Inlägg från: Anonym (Q) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Q)

Otrogen = tvångsbeteende / vana...vad tror ni??

Tror ni att otrohet kan bli som en vana/tvångsbeteende? Att man inte riktigt vet VARFÖR man gör det och det nästan inte spelar någon större roll hur personen ser ut heller.

Om man är genuint lycklig med sin partner på alla plan (sexliv, umgänge, livsstil o.s.v) kan man ändå vara otrogen? Isåfall vilken anledning skulle det kunna vara? Skulle det kunna handla om sexberoende?

Vet att dom här frågorna förmodligen låter hemskt dumma men jag skulle bli glad och tacksam över att få höra andras åsikter om det här!

Tack!

• Svar på tråden Otrogen = tvångsbeteende / vana...vad tror ni??
  • Anonym (Q)
    enable007 skrev 2020-02-01 23:25:51 följande:

Svårt och ha sex med en person hela tiden ! Detta är just därför är jag otrogen ...

Är det alltså p.g.a variation du vill ha andra?
  • Anonym (Q)
    Anonym (MR x) skrev 2020-02-01 23:44:41 följande:

Ja självklart är många otrogen fast de har ett till synes bra liv.

De kanske är polygama och kan ha känslor för flera personer samtidigt. Man kan ha bekräftelsebehov. Ett större sexbehov än sin partner. Man vill veta att man fortfarande är gångbar på singelmarknaden. Man står inte ut med tanken på att ha sex med en person resten av livet hur bra det än är. Man vill testa sexfantasier. Man är otrogen för att man kan. Tillfället gör tjuven. Man blir attraherad. Man blir kåt. Åldersnoja. Livskris. Livskvalitet. Etc etc etc...

Har inte tänkt på det så...så då spelar det alltså ibland ingen roll vad den andra partnern gör...det händer ändå...
  • Anonym (Q)
    KlantSmurfen skrev 2020-02-02 00:03:41 följande:

Tror inte på tvångsbeteende. Jag tror att de skiter fullständigt i varför de gör, de bara gör, brist på samvete och trasig moralisk kompass är nog en bidragande orsak.

"Skulle det kunna handla om sexberoende? "

Det är fortfarande ett medvetet val att att bli tillsammans med någon för att sen vara otrogen, det går inte att skylla det på sexberoende och jag skulle inte bli förvånad om det majoriteten av de som påstår att de har sexberoende bara använder det som ursäkt.

Ja, det skulle det förstås kunna vara...vore ju en enkel undanflykt...Men om dom inte får nåt samvete medan dom är otrogna så fattar jag inte vad det är som gör att dom plötsligt kan vara så full i ånger när deras respektive får reda på det!
  • Anonym (Q)
    Anonym (Ej mono) skrev 2020-02-02 10:59:25 följande:

Handlar nog först och främst om att man inte mår bra i en monogram relation, oavsett hur mycket man älskar sin partner. Otroheten uppstår pga normen om monogami, att det inte är allmänt accepterat att vissa har behov av fler sexuella partners.

Jag tror att det finns ett oerhört stort mörkertal ickemonogama i samhället. Ofta slutar det i otrohetsaffärer eller skilsmässa, men få identifierar problemet pga den monogama normen.

Så det är alltså som en slags "läggning" hos personen då?
  • Anonym (Q)

Men om en person har varit otrogen i alla sina förhållanden och t.o.m med personer dom inte finner attraktiva, kan det inte vara att det blivit som ett beroende eller tvång då?

• Anonym (Q)

Jag menar, vanligtvis så bör man ju attraheras av personen, varför annars vara otrogen?

• Anonym (Q)
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 16:48:49 följande:

Ibland äter folk saker de inte tycker är supergott, men duger ändå bara för att variera. Det behöver inte vara beroende eller tvång. Och likadant kan folk vara otrogna med någon de inte tycker är supersnygg, det kan tex vara spänningen och variationen som lockar. Typ.... min fru är snygg och jag trivs med henne men henne har jag legat med så många ggr så det är inte så spännande längre, den andra tjejen är inte alls så snygg med är villig ny och spännande.

Varför är det så viktigt för dig att få otrohet att vara ett beroende eller tvång?

Det är inte så att jag VILL att det ska vara det, det kanske låter så...eller ja, det kanske är det jag hoppas på, jag vet inte...

Jag fick den förklaringen och jag vet helt enkelt vad jag ska tro, därför ville jag höra från någon utifrån.

Alltså, det är inte jag som varit otrogen!
  • Anonym (Q)
    Anonym (Så många olika anledningar) skrev 2020-02-03 18:03:04 följande:

Jag tror att ofta har inte den konstant otrogne reflekterat över varför dom gör det och vad det egentligen betyder. Kanske för att det är jobbigt eller för att det inte är viktigt för dom. Därav att de fortsätter ge mig sig för en reflex som dom flesta andra låter passera.

Tror också att vissa människor får för sig att känsla och reflex styr, att de är offer för vinden typ... Och att det som ska få dom att sluta vara otrogna är att döda åtrån till andra... Detta medan andra som också känner samma åtrå för folk i sin omgivning klarar att acceptera känslan och gå vidare- utan att agera.

Sen finns det ju såklart också dom som verkligen vill skilja sig men inte vågar (säger dom, sant eller falskt) och använder det som en ursäkt att vara otrogna.

När det dom borde göra är att fundera över varför dom inte klarar att skilja sig (om det nu är så) och vad dom ska göra för att klara att ta sig över till andra sidan på ett värdigt sätt.

Tack! Funderar mycket över vad du skrivit...
  • Anonym (Q)
    Anonym (man) skrev 2020-02-03 17:45:00 följande:

Låt mig gissa, din partner har varit otrogen och du försöker förklara bort det för dig själv med ett beroende för det låter bättre att att tro att det var något annat som FICK honom att vara otrogen än att det var han själv som valde det medvetet.

Dessutom har din självkänsla fått sig en smäll eftersom han låg med såna som var oattraktiva och det måste ju i så fall betyda att du är ännu mindre attraktiv och så vill du inte tänka och därför passar det det bra att tänka beroende/tvång för då var det ju inget medvetet val och då är ju du ff attraktivare än de andra.

Stämmer det eller är jag helt fel ute?

Du kan ha rätt i det första stycket, kanske...men det sista stämmer inte.

Jag funderar mest på VARFÖR...

Han gav mig den förklaringen och det finns saker som enligt mig pekar på att det faktiskt kan vara så, samtidigt som jag inte vill svälja hans "ursäkt" med hull och hår...tankarna maler mycket och jag ville bara veta hur andra tänker om det.
Svar på tråden Otrogen = tvångsbeteende / vana...vad tror ni??