Verktyg för uppfostran
Hej!
Jag behöver berika min verktygslåda med nya verktyg för uppfostran. Någon som kan ge lite tips? Här kommer en liten bakgrund till min fråga. Känner också att jag behöver skriva av mig, så dessvärre blev det långt.
Enligt forskningen ska ett kärleksfullt auktoritativt föräldraskap som kan ta ledningen, visa vägen, sätta gränser och se till barnets behov vara det bästa i jämförelse med det auktoritära som blir som en diktatur eller ett föräldraskap som är mer "låt-gå" stilen.
Jag har tre barn i tidig skolålder och förskoleålder. För det mesta går allt bra och jag försöker
- fostra genom det jag gör
- uppmuntra det positiva/bra beteenden
- lyssna
- Ge närhet och tid
- Sätta gränser, försöker leva efter att så som man själv bli behandlad ska man behandla andra
MEN. Jag brister. Jag vet, alla föräldrar gör det. Men saken är att jag känner att ibland blir jag mycket arg på mina barn och det blir inte konstruktivt. Jag är uppväxt med rätt så auktoritära föräldrar. Jag skulle "veta min plats" som barn, inte sätta emot, lyssna och lyda och framför allt - respektera de vuxna oavsett vad. Nu var jag en rebell och satte emot ganska mycket.
Mitt äldsta barn är som jag var. När jag säger vi går höger går hen vänster. Vad som än ska hända så ska det diskuteras, förhandlas osv. Det är ofta små saker, men det är KONSTANT. Det tröttar ut mig och jag märker att jag faller in i "lyssna och lyd" mönstret. Vilket jag inte vill.
Hur gör ni?
Ni som kör "låt-gå" metoden kan gå vidare. Men ni som också tänker att barn behöver fostran i kärlek och vägledning, hur gör ni - några tips?
Och hur gör ni när barnet, 7-9 år, gör TVÄRTEMOT det ni sagt till om X antal gånger?
Det kan göra mig mycket provocerad och här behöver jag hitta bra strategier för både mig och för mina barn.
Tack för din tid!