• scanmia

Verktyg för uppfostran

Det verktyg som har hjälpt mig mest för mina barn är att jag försöker föreställa mig barnet och konflikten eller problemet på var sin sida om en gräns. Sedan ställer jag mig på samma sida som barnet så att vi tillsammans kan försöka lösa problemet. För mig ändrar det perspektivet helt från att jag och barnet är på olika sidor och bråkar över vem som ska vinna till hur vi ska lösa problemet med gemensamma krafter. Det passar mig mycket bättre och finns det minsta lilla frö till samarbetsvilja hos barnet så brukar det locka fram det.

Annars boken Playful Parenting av Cohen Lawrence. Det är en bok som gav mig många för mig helt nya verktyg.

• scanmia
    Anonym (Uppfostran) skrev 2020-02-01 21:31:48 följande:
    Tack!
    Ja det är ju viktigt att kunna se hur barnet upplever det. Dessvärre inte alltid så lätt i alla situationer känner jag. Det äldsta barnet tar mycket plats och det går ut över de andra som inte alls har samma behov av diskussion och autonomi.. 
    Du har väl en liten blivande advokat eller politiker därhemma - haha det är inte lätt alltid. Kanske finns det utrymme för lite mer autonomi och lite större ansvar? Att vara äldst kan vara hårt ibland när man måste bana vägen för allt själv. Och som du skrev så var de föräldrarna som är auktoritativa och kärleksfulla som är mest framgångsrika. Kanske ska du satsa lite på att stärka anknytningen och relationen ett tag? Ta ett steg närmare och se om balansen ändras.
  • scanmia
    Anonym (Uppfostran) skrev 2020-02-01 21:52:26 följande:
    Haha, ja så är det verkligen!
    Hen kommer i alla fall definitivt vara en ledare, och då är jag extra mån om att vilka modellera ett positivt ledarskap som lyfter upp andra. 

Ja det är nog ett bra tips. Ibland när det känns som att man är i en period av mycket diskussion orkar man inte, men det är nog en kärlekstank som behöver fyllas på. Ska prata med min man om att ta en eller två veckor då vi tar ett steg tillbaka och istället bara överöser med kärlek, för att se om det har någon verkan.. 
    Jag tror att dina barn har haft en väldig tur att de har fått dig till mamma. Det är inte meningen att det ska vara friktionsfritt att växa upp. Det är hur man hanterar det som gör hela skillnaden.
Svar på tråden Verktyg för uppfostran