• Metafor

    Lakritstokiga, hur mår era barn nu? Hur gör ni gravida?

    Hej!

    Jag ska ge er kort historik:
    Jag är ett barn av finska föräldrar vilket varit en del i att jag ätit lakrits och salmiak hela mitt liv. Ju saltare desto bättre. Jag har under hela mitt äldre liv endast haft tre veckor utan helt uppehåll när jag var i England och det inte gick att få tag på. Alla som känt mig vet att jag är smått beroende. Jag har ofta ätit lakrits 1-2 gånger i veckan och har lätt kunnat äta 150 gram på en kväll. 

    Strax innan jag blev gravid (är i vecka 10 nu) fick jag vetskapen om att jag inte bör äta mer än 50 gram per dag eller max 100 gram per vecka. Jag höll detta bra men började efter några veckor få otroligt sug. jag bestämde mig då för att beställa hem godare lakrits från lakritsroten för en vecka sedan och tänkte att jag ska hellre ha fin lakrits när jag nu måste hålla mig till en viss nivå. Dagen beställningen  kom  åt jag cirka 50 gram. Har efter detta ätit 4-6 bitar per dag vilket också hjälper mot illamåendet. Inser efter en vecka att jag säkert fått i mig 200 gram denna vecka och har så dåligt samvete. Jag ska hålla mig bättre nu.

    Min fråga är ni som älskar lakrits och åt det under graviditeter. Har ni bokstavsbarn nu? Har de lägre intelligens? 
    Ni som älskar lakrits, har ni ätit precis som ni ska? 

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Lakritstokiga, hur mår era barn nu? Hur gör ni gravida?
  • Anotherone

    Jag åt nog "för mycket " sett till vad rekommendationen säger, i alla fall vissa veckor. Men mitt blodtryck var fint och stabilt hela vägen så någon anledning till oro fanns aldrig. Fött två friska barn.

  • Seven Costanza

    Jag älskar lakrits men bodde som tur var utomlands när jag var gravid så det fanns inte att få tag på. Efter ett tag saknade jag det inte så det går ju helt klart att sluta. Kanske bättre att sluta helt än att hålla uppe suget och behöva hålla koll hela tiden på hur mycket det blir.

  • linnis83

    Jag är också lakritstokig och har inte hållit mig till de rekommenderade gränserna under mina graviditeter... :o

    Har i alla fall fött 2 friska barn, haft normala graviditeter. Det var nån som sa att mängden lakrits som rekommenderas är "ren" lakrits, vet inte om det stämmer men tänker att olika sorters lakrits kanske innehåller olika mängd lakritsrot så nåt kanske det ligger i det...?

    Vad jag vet så är det just blodtrycket som riskerar att stiga om man äter för mycket så om det ligger bra är det nog ingen fara. =)

  • Pybee

    Nej, hos en person som inte är gravid är det blodtrycket det stiger, men hos en person som är gravid finns massa fler problem så som att skyddet mellan mamman och barnet försvagas och mycket annat. Jag älskar lakrits och äter stora mängder i vanliga fall men nu äter jag det inte.

  • Heliena

    Grejen med att inte äta lakrits under graviditeten handlar ju om att den gravides blodtryck kan höjas och i sin tur påverka fostret. Har ingenting med dess framtida intelligens att göra. Många gravida med lågt blodtryck äter lakrits för att få UPP blodtrycket och det är inte farligt. :)

Svar på tråden Lakritstokiga, hur mår era barn nu? Hur gör ni gravida?