Min mödomshinna är kvar! (varning, äckligt!)
Är det inte dina inre blygdläppar då? Enligt vad jag har hört så finns det inte ens nån mödomshinna. Det är en myt.
Är det inte dina inre blygdläppar då? Enligt vad jag har hört så finns det inte ens nån mödomshinna. Det är en myt.
Kollade nu in vårdguiden. Det står så här:
Mödomshinnan
Mödomshinnan är egentligen ingen hinna, utan en krans av slemhinneveck cirka en centimeter in i slidan. Den är en mjuk och elastisk liten öppning som mensblodet kommer ut genom.
Om du använder tampong, onanerar med fingrar eller massagestav eller har ett samlag så vidgas mödomshinnan de första gångerna man för in något i slidan. En del kvinnor blöder eller får lite ont när mödomshinnan tänjs ut. Mödomshinnans storlek och tjocklek varierar mellan olika kvinnor. Många kvinnor blöder inte alls när den tänjs ut, medan andras mödomshinna är så tjock att det är svårt att genomföra ett samlag eller att använda tampong. Mödomshinnan kan vidgas genom en enkel operation.
En del tror att det går att se om en kvinna har haft samlag genom att se om mödomshinnan är kvar eller om det blöder vid det första samlaget. Det går inte. Mödomshinnan har ofta tänjts ut tidigare.
Även om kvinnan har fött barn finns delar av mödomshinnan kvar resten av livet, ofta som små flikar i ingången till slidan.
www.vardguiden.se/Article.asp