• Siden

PMDS - diskussionstråd

Läkte min pmds själv genom att lägga om kosten till paleo, förändra livet, börja meditera varje dag, stresshantering, kosttillskott. Biodentiskt hormon cyklist.

• Siden

Det är många kvinnor dom läker sina besvär själva utan mediciner. Förstår inte varför så många kvinnor i fertil ålder accepterar hormonrubbningar och käkar antidepressiva år efter år? Det är inte normalt att ha pmds, det är fel på ens hormoner och det går att laga! Men det krävs stora livsstilsförändringar och tålamod sant minutiös selfies-care. Ingen som håller med mig? Man ska inte bara acceptera denna psykiska ohälsa (som det faktiskt är) och de fysiska symtomen. Jag mot jättebra numera efter två år! Fick också pmds när mitt första barn föddes. Blev hjälpt av Mia Lundin, Hercare och Vulverine Koos alltså funktionsmedicin

• Siden
    Malin010 skrev 2020-02-10 10:39:52 följande:

Men snälla. Jag har haft pmdd sen jag var i tonåren, dvs över 20 år. Har alltid ätit hälsosamt, mycket grönsaker, endast oprocesserad mat (behöver inte kalla det paleo). Jag tränar varje dag, har gjort det sen barnsben. Har perfekt vikt, blodtryck etc. Är frisk som en nötkärna i övrigt. Så snälla, kom inte o säg att detta är ett problem man man lösa med "selfies care" (antar att du menar self-care). Du kanske fick det för att din kropp mådde dåligt, och därmed kunde du fixa det genom att få din kropp att må bra, men många av oss andra är inte i den situationen.

Utsäkta om jag trampar dig på tårna. Du behöver inte ha en nedlåtande ton för det :) Jag har lidit av svår pms ända sen tonåren. Fick diagnosen pmds (pmdd) först när jag fått mitt första barn. Det har tagit många år för mig att förstå vad det är. Och JAG har läkt mig själv med livstilsomställningar och funktionsmedicin, även om du inte tror på det. Vem vet, kanske hjälper det någon i tråden. Och ja, stavade fel på selfcare :D
  • Siden
    Anonym (21) skrev 2020-02-10 14:19:35 följande:

Det är så dumt att ha attityden du har. PMDS är INTE en hormonell obalans. Läs fakta. Bara för att du fick en hormonell obalans efter en förlossning med dessa symtom som gick att läka så betyder det inte att det är så för alla. Jag har haft pmds sen jag kom in i puberteten när jag var 10 år, provat alla dessa flummtips. Ätit paleo, 0 socker, kosttillskott, motion mm. Och det har hjälpt kanske 10-15%. Det hjälper lite, men nej, det läker inte ut denna sjukdom för det är ingen obalans! Tycker informationen som vulverine och du mfl sprider om just pmds är livsfarlig. Det lägger skuld hos den sjuka. Tycker vulverine har en del poänger ang fertilitetsförsåelse men när det gäller pmds är hon ute och cyklar. Lätt att säga om man själv inte har riktig pmds utan pms eller hormonella obalanser. Och då har jag ändå tilltro till naturmedicin och holistisk hälsa till viss del.

Tycker vi kan hålla god ton i tråden och inte vara skuldbeläggande gentemot varann. Vi alla lider uppenbarligen och låt oss hjälpa och stötta varann istället.

Håller med de senaste inläggen om att stress påverkar väldigt negativt. Tycker dock det känns så svårt och som en ond spiral. Känns som att jag blir stressad i kroppen när jag har pmds. Trots att jag försöker ta det så lugnt det bara går. Känns som det är svårt att vila så mycket som man behöver IOM hur vårt samhälle ser ut. Skulle behöva sjukanmäla mig 2 veckor varje månad isf. Känner mig mycket mer stresskänslig också under den perioden. Känns som att småsaker som normalt sett inte skulle orsaka stress kan ge ett stort stresspåslag i kroppen...

