• jack

era barn sabbar min affär!

Är butiksägare och är enormt trött på föräldrar som släpper barn vind för våg. Ni låter barnen stöka runt utan en tanke på att barnen ofta fördärvar våra varor.

Säger en blivande pappa som ofta tycker att småbarnsföräldrar är själviska, egenkära och helt utan empati för andra.

• Svar på tråden era barn sabbar min affär!
  • JamieDavies

Nepp, man är inte skyldig att betala om man "råkar" ha sönder något i en affär, om det är ett misstag har man inga skyldigheter som kund.
    Men håller med att det är dåligt om barn har sönder något när deras föräldrar står i närheten och tror isf att man måste betala!

• Peztis

JamieDavies: ja det är ju onekligen en viss skillnad på att låta/uppmuntra någon att sabotera mot att en olycka sker.

• Lisa T

Olyckor är olyckor, lata och arroganta päron en annan.

Jag tror att föräldrar som släpper lös sina barn oftast har ett sådant beteende i andra sammanhang också. Ungarna trashar säkert kalas också...

• SVejsan

Jamiedavies

klippt från konsumentverket:
    ( www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=4073 )

"Att gå in i en porslinsbutik kan bli dyrt om du har sönder något. Butiken har rätt att kräva betalt för varor som du har sönder eller skadar på grund av att du har varit oförsiktig.

Att du inte har ner något med flit spelar ingen roll. Du kan till exmpel råka svepa ner något med din axelväska när du vänder dig om. Du kan även bli ersättningsskyldig om ditt barn har sönder något och du inte har haft ordentlig tillsyn över barnet. För rena olyckshändelser behöver du inte betala ersättning, men då måste du kunna visa att du har varit normalt aktsam.

Exempel:
    Det står en glasvas på golvet som går sönder när du slår upp butiksdörren. Du är inte ersättningsskyldig, eftersom du inte har varit oaktsam. Snarare är det butiken, eller den som har ställt vasen på den olämpliga platsen, som borde ha vetat bättre."

• Monki

Men det finns barn som är mer vilda av naturen, men nu kanske vi kommer från ämnet iof. Vet ju själv eftersom jag har ett vilddjur hemma. men jag håller ju alltid koll om vi är någon annanstans än hemma. Kan med avundsjuka titta hur fint många har det hemma. Själv måste jag tänka efter både en och flera gånger innan jag ställer något i räckhåll för min 3-åring. Och hon är lugnare borta än hemma (som tur är).

• Peztis

Hmmm... lätt att i en porslinsbutik visa på att man inte varit oaktsam. Jisses, man går ju som på nålar när man går in på Duka och Cervera osv, värst på vintern när man har bylsiga kläder.

• Peztis

Jack:

Där ser du! Det var väl bra att tråden fick leva kvar! Och vi fick lära oss lite om vad som gäller.
    Och du fick lite medhåll! Det är det alltid skönt att få!

• Namnam

Har inte läst hela tråden men vill göra ett inlägg.
    Jag har också jobbat i butik i många år och förundras över hur föräldra och folk i största allmenhet saknar respekt för andras egendom, för det är faktiskt det tills man köper varan själv.
    Har sett massor med föräldrar som kommer in med barn ätandes på korv med ketchup, glass mm bland våra varor som kan kosta flera tusen
    Detta är i och för sig helt ok om man betalar för det man föstör men oftast är fallet ej så.
    Har blivit utskälld otaliga gånger av föräldrar när jag har sagt till dem eller deras barn att vara försiktiga.
    Har en bekant som har en liten butik som fick betala flera tusen i reparation av larmbågar som ett barn använt som klätterställning.
    Sådana saker är inte lite svinn i ett stort företag utan drabbar en enskild person presis som om någon kommer hem till en själv och förstör.

Jag älskar barn och det är naturligt att dom är "omsig" och "kringsig" men kanske helst inte i en butik.

Tar gärna emot kritik.

• JamieDavies

Ne, man själv måste inte kunna bevisa att man vart aktsam utan det ska affärsägaren kunna bevisa och så länge han inte kan bevisa att jag gjort det med flit så slipper jag betala.
    Det är väldigt få fall i Sverige då man blivit betalnings skyldig för att ha haft sönder något av misstag.
    Men om ett barn tex klättrar på saker och på så sätt har sönder det, då är det ju uppenbart att det är skadegörelse och man blir betalnings skyldig.

• Peztis

I USA står det "överallt" i butikerna följande:

You break it you bought it!

• JamieDavies

Jo, jag vet det...men i USA är stämningar vanliga och det är det verkligen inte här i Sverige, nästan omöjligt att stämma någon privat.

• Peztis

Jo... vet inte varför jag nämnde det egentligen...

Kanske för att om man ser en sådan skylt så är man försiktigare om andras egendom i alla fall. Och jag håller med, vi skulle verkligen behöva vara det!

• Heisan

Jag gör helt enkelt så att de små barnen, som inte har riktig koll på sin nyfikenhet och svängradien på sina armar, inte får följa med till affärer med varor som kan gå sönder. Jag blir helstressad om de är med eftersom en olycka händer så fort.När de blivit lite större, för min del-skolåldern, så är går det att förklara att man skall vara försiktig i en t ex prylaffär. Det är ju betydligt svårare att göra med tre-åringen som dessutom har ofantligt mycket spring i benen.
    Det är ju milsvid skillnad nu när jag har med sju och åtta-åringen till vanliga mataffären jämfört med när de var 5 och sex. De förstörde aldrig något men leklustan tog över mer än en gång bland gångarna.

• Namnam

Jag kan se det så att visst man kan "delvis" inte rå för att man har vilda barn, men butiksinnehavare ska väl inte behöva ta smällen för det?

Om man har barn som inte kan sköta sig i en butik så får man nog låta bli att gå i butiker eller?

• jack

Kanske tur att jag inte kunde ta bort tråden. Trodde aldrig att jag skulle få så mycket medhåll.
    Ang att ta betalt för vad barnen förstör är det väldigt svårt. Regel ett är att aldrig bråka med kunderna. Det är det inte värt eftersom det skadar ens rykte. Tror få butiksägare ser det som ett alternativ.

• Namnam

Jo skälvklart biter man oftast i det sura äpplet och tar smällen, men jag tycker att det vore själklart att föräldrar tar ansvar eller iallafall bad om ursäkt.

• Kagi

Ja, det är skrämmande hur lite hyfs alltför många människor har! Inte ens en ursäkt, ingen förståelse... Jag skulle verkligen ha dåligt samvete efteråt om mitt barn hade haft sönder något i en affär, även om jag inte hade blivit betalningsskyldig. Man undrar hur folk tänker.

Men så är folk rätt dåliga på hänsyn och förståelse överhuvudtaget i dag, och det går åt alla möjliga håll. Jag menar, det finns ju även de som inte har någon som helst tolerans för barn och barnskrik, och som förväntar sig att barnen skall tystas genast, fast det förstås inte alltid går. Det finns de som verkar tycka att barn är rätt onödiga, och att de borde hållas hemma jämt (och helst deras föräldrar också). Säger inte att någon sagt så i denna tråd, men jag menar bara att det finns extremer åt alla håll.

(Och till Anonym som kommenterade det jag skrev om hur man får bort en tråd för flera sidor sen: det var intressant att få veta hur det är i praktiken, eftersom jag inte testat själv. Det jag skrev var bara vad jag har fått veta av moderator.)

Svar på tråden era barn sabbar min affär!