• majgrönska

    Vad har ni för orsak till er barnlöshet?

    Jag är nyfiken på andras historier...

    varför har du inga barn? Oförklarlig barnlöshet, olika medicinska tillstånd, brist på partner...?

  • Svar på tråden Vad har ni för orsak till er barnlöshet?
  • Hedblomster

    Oförklarligt, har dock tagit bort en äggledare men det förklarar inte varför ivf inte fungerar.


    Instagram: ttcsomewhereinsweden. 1 utomkvedshavandeskap. 2 ivf. 7 återföringar. 2 kemiska graviditeter.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (sekundär barnlöshet) skrev 2020-02-07 23:58:24 följande:

    Vi lider av sekundär barnlöshet och det gör så ont, MEN vi är såklart oändligt tacksamma över dottern vi har och jag orkar inte ens försöka föreställa mig hur mycket ondare det skulle gjort om vi inte fått henne.

    Att få dottern gick som en dans och två gånger till har jag blivit gravid med skydd(båda graviditeterna slutade i missfall), så det känns extra surt att nu ha försökt intensivt i fem år utan något. Problemet ligger hos maken. Han har få aktiva spermier sedan en allvarlig arbetsplatsolycka. Vi har fått beskedet att det är ivf som gäller, men det är av olika anledningar inte aktuellt. Vi bara ber, hoppas och testar en massa ovetenskapliga husmorsmetoder för att känna att vi gör något.


    Vi sitter i ungefär samma båt som er. Har ett barn sedan tidigare, det gick på första försöket. Nu vill vi ha ett till och det funkar inte öht... Vi ska snart ansöka om en utredning.

    Jag läste att man inte har rätt till ivf (iaf via landstinget) om man redan har ett barn, eller betalar man privatklinik för det isf?
  • Anonym (sekundär barnlöshet)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-09 12:21:46 följande:

    Vi sitter i ungefär samma båt som er. Har ett barn sedan tidigare, det gick på första försöket. Nu vill vi ha ett till och det funkar inte öht... Vi ska snart ansöka om en utredning.

    Jag läste att man inte har rätt till ivf (iaf via landstinget) om man redan har ett barn, eller betalar man privatklinik för det isf?


    Jag tror att reglerna varierar beroende på landsting. Här får man åka till städer långt bort och betala själv om man har barn sen tidigare, men mer än så spelar in i att ivf inte är aktuellt för oss.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (sekundär barnlöshet) skrev 2020-02-09 16:12:21 följande:
    Jag tror att reglerna varierar beroende på landsting. Här får man åka till städer långt bort och betala själv om man har barn sen tidigare, men mer än så spelar in i att ivf inte är aktuellt för oss.
    Tack för svar! Jag misstänker att det kan bli rätt dyrt med ivf tyvärr....
  • Anonym (sekundär barnlöshet)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-09 17:49:57 följande:

    Tack för svar! Jag misstänker att det kan bli rätt dyrt med ivf tyvärr....


    Japp, 45000-65000 beroende på metod fick vi höra.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (sekundär barnlöshet) skrev 2020-02-09 18:06:44 följande:
    Japp, 45000-65000 beroende på metod fick vi höra.
    Ouff. Ja har man råd och verkligen vill ha barn så är det väl värt antar jag. Men det finns ändå inga garantier =/ 
  • Akira Öken
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-09 12:21:46 följande:

    Vi sitter i ungefär samma båt som er. Har ett barn sedan tidigare, det gick på första försöket. Nu vill vi ha ett till och det funkar inte öht... Vi ska snart ansöka om en utredning.

    Jag läste att man inte har rätt till ivf (iaf via landstinget) om man redan har ett barn, eller betalar man privatklinik för det isf?


    Vi gjorde ivf via landstinget (Stockholm) och bekostade vårt sjätte försök själva. För det betalade vi cirka 35000. Det stämmer att man får bekosta syskonförsök själv och kostnaden kan variera. Både mellan landsting och mellan privata kliniker.
  • Anonym (Anonym)
    Akira Öken skrev 2020-02-09 19:00:44 följande:
    Vi gjorde ivf via landstinget (Stockholm) och bekostade vårt sjätte försök själva. För det betalade vi cirka 35000. Det stämmer att man får bekosta syskonförsök själv och kostnaden kan variera. Både mellan landsting och mellan privata kliniker.
    Iofs, om man visste att det verkligen skulle fungera eller iaf stor chans så är det ju värt pengarna!
  • Anonym (Man)

    Brist på partner och som man har jag ju inte (i realiteten) alternativet att skaffa barn själv heller.

  • Roxwell
    Spanguolis skrev 2020-02-09 11:46:51 följande:

    Vill inte ha barn. Kräver för mycket tid, pengar, energi och intresset saknas... Det finns väl ingen måste att ha barn? 


    Nu handlade ju tråden om OFRIVILLIG barnlöshet.
Svar på tråden Vad har ni för orsak till er barnlöshet?