• Tue 11 Feb 2020 14:04
    3108 visningar
    10 svar
    10
    3108

    Köpa 18 årig ponny? Behöver synpunkter!

    Vi letar förstaponny åt vår dotter som ridit sedan 4 års ålder,är idag 11 år.

    Längtan efter en alldeles egen ponny är enorm och i har tittat på ett par stycken utan att det riktigt klickat. Har letat i åldersspannet 8-14 år. Nu av en slump såg jag en annons på en ponny där allt kändes rätt,men denna ponny blir 18 år i år!

    Hur ska vi resonera nu? Är det galet att ens titta närmare på denna ponny? Eller vad säger ni? Tanken var ju att hon ska kunna rida sin ponny i åtminstone 4-5 år och sen gå upp på storhäst om intresset kvarstår..

  • Svar på tråden Köpa 18 årig ponny? Behöver synpunkter!
  • Sat 15 Feb 2020 16:12
    #4

    De vill ha 35 000:- för denna ponny. Han är helt utan skadehistorik.

    Vi inser absolut att dagen vi säljer denna ponny så blir det ju för en symbolisk summa som pensionär eller sällskapshäst,om vi tänker att vi trivs ihop och vi vill behålla den tills dottern vuxit ur den och vill gå upp på storhäst.

    Det är ju svårt att veta hur dotterns ambitioner ser ut om några år,kanske vill hon satsa stort eller vill hon inte rida alls. Just nu längtar hon efter att komma ut och tävla,men känner jag henne rätt så är hon lika sugen på långritter i skogen,barbackagalopper och bad,och bara massa mys!

    Tittar vi på denna ponny och fastnar så kommer vi absolut göra en klinikbesiktning, även om den inte har någon skade/sjukdomshistorik.

    Jag är fortfarande velig, tänker att om vi tittar och de klickar så skulle jag ju må otroligt dåligt om ponnyn börjar visa ålderskrämpor efter ett år eller så när dottern fäst sig oerhört (som hon fort gör med djur)..

    Samtidigt kan jag inte släppa annonsen och det jag sett av denna sötnos på Instagram,han verkar ljuvlig!

  • Wed 19 Feb 2020 13:18
    #6
    isolande skrev 2020-02-17 12:53:00 följande:

    Vad är det för utbildningsnivå på ponnyn? Svider 35 tusen i er plånbok eller gör det knappt någon skillnad? Sådant får man också ta med i beräkningarna .

    När det gäller ålderskrämpor borde de inte dyka upp så länge ni inte rider ponnyn med helt annan belastning än den tidigare ägaren. Men om detta skulle ske så är det bra att prata om det med dottern innan ni köper hästen, och också se det som en del av hästlivet att känslomässigt hantera skadade hästar, avlivning eller att sälja. Hästarna lever kortare tid än oss och vi är de som måste ta ansvar för att de skall må bra under den tiden de lever eller slippa lidande.

    Låter kanske hårt att säga till ett barn, men det är den krassa verkligheten.


    Vi har egentligen satt ett betydligt högre maxpris för "ponnyplåboken" så dessa 35 svider inte närmvärt. Den dagen dottern blir för lång/ponnyn bara ska gå som sällskap,så bör vi ha sparat ihop denna summa igen om allt går som det ska och i intresset kvarstår.

    Jag tror inte att pony har någon direkt utbildning. Det är en ridskoleponny som ägs privat sedan ett par år tillbaka.

    Han tävlar LD och LC i hoppning med nuvarande ägare och det är nog ungefär dit vi skulle komma under dessa år om ambitionerna håller i sig.

    Nu har min dotter bara precis kommit ut på 2 pay&jump så det finns massor kvar innan hon har tävlingsrutin av "riktiga" tävlingar. Att skaffa denna rutin och erfarenhet är lite det som är tankarna med denna ponny, och att helt enkelt få äga och älska en alldeles egen ponny med allt vad det innebär!

    Hon har en ponny hon är medryttare på sedan ett år tillbaka, men det är ju en annan sak att ha ansvaret helt och hållet! Såklart är ju ansvaret mitt till det yttersta så missförstå mig inte!
  • Wed 19 Feb 2020 15:54
    #9
    isolande skrev 2020-02-19 13:39:58 följande:

    En sista kommentar från mig är att 35.000 för en ponny med så låg utbildningsnivå och med den åldern är på tok för mycket. Men det är klart, om ni ändå har de pengarna och förälskat er i individen så är det ju upp till er .

    Som jämförelse: Vi tittade på ett 20-årigt ponnysto utan skadehistorik som tävlat msv i både hopp och dressyr i sin ungdom och dessutom hade diplomerade avkommor. Henne ville de ha 22.000, vilket vi kunnat ge om hon varit lämplig som individ. Nu var hon lite väl känslig vilket gjorde att vi passade på henne ändå.


    Om det skulle bli så att vi faller för honom så tänkte jag se om det går att pruta något på ett fint sätt,för även jag tycker att priset är lite i överkant..
Svar på tråden Köpa 18 årig ponny? Behöver synpunkter!