• CitronTulo

Min pojkvän är påväg att lämna mig pga min svartsjuka

OM han någon gång har gjort något mot dig som har gett uppkomst till befogad svartsjuka (tänker då varit otrogen eller planerat att vara typ..) DÅ tycker jag att han har anledning att anpassa sig och faktiskt ta en del skit då han har orsakat situationen att du inte litar på honom själv!

Men om han INTE har gjort något, utan detta ligger hos dig, då tycker jag inte att han har någon som helst anledning att ta detta från dig!

Har själv haft en svartsjuk partner, det är inte roligt att bli anklagad för något som man inte ens har tänkt tanken själv om, eller bli ifråga satt och kontrollerad på olika vis!

• CitronTulo

Om man skulle ta hänsyn till en partners mentala tillstånd så skulle även misshandel vara okej om personen inte kan kontrollera sig när hen blir arg?? Nä, köper inte det där alls..

• CitronTulo
    Anonym (Grabben bredvid) skrev 2020-02-05 15:34:09 följande:
    Det är väl här som vanlig svartsjuka och sjuklig svartsjuka skiljer sig. Den sjukliga är inte mot något man gör eller har gjort. Den finns där mot dina nära & kära som du helst inte får träffa. Du får helst inte tilltala någon utomstående i förhållandet. Det är jobbigt om du exempelvis har barn eller kanske föräldrar. Då blir svartsjukan alldeles för påtaglig och besvärande för att inte säga att den dödar alla känslor för sin partner med denna åkomma.
    Denna svartsjuka ligger helt på den som "anklagar", helt och hållet.
    Precis! Tycker det är stor skillnad! Tror att de flesta av oss skulle kunna känna svartsjuka i vissa situationer. Men när dessa känslor finns utan orsak eller "påhittade" orsaker som bara pågår i den svartsjukes eget huvud, då kan man inte kräva att någon annan ska ta ansvar för det..
Svar på tråden Min pojkvän är påväg att lämna mig pga min svartsjuka