• Ac187

    Gratis blöjor på förskolan?

    Ja detta har ju varit en het fråga sista tiden. vad tycker ni? motivera gärna ert svar.

    Det hade varit skönt att slippa konka med blöjor och tänka på om det finns eller inte finns blöjor på förskolan. Men jag tror det finns mer nackdelar än fördelar om det är förskolan som står för blöjorna.
    Vad händer då med övriga planerade inköp?
    Kommer det bli barn som får blöja på sig av bekvämlighetsskäl av pedagogerna om det alltid finns blöjor i alla storlekar till alla barn? kommer ålder på blöjbarn öka i förskolan om föräldrarna inte betalar själva. 
    kan det bli "Caremaskandal" att det skall bara vara X antal blöjor/barn och dag. kanske det inte byts lika ofta för att spara pengar. 
    och till sist är det ju hur eller hur vi som betalar oavsett eller? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?
  • Anonym (Oppi)

    Vill man ha andra blöjor eller är missnöjd med de förskolan bistår med så får man ta med sig egna. Förskolorna beställer ju enorma mängder blöjor och övriga artiklar från t.ex Blöjlagret och det är inga ?märkesblöjor? men absolut inget fel på dem. Från erfarenhet så är det alltid vissa föräldrar som är missnöjda och får då ta med sig ett eget paket Pampers.

  • Anonym (Blöjor)

    Nja... hur blöjorna bekostas är jag osäker på då budgeten redan är ansträngd och vi oftast får inköpsstopp under andra halvan av året. Så av budget skäl ser jag ett stort problem med det om det inkräktar på den redan ansträngda budgeten. Det positiva jag ser som förskollärare är att slippa vara på föräldrar om att blöjorna är slut, det kommer alltid finnas på plats. Men vi kommer också behöva beställa enorma mängder som just nu inte har någon förvaringsplats men inte heller borde ta mer plats än blöjhyllorna nu.

    Utifrån ett föräldraperspektiv går min son på en förskola där blöjorna hela tiden har ingått. De har dock haft fler alternativ än vad vår upphandling har vilket innebär att han ex hade up and go under tiden han pottränades eftersom vi bad om det. Vi hade då även med några få i väskan men i övrigt har vi inte haft med blöjor och inte behövt fundera på om de håller på att ta slut eller så.

  • cosinus

    Har provat bägge delarna. När de två äldsta var småttingar ingick det men sen tog min kommun bort det så till 9 och 11-åringen hade vi med.

    Det var smidigt att slippa dra med blöjor och praktiskt för personalen att slippa ha olika högar. Men fördel för oss som t ex hade superspinkiga barn som inte passade så bra i den varianten förskolan normalt köpte när man tog med de blöjor de normalt använde.

    Oavsett ingen stor fråga för mig.

  • Anonym (W)

    När mina barn var små så var det så att det fanns "dagisblöjor", så detta är inget nytt påhitt utan har funnits förut!

    Dagisblöjorna var av billighetsmodell och passade inte alla barn.

    Så många tog med egna blöjor ändå!

    Detta var innan "maxtaxans tid" så är osäker på hur det var med avgiften, om man betalade mer för att få använda dagisblöjorna eller inte.

  • Anonym (Nej)

    Jag känner att den kostnaden som blöjorna innebär kan användas till bättre saker. Blöjor ska ju barnen ha oavsett om dom går på förskola eller inte. Det är en del av utgiften som föräldrar ska stå för. Förstår verkligen inte varför förskolan ska stå för blöjor. Vad är anledningen?

  • LaFontaine

    Jag pratade med några pedagoger på min dotters förskola om just det. De har tidigare jobbat i kommuner där föräldrar fick ta med blöjor och hamnade sen på vår förskola där förskolan står för blöjor. De menade på att det var så mycket enklare när förskolan stod för blöjor. Det var bara ett stressmoment att ha koll på vilka blöjor som tillhörde vilket barn, att påminna föräldrar, råka ta fel nån gång och ha arga föräldrar efter sig eller att återigen ta diskussionen med de där föräldrarna som alltid glömde fylla på. Det tog helt enkelt mindre tid och var mycket smidigare när alla hade samma blöjor.

    Ingen av dem märkte heller någon skillnad på kvaliteten i olika kommuner, det vill säga, att föräldrar tog med egna blöjor innebar absolut inte att pengarna gick till verksamheten istället.

  • Anonym (J)

    Jobbar på förskola och vi köper in Pampers i olika storlekar till barnen. Kan lova att man inte tar på barn blöja av bekvämlighet bara för att det finns tillgång?! Vi är inte på jobbet för bekvämlighet utan för att hjälpa barn att utvecklas medan föräldrarna jobbar.

    Skulle inte orka jobba på en förskola där föräldrarna ska ha med sig blöjor också för då skulle det garanterat vara ett gäng ungar som aldrig hade blöjor med precis som det idag alltid är ett gäng som saknar stövlar/galonisar/vantar osv.

  • Anonym (hemmafru)

    Självklart ska föräldrarna stå för blöjorna. Svenskt dagis är grovt subventionerat, välfärden är ganska död och barnet skulle ju i vilket fall använt blöjor om det hölls hemma. Att kommunerna ska betala även för blöjor är inte försvarbart.

  • Anonym (Jm)

    Vi har tidigare bott i en kommun där blöjor ingick. Senaste tiden (efter flytt) har vi fått ta med själva men de ändrar nu till att det ingår.

    Jag har ingen stor åsikt i frågan. Skönt att slippa ta med/hålla koll så det finns, men större kostnad såklart som måste finansieras genom att dra ner på annat.

    Har tillräckligt med förtroende för fsk för att de varken ska låta bli att byta eller sätta blöja på barn som slutat. Vad skulle de tjäna på det sistnämnda?

  • Ac187

    Jag vet att detta inte är en ny fråga men senaste tiden har den fått lite mer media tid. 
    jag är inte så orolig för att personalen skulle dra ut på blöjbyten för att spara på blöjor eller att dom sätter på en blöja på ett barn som brukar kissa ner sig bara för dom skall gå till parken och blöjor ändå finns. Det var bara tankar att det kan finnas EN personal i hela Sverige som skulle kunna göra det men det kanske det finns nu med å andra sidan. i alla yrken finns det ju folk som är mer eller mindre passande för det yrket. 

    ni personal som svarat. era synpunkter va intressanta att det blir mindre stress och lättare arbete om alla barn har samma blöjor. bara ta en i rätt storlek och sedan inget gnäll från föräldrar eller till föräldrar att blöjor saknas. ganska stor argument för kan jag tycka. 

    vi har aldrig haft gratis blöjor på förskolan och det har för mig aldrig varit några problem eller konstigheter att ta med blöjor dit. kanske det är en bra sak som någon skrev med blöjtillägg på förskoleavgiften om man har ett blöjbarn och att då blöjor finns på förskolan. förskolans personal verkar ju få en bättre arbetsplats föräldrar slipper tänka på om det finns blöjor eller inte samt det är fortfarande föräldrarna som betalar blöjorna via den förhöjda avgiften.   

Svar på tråden Gratis blöjor på förskolan?