• Svamp Bob Fyrkant

I natt hände något riktigt obehagligt!

Min son på 4 år vaknade och kom till oss, inget ovanligt i sig det händer ofta...
    Han låg i vår säng och försökte somna om och bufflade och knödde...
    Rätt som det är börjar han skaka och pekar mot tavlorna i rummet (brevid min sovande man) och han säger att det står någon där...
    nej det står ingen där Walter, sov nu!
    Han försöker somna men jag märker att han sneglar mot tavlorna hela tiden...
    Jag lyckas somna om (TRÖTT 1 på natten!) och vaknar av att Walter skriker och SKAKAR hysteriskt...han säger att det står någon vid fotändan....
    nej, det står ingen där Walter, sov nu!
    Men han SKAKAR av rädsla och jag försöker få honom nära mig med huvudet mot mig men det går inte, han sneglar mot fotändan hela tiden och skakar...
    Jag blir nu rädd, min man tar sonen och försöker göra samma sak...
    Där blir Walter mer rädd än innan för då kommer "mannen" och står vid tavlorna...
    Walter vill gå in och lägga sig i sitt rum, med pappa...
    Visst säger pappa, och dom går in dit...
    Jag somnar om och hör att Walter vill gå och lägga sig med mig...
    han går från sitt rum och pappa för att komma till mig och i hallen skriker han det räddaste skriket jag hört, han snubblar i skräck in till pappa och sitter i hans knä och skakar...
    Då får lixom jag också nog och flyger upp ur min säng skakande och in i Walters rum...
    min man är trött och tycker allt är fjantigt...han går in i vår säng och lägger sig och jag tänder alla lampor och följer med med Walter i handen...
    I dörröppningen till vårt rum frågar jag var mannen är..."där" pekar han och pekar mot fotändan....Hur ser han ut frågar jag...han har gult hår får jag till svar...
    "gå härifrån, Walter är rädd" säger jag och vi kryper upp i vår säng...
    Då verkar "mannen" ha försvunnit för Walter hittar honom inte mer, jag säger "men tänk om det var spindelmannen som var här på besök Walter", och får till svar "men varför hade han svarta vingar?
    Då ryser jag och min man den totalt icketroende frågar "såg vingarna ut som på en flygande drake?" Nej svarar sonen, dom bara var på ryggen...
    vi somnar om men sonen vaknar flera gånger och tittar runt, hittar inget och somnar igen....
    Vi har INGENTING som kan ge påhittade figurer i vårt sovrum, vi har inget som kan skapa skuggor, det fanns ingan skuggor i vårt rum. Det var mörkt och som sagt helt skuggfritt....
    Där Walter pekade fanns definitivt inget i skuggväg och när jag och Walter stod i dörröppningen och jag frågar var "mannen" är så pekar han mot fotändan på sängen som då är helt upplyst från taklampan i hallen....
    MYCKET konstigt och MYCKET obehagligt...
    Min man som är en totalt icke troende på andevärlden har inga svar på frågorna jag ställer honom för även han inser att det här är för läskigt....

Vad sjutton var det där?
  • Svar på tråden I natt hände något riktigt obehagligt!
  • Joker

Missförstår jag dig om jag säger att det verkar som att du INTE VILL att det ska finnas en logisk förklaring?

• Nattsaga

Jag tror ofta folk vill tro att de finns en mer ockult förklaring när de komer till sånt här, men oftast finns det helt andra orsaker.

• Svamp Bob Fyrkant
    Nej Joker, ge mig en logisk förklaring så är jag lugn!! Jag tror inte på spöken, men när jag får förklaringar som nattskräck och sömnparalys så stämmer det ju inte, han var ju vaken, han betedde sig inte som det jag läser...
    Men det är klart att jag hoppas att han drömde, annars vågar inte jag sova i natt!!
    men att bara säga "det är nattskräck" och bli lugn av det kan jag ju inte då jag läser om nattskräck och det stämmer inte alls in...
    Vem bor i en ananas på havets botten..?
  • Nattsaga

Finns säkerligen en annan förklaring isåfall TS, finns somsagt många underliga tillstånd man kan befinna sig i.

• Joker

Jag tycker fortfarande att den förklaringen som jag har gett håller.

• vadskajaghetadå

eftersom jag tror på spöken så tror jag att det var nåt där...

• hello73

väldigt obehagligt,
    jag tror att det finns visa människor som ser saker som inte andra ser.
    om jag va du så skulle jag luska i vem som har bott där ni bor nu o vad som kan ha hänt.
    för jag tror att det finns nåt mer där ute när vi dör.

• Svamp Bob Fyrkant

Jo men ni har ju säkert rätt! konstigt är bara att han idag vägrar vara där uppe för "han kan hitta mig" men det var väl en så intensiv "dröm" att han minns den så tydligt även nu...
    Vi får se om det upprepar sig, då får jag väl ta honom till en läkare för att kolla om det är nattskräck han upplever...

Vem bor i en ananas på havets botten..?
  • Lisa T

Upplevelsen av rädsla kan man ju inte ändra, oavsett vad det berodde på. Varken din eller din sons. Du kanske kan be din son rita en teckning om det eller prata på ett lekfullt sätt? Och förklara att det inte är farligt. Att sånt händer. Vår 9-åriga son har alltid sett saker på nätterna och vaknat rädd. Nattskräck? Vad det än är så har vi accepterat det och pratat öppet om det. Och i dag är fenomenen mer åt låtsaskompishållet, dvs verkliga för honom och obegripliga för andra. Personligen tror jag att han är känslig och snappar upp energier. Jag hoppas att han håller det levande inom sig och kanske utforskar sina förmågor som vuxen. Rädd behöver man absolut inte vara, utan mer lära sig knepen att projicera bort det jobbiga. Ibland kan det räcka med att säga att man vill vara i fred.

• Nattsaga

Klart man blev ju rädd och vågar nu inte gå upp (antar du menar övervåningen), jag drömmer ofta väldigt verkliga drömmar och jag minns ofta dem i detalj och kan också känna mig väldigt olustig dagen efter , särskillt efter en mardröm, men det är fullt normalt.

Svar på tråden I natt hände något riktigt obehagligt!