätt eller inte, och kunde man verkligen göra slut bara för att relationen inte var 100%, jag menar gräset är ju inte grönare på andra sidan och ingen är ju perfekt, som det brukar heta. Men hade jag stannat kvar i någon av dessa halvdåliga (eller heldåliga) relationer hade jag heller inte varit ledig när min man dök upp! Och vår relation är 100%, vi vet att vi hör ihop! Ingen tvekan.
  • Anonym (följesedel)
    MammaTillDansband skrev 2020-01-28 06:49:22 följande:
    Bland relationer i min närhet finns ett antal långvariga med en åldersskillnad på 10-15 år. Jag tror personligen att det är viktigare att man befinner sig på ungefär samma ställe i livet  och kan se på varann realistiskt men kärleksfullt, än att man är exakt lika gammal.
    Det tror jag också. Men de flesta kvinnor tycker inte om när mannen är äldre. Då blir det en otäck maktbalans. Han utnyttjar det stackars flickebarnet. För sina omättliga och perversa drifter. Varför kan han inte hitta någon i sin egen ålder?
  • Anonym (Eva)
    Anonym (följesedel) skrev 2020-01-28 07:10:18 följande:

    Det tror jag också. Men de flesta kvinnor tycker inte om när mannen är äldre. Då blir det en otäck maktbalans. Han utnyttjar det stackars flickebarnet. För sina omättliga och perversa drifter. Varför kan han inte hitta någon i sin egen ålder?


    Och vad är det för perversa drifter som skulle vara exklusivt för män som är med yngre kvinnor? Talar du av egen erfarneht eller spekulerar du? Vad säkerställer att en man som har perversa drifter inte utövar dem på en jämnårig eller äldre? Kan det vara så att pervers män gör perversa saker oavsett åldersskillnad? Jag har då aldrig sett ett beroende av åldersskillnad gentemot pervserhet.

    Och är hon ett flickebarn endast i sällskap med en äldre? Eller även i sällskap med en jämnårig? Slutar man vara ett flickebarn vid en viss ålder eller är man det i förhållande till någon annans ålder?

    Lustigt hur erfarenheter kan skilja sig. Min erfarenhet är den totalt motsatta. Alltså att kvinnor (i min närhet) föredrar äldre. Att de blir mer respektfullt behandlade och får ett mer moget förhållande. Betyder inte att alla eller ens majoritet av förhållanden med åldersskillnad är bra. Men det beror på andra faktorer än åldern.

    De män som valt yngre kvinnor i min närhet har aktivt valt bort någon eller några i sin egna ålder som gärna ville ha dem så det verkar inte vara något större fel på dem. Dom är åtrådd av kvinnor i olika åldrar. Förmodligen för att de är bra män. Och valet av yngre kvinna har inte haft å göra med åldern utav av personen. Rent biologiskt så är det också helt naturligt att en man attraheras av unga fertila kvinnor i större utsträckning. Har inget med pervershet att göra utan precis tvärtom, det mest naturliga med en människa. På samma sätt som kvinnor söker sig till En man som kan skydda familjen, vilket kan omsättas till att man som kvinna attraheras av äldre och till synses mer stabila män.

    Kanske har du en traumatiskt upplevelse av någon som valde bort dig för någon yngre? Eller att någon annan i din närhet gjorde det. Oavsett så var ditt inlägg ganska långt ifrån verkligheten, enligt min erfarenhet, på snudden till humoristiskt.

    Sorry för trådkapningen TS. Kunde inte låta bli..
  • CitronTulo

    Oavsett ålder så har ni ju bara BÖRJAT att lära känna varandra när ni har varit ihop så kort tid!
    Känn ingen stress över att analysera om han är "rätt" eller den som du vill skaffa barn med, det vet man inte efter tre månader!

  • Anonym (följesedel)
    Anonym (Eva) skrev 2020-01-28 07:57:56 följande:
    Och vad är det för perversa drifter som skulle vara exklusivt för män som är med yngre kvinnor? Talar du av egen erfarneht eller spekulerar du? Vad säkerställer att en man som har perversa drifter inte utövar dem på en jämnårig eller äldre? Kan det vara så att pervers män gör perversa saker oavsett åldersskillnad? Jag har då aldrig sett ett beroende av åldersskillnad gentemot pervserhet.

    Och är hon ett flickebarn endast i sällskap med en äldre? Eller även i sällskap med en jämnårig? Slutar man vara ett flickebarn vid en viss ålder eller är man det i förhållande till någon annans ålder?

    Lustigt hur erfarenheter kan skilja sig. Min erfarenhet är den totalt motsatta. Alltså att kvinnor (i min närhet) föredrar äldre. Att de blir mer respektfullt behandlade och får ett mer moget förhållande. Betyder inte att alla eller ens majoritet av förhållanden med åldersskillnad är bra. Men det beror på andra faktorer än åldern.

    De män som valt yngre kvinnor i min närhet har aktivt valt bort någon eller några i sin egna ålder som gärna ville ha dem så det verkar inte vara något större fel på dem. Dom är åtrådd av kvinnor i olika åldrar. Förmodligen för att de är bra män. Och valet av yngre kvinna har inte haft å göra med åldern utav av personen. Rent biologiskt så är det också helt naturligt att en man attraheras av unga fertila kvinnor i större utsträckning. Har inget med pervershet att göra utan precis tvärtom, det mest naturliga med en människa. På samma sätt som kvinnor söker sig till En man som kan skydda familjen, vilket kan omsättas till att man som kvinna attraheras av äldre och till synses mer stabila män.

    Kanske har du en traumatiskt upplevelse av någon som valde bort dig för någon yngre? Eller att någon annan i din närhet gjorde det. Oavsett så var ditt inlägg ganska långt ifrån verkligheten, enligt min erfarenhet, på snudden till humoristiskt.

    Sorry för trådkapningen TS. Kunde inte låta bli..
    Det är bättre att de kvinnorna som tycker så, svarar på dina frågor.
  • Anonym (Grus i dojjan.)

    Man bör väl analysera varför han väljer en så ung kvinna som du? Jag menar han är betydligt äldre och vill vara tillsammans med en så mycket yngre tjej är lite creepy enligt min mening.

Svar på tråden Stor åldersskillnad - är han den rätte?