Jag håller god ton i tråden och gör mitt bästa för att hjälpa och berätta om egna erfarenheter. Vad har du själv för ton mot mig tycker du? Den synen som sjukvården sprider att pmds är helt normalt och att det bara är att medicinera bort med antidepressiva tjugo år i sträck tycker jag är livsfarlig. Jag har haft svår pms sedan tonåren och fick min diagnos pmds/pmdd först efter att ha fått mitt första barn. Håll inte på att förminska min resa tack. Jag har som sagt gjort livsstilsförändringar och tagit hjälp av funktionsmedicin och är symtomfri sedan drygt ett år tillbaka. Kanske kan någon annan kvinna läsa detta och bli hjälpt av det.
  • Siden
    Malin010 skrev 2020-02-10 17:57:43 följande:

"Förstår inte varför så många kvinnor i fertil ålder accepterar hormonrubbningar och käkar antidepressiva år efter år?"

Problemet är ju att du är nedlåtande mot kvinnor som tar antidepressiva. Om du inte förstår varför så kan jag berätta att det är för att inget annat har hjälpt. Tror du inte vi har provat att äta nyttigt och leva hälsosamt eller? Jag har full respekt för att det hjälpte för dig, men hacka inte ner på oss som käkar antidepressiva, det är ett val vi gjort av desperation, och vi alla önskar att vi var lika lyckligt lottade som dig som kunde lösa det genom meditation och paleo-dieten.

Ok, jag är helt emot antidepressiva (har även jag tagit det en period pga pmds) och det är något jag står för, jag tycker inte själv att det är en nedlåtande attityd. Men om det trampar dig på tårna så ber jag om ursäkt. Jag är inte ute efter att skamma någon kvinna som tar antidepressiva, jag har bara så svårt att fatta att kvinnor accepterar det svaret från sjukvården som en quick fix. Jag tycker att det är du som har en dömande och hård attityd mot andra kvinnor. Kan du inte försöka öppna upp för att en annan kvinna som har haft det lika svårt som du har hittat en alternativ lösning på sina problem? Är det så svårt att föreställa sig? Och det var inte så enkelt för mig som att börja äta nyttigare eller meditera - återigen så förminskar du det jag skrev. Jag förändrade hela mitt liv. Det har tagit två år och en jävla envishet och styrka och jag jobbar med mig själv varje dag.
  • Siden
    Anonym (21) skrev 2020-02-10 18:41:13 följande:

Tro mig, jag är glad att höra att du mår bättre. Vad du missar är att jag med fler i denna tråd troligtvis gjort exakt samma saker som dig utan någon märkbar förbättring. Du hade dessutom en förminskade och skammande attityd. Tänk dig själv om du gjort alla förändringar du gjort och kämpat i flera år med det och sen händer inget? Så kommer någon och säger att det är en hitte på sjukdom som blir bra om man tar hand om sin hälsa, meditera lite bara och käka B-vitamin! Dum du är som inte testat det! Som om man inte läser på som fasen och provar allt som finns.

Och tro mig, jag tycker det är fruktansvärt att ssri är det enda vården erbjuder och är j*vligt arg att det inte forskas mer på detta område. Vi som lider är helt utelämnande utan vård utan stöd. Vi famlar i mörkret.

Glad att höra att du är glad för min skull <3> Och jag blir så förbannad när jag hör om alla kvinnor som inte blir hjälpta. Kanske har jag lättare symtom än er andra och därför har blivit hjälpt av livsstilsomställningar. Men jag tycker ändå att det är värt att prata om alternativa metoder i en duskussionstråd om pmds. Ursäkta igen för att jag lät skammande. Jag vet inte hur jag ska beskriva min resa utan att låta kritisk mot sjukvården. Dom skrev bara ut en pillerkarta till mig och skickade hem mig efter 30 min samtal! Jag blev som en sömnig zombie av antidepressiva och tappade sexlusten och känseln där nere. Trots det: skulle jag få tillbaka dom symtom som jag hade för två år sedan så skulle jag inte tveka att börja ta mediciner igen. Det är som du skriver för jävligt att det är det enda som erbjuds i nuläget. Jag har förresten blivit hjälpt av biodentiskt hormon som nån annan skriver i tråden.
  • Siden
    Anonym (Progesteron) skrev 2020-02-10 23:12:07 följande:

En del blir hjälpta av att smörja sig med naturligt progesteron. PMDS kan bero på överskott av östrogen och brist på progesteron. Det kanske inte hjälper alla men det har hjälpt mig.

Jag håller med, har också blivit hjälpt av Progesteron kräm
  • Siden
    Malin010 skrev 2020-02-11 13:23:24 följande:

Ni som använt progesteron-kräm, fick ni det utskriver av er doktor för att ni hade låga värden? Hur många blodprov tog dem?

Finns på nätet att köpa tex hos mialundin.se
  • Siden
    Malin010 skrev 2020-02-11 14:46:33 följande:

Tack ? känns dock lite oroväckande att man kan köpa detta utan recept? Ska googla lite studier, men tror inte jag hade känt mig helt bekväm med att ta tillskott av detta utan att prata med en doktor...

Det finns ingen svensk doktor som skriver ut biodentiskt hormon
  • Siden
    Malin010 skrev 2020-02-11 23:44:21 följande:

Ok va intressant. Jag gick till doktorn för några år sen och sa att jag ville testa progesteron-nivåerna, så de tog blodprov. Hörde inget ifrån dem efter det, så ringde upp och då sa receptionisten att hon kunde se på journalen att jag inte behövde en extra tid eftersom värdena var normala. Så det blev inget mer med det. Men jag undrade också som du skrev hur de kan veta att de är normala när de inte testade mitt östrogen också. (Detta var förresten i england)

Jag har alltid märkt att jag har överskott på östrogen, har så många symtom förutom pmdd då.

Använde du en tjänst online för att göra det testet med urinprover?

Werlabs och Hercare gör tester privat, även FunMed. Det kostar en del men är värt det. Sverige har inte kommit lika långt i vården av pmds som USA tyvärr. Väldigt många kvinnor blir hjälpta av att köpa biodentiskt hormon och 5htp på nätet. Ibland GABA och L-Theanin. Även om det inte säljs på svenska apotek eller skrivs ut av svenska läkare. Visste du inte detta? Du skrev ju till mig att du prövat allt utan att bli hjälpt? Detta skulle du verkligen testa om du har problem, det är sååå skönt att känna lugnet i kroppen trots att det är veckan före mens. Ovärdeligt.
  • Siden
    Malin010 skrev 2020-02-12 10:48:07 följande:

Haha jo tackar jag har provat allt du nämner utom biodentiskt hormon. Inga av de tillskotten funkade för mig och läste dessutom studier som antingen visade att effekten avtog eller att de i stort sett fungerar lika bra som placebo.

Sen känner jag mig inte helt bekväm i att experimentera med hormoner när man inte har något sätt att mäta dem på i kroppen. Många fick ju bröstcancer av de första p-pillerna eftersom de inte hade en bra balans mellan hormonerna (tror de saknade progesteron).

Sen bor jag inte i Sverige längre så jag vet inte vad de skriver ut där. När jag var yngre var det bara p-piller och antidepressiva som gällde, och det är fortfarande samma här.

Så du menar att du hellre är beredd att experimentera med antidepressiv medicin, som inte heller har forskats på gällande pmds? Det är ju också något som dom bara hittade som en slump och började skriva ut till kvinnor med pmds utan att forskning gjorts. De tre senaste åren har utskeivningen eskalerat. P-piller och syntetiskt hormon är inte samma sak som biodentiskt hormon och dom två bör inte jämföras. Biodentiskt hormon har använts i många decennier och utvinns ur växter. Anledningen till att jag är skeptisk till antidepressiva mot pmds är för att vanlig pms förvärras av stress, och stress i kroppen höjer kortisolnivåerna och urholkar serotoninet (serotoninslasken). Serotoninet droppar sakta ur kroppen. Vilket gör att balansen mellan progesteron och östrogen rubbas hos kvinnor. Som botenmedel får man alltså recept på antidepressiv medicin utskrivet, vilket omfördelar serotoninet i ens kropp på ett mer effektivt sätt. Men det botar över huvud taget inte den ursprungliga bristen! Jag tycker alltså att det vore mer logiskt att angripa ursprungsproblemet genom att försöka få upp ens serotoninnivåer i kroppen. Vi famlar alla i mörkret.. :)
  • Siden
    Malin010 skrev 2020-02-12 11:47:25 följande:

"Serotoninslasken"? "Droppar sakta ur kroppen"? Vilket gör att balansen mellan progesteron o östrogen rubbas?

Lol...

?
Svar på tråden PMDS - diskussionstråd