Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Värt skaffa bil? För dyrt?

Inte kan väl en tesla vara så billig att leasa? Eller tillkommer drift, däck etc?

Jag har en passat gte 2020 som förmånsbil TCO (total cost of ownership) 6680:-/mån. Kollegan som skulle ha model 3 performance fick ett TCO över 8000:-.

Om det är värt det vet ju bara du, jag skulle aldrig vara utan bil frivilligt. Men det finns ju många bilar som är billigare än en Tesla.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa

TCO är ju något du i ditt fall ska betala genom företaget, det är vad leasingfirman vill ha för att tillhandahålla bilen till dig eller en anställd.

• Studentpappa
    snedtak skrev 2020-02-03 22:02:53 följande:

Som flera sagt får du bara dra av momsen om du använder bilen minst 100 mil om året i verksamheten.

"Har du hyrt bilen får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet. En förutsättning för avdrag vid hyra av personbil är att bilen körs mer än 100 milper år i en verksamhet som du ska betala moms för eller som gör att du har rätt till återbetalning."

skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/bilarochmoms.4.58d555751259e4d6616800010628.html

Hur svårt är det att fixa 100 mil i tjänsten i praktiken? Det är ju ett ickeproblem, däremot förstår jag inte riktigt varför ens förstabil ska kosta 700 tkr när man inte ens vet om man behöver en bil.

Köp en billig bil och ha i ett år eller två först sen vet du om den kommer användas.
Svar på tråden Värt skaffa bil? För dyrt?