• Anonym (Undrar)

Hur länge leka med dockor och kök?

Ni som har barn som gillat att leka med dockor, hur länge gjorde de det? Och hur länge brukar lekkök vara populära?

• Svar på tråden Hur länge leka med dockor och kök?
  • Anonym (Undrar)

Någon?

• Anonym (Undrar)

Allvarligt ingen med erfarenhet? Vi ska inreda ett rum till en 5,5-åring som för stunden älskar dockor och att ?laga mat?, men vi är inte överens om det är något som är värt att köpa (kök, docksäng etc) när barnet är så pass stor.

• FuckGoggleAskMe

Nu har jag varken döttrar eller var en dockälskare själv som liten, men baserat på de småtjejer jag känt - tjejer och killar som donat med kök, har börjat intressera sig mer för riktiga köket, och övergett sina egna, vid ungefär 4-5 år. Dockor = bebisdockor, där har det varierat från ungefär 4 till någon enstaka upp till 8 år. Själv gillade jag det aldrig. Barbiedockor o.dyl. har några lekt med till 10 år, men oftast slutat vid typ 7-8. Jag skulle ju inte satsa något på kök till er tjej och väldigt lite på dockhörna. Fast, man vet aldrig om hon kommer att pyssla länge med dockor, så fixa en vrå som kan förändras vid behov. Min son njöt av sin hundkorg och hundmjukisdjur tills han var 8 år.

• Pope Joan II
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-04 19:07:25 följande:

Allvarligt ingen med erfarenhet? Vi ska inreda ett rum till en 5,5-åring som för stunden älskar dockor och att ?laga mat?, men vi är inte överens om det är något som är värt att köpa (kök, docksäng etc) när barnet är så pass stor.

Om barnet älskar att leka med det nu så ska väl barnet leka med just sådant nu? Köp begagnat och sälj eller skänk det vidare om/när lusten att använda det är borta.
  • Anonym (anonym)

Jag slutade med scala-dockor(om du inte vet vad det är googla på lego scala), lite innan 12 ungefär. Betyder det att jag är efterbliven? 

• mallalala

Vår nyfyllda sexåring har precis gett alla dina dockor och sitt dockhus till lillasyster på 3,5 år. Vill numera bara bygga Lego och pyssla. Köket har hon inte lekt med på säkert 1,5 år. Men det är nog helt individuellt för alla barn

• Lönnsirap

Sättet att leka med dockor förändras ju när barn blir äldre och de får lättare att föreställa sig saker. Till en 5,5 åring som gillar docklek skulle jag nog satsa på ett dock hus snarare än ett leksakskök.

När dockorna blir mindre och lekarna också handlar om inredning och om att dockorna är "mammor* snarare än barnet kan lekarna bli mer komplexa... Vilket passar äldre barn.

Svar på tråden Hur länge leka med dockor och kök?