Anonym (E) skrev 2020-01-30 11:22:33 följande:
Min relation till min sambo känns ganska lik den du beskriver. Han har varit deprimerad och skärmat av sig, varit uppe i sig själv, ingen sexlust osv, vilket är förståeligt när man mår dåligt. Det känns som vi är två kompisar som lever ihop. Vi har det bra, tryggt och kul ihop men det finns ingen passion eller ens en gnutta romantik. Men tror det är därför jag njuter så väldigt mkt av den här uppmärksamheten från någon annan. Att få känna sig uppskattad och snygg i någon annans ögon, det var flera år sen. Och tror aldrig jag känt sån här attraktion till min man från början heller. Vi blev ihop för 10 år sen när jag precis lämnat en stormig relation, var nedtryckt, hade världens sämsta självkänsla. Jag valde honom för att han var rätt då, snäll, stabil, trygg men inte så spännande kanske...
Dock har vi barn och man kanske inte kan förvänta sig passion och romantik när man varit ihop såhär länge.. Jag vet inte. Tror vi har det ungefär som många andra som varit ihop lika länge... Har ni också barn?
Väldigt likt min relation. Dock så har vi haft det rätt så bråkigt senaste året vilket har resulterat i att vi dragits ifrån varandra.. Vi får se hur det blir nu. Det har blivit lite bättre men är fortfarande inte bra.
Jag tror att det är viktigt att arbeta med alla delar i en relation. Ni har det tryggt men behöver lite spänning i er relation. Så är det lite för oss också .. Dock så har den inte varit så trygg det senaste året.. snarare stormigt på flera plan. Vad säger din sambo om det som du känner och tänker ? Har du berättat att du behöver mer passion, sex och romantik?
Jo vi har barn. Jag tror att det är det som gör att det inte är så lätt att bara lämna heller. Man vill försöka för barnets skull. Dock är det viktigt att föräldrarna är lyckliga för det smittar av sig på barnen, dom märker mer än vad man tror.
Det som är mest viktigast i en fungerande relation är kommunikation och förståelse. Jag är väldigt öppen med det jag vill och det jag absolut inte vill så min man vet vart han har mig. Dock är det svårt det där med kommunikationen upplever jag. Man är två i en relation och det får inte bli för bekvämt, annars tappar man varandra tror jag